تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online

عنوان تحقیق : خدمات الکترونیکی بانک ملی

 

نام : مریم

 

نام خانوادگی : مجدی

 

رشته : کارشناسی حسابداری

 

نام استاد ارجمند : جناب آقای فدایی

 

فهرست :

تاریخچه تأسیس بانك ملی ایران

بانك ملی ایران و ایجاد تحول در بانكداری سنتی

بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران

کسب و کار الکترونیک

تجارت الکترونیک

بانکداری الکترونیک

اجزای بانکداری الکترونیک در ایران  

بانك‌ مجازی 

فیزیكی- مجازی‌شدن بانك‌ها  

بانکداری مجازی - بانک ملی ایران ،بزرگترین بانک اسلامی

خدمات اینترنتی بانک ملی ایران

سامانه بانكداری اینترنتی (سبا)  

 

 

تشكیل بانك به شكل جدید نخستین بار در سال 1285 هجری شمسی( 1324 ه‍ - ق ) ده سال قبل از بوجود آمدن بانك شاهی از سوی حاج محمد حسن امین دارالضرب یكی از صرافان بزرگ تهران به مظفرالدین شاه قاجار پیشنهاد شد .  متاسفانه این پیشنهاد با دخالتهای بیگانگان و عوامل آنان جامه عمل نپوشید و بجای آن بانك شاهی در ایران مستقر گردید.



پس از استقرار مشروطیت هنگامی كه دولت از مجلس شورای ملی اجازه استقراض خارجی خواست، احساسات ملی كه از وامهای گذشته و رفتار بانكهای بیگانه جریحه دار شده بود به هیجان آمد و نمایندگان مردم به منظور قطع نفوذ سیاسی و اقتصادی بانكهای مذكور و در ترمیم وضع مالی خزانه ضمن مخالفت با استقراض خارجی تاسیس بانك ملی را خواستار شدند، و جمعی از بازرگانان و صرافان متعهد مشاركت در این بانك  شدند و در آذرماه 1285 با اعلانی كه مبین احساسات عمومی و علاقه مردم به تاسیس یك بانك اعتباری ملی در ایران بود، انتشار یافت.

در روز 23 آبان 1285 میرزا ابوالقاسم ناصرالملك وزیر مالیه وقت مظفرالدین شاه در مجلس شورای ملی حاضر شد و از اوضاع نابسامان مالی كشور خبرداد و پیشنهاد داد كه دولت برای رفع این مشكل مبلغی از كشورهای اروپایی وام دریافت كند كه با مخالفت شدید نمایندگان مواجه شد . نمایندگان پس از شور و پیگیری در روز 9 آذر ماه همان سال با تأسیس بانكی كه بتواند برای كشور سود داشته و با سپرده های مردم به نفع كشور و مردم كاركند موافقت كردند. خبر تشكیل بانك ملی با سرمایه 15 میلیون ( 30 كرور) قابل افزایش به 50 میلیون تومان با وجد و شعف عموم ملت روبرو شد.

از طرفی دیگر تغییرات ناگهانی در اوضاع سیاسی و انعقاد قرارداد 1907 میلادی بین دولتهای روسیه و انگلیس و تقسیم ایران و نیز آغاز جنگ جهانی اول و ورود نیروهای اشغالگر به ایران تمام كوششها و تلاشهای تشكیل بانك ملی را نقش بر آب كرد و این آرزوی بزرگ مردم سالها به تعویق افتاد.

پس از پایان جنگ جهانی اول و خروج اشغالگران از ایران ، سرانجام قانون تاسیس بانك ملی ایران در جلسه مورخ 14 اردیبهشت 1306 به تصویب مجلس رسید و اساسنامه بانك در 14 تیر ماه 1307 مورد تصویب كمیسیون مالیه مجلس قرار گرفت و در روز سه شنبه20 شهریور 1307 بانك ملی ایران در تهران رسماً كار خود را آغازكرد.

اولین مدیر عامل بانك ملی دكتر كورت لنیدن بلات و معاون او فوگل به همراه 70 كارشناس از كشور آلمان به ایران آمدند.

بر حسب اساسنامه بانك ، بانك ملی ایران بصورت یك شركت سهامی دارای شخصیت حقوقی شناخته شد و تابع قوانین تجاری تلقی گردید .

سرمایه اولیه بانك 20 میلیون ریال بود كه فقط 8 میلیون آن پرداخت شد و در سال 1314 سرمایه بانك به 300 میلیون ریال و در سال 1331 به دومیلیارد ریال افزایش یافت كه تمام آن پرداخت شده است .
با توجه به اینكه در آن تاریخ متخصصین بانكی در ایران وجود نداشت بموجب قانونی اجازه استخدام اتباع سویسی یا آلمانی بمنظور اداره بانك داده شد. تعداد كاركنان بانك در روز افتتاح اعم از ایرانی و آلمانی از 27 نفر تجاوز نمی‏كرد در حال حاضر تعداد كاركنان بانك ملی ایران بالغ بر 45 هزار نفر است .
در ابتدای تاسیس بانك علاوه بر شعبه مركزی دو شعبه در بازار تهران و بندربوشهر كه مهمترین بندر بازرگانی آنروز ایران بود تاسیس گردید .

نخستین نمایندگی بانك در خارج از كشور در سال 1327 در هامبورگ تاسیس شد .
تاسیس بانك كارگشایی: در سال 1305 بنگاهی بنام موسسه رهنی دولتی ایران، از محل وجوه صندوق بازنشستگی كاركنان دولت برای رفع حوائج مردم بوجود آمد كه تا سال 1307 تحت نظر وزارت دارایی اداره می گردید پس از تاسیس بانك ملی به این بانك واگذار و در سال 1318 این موسسه بنام بانك كارگشایی مرسوم و یكی از سازمانهای تابعه بانك ملی محسوب شد .

در تاریخ 22 اسفند ماه 1310 حق نشر اسكناس از تصویب مجلس شورای ملی گذشت و رسماً به مدت 10 سال بانك ملی ایران اعطا شد كه به خودی خود قابل تمدید بود و در فروردین ماه 1311 نخستین اسكناس بانك ملی ایران انتشار یافت .

صندوق پس انداز : در سال 1318 بموجب قانونی بمنظور تشویق و ترغیب مردم به پس انداز، صندوق پس‌انداز بانك ملی ایران تاسیس شد كه پس از استقرار نظام بانكداری اسلامی بصورت قرض الحسنه پس‌انداز، یكی از واحدهای فعال بانك به شمار می رود .

نخستین مجله اقتصادی كشور در سال 1313 انتشار یافت كه اولین نشریه آماری، اقتصادی و مالی در ایران بود كه به تهیه شاخص قیمتها، شاخص عمده فروشی و تحول وقایع اقتصادی مبادرت و توانست گام موثری برای تهیه زمینــــــــه مطالعــــــــات اقتصادی در كشــــــور را فراهم آورد این نشریه به همت دكتر لوتس گیلهامر DR. Lutz Glelhammer اولین رئیس اداره بررسیهای اقتصادی و احصائیه(آمار) بانك منتشر شد .

بانك كشاورزی تفكیك بانك فلاحتی از بانك : در قانون اجازه تأسیس بانك مقرر شده بود چنانچه دامنه معاملات شعبه فلاحتی بانك، توسعه یابد به بانك مستقلی تبدیل گردد. در تاریخ 25 تیر ماه 1312 شعبه فلاحتی بانك ملی ایران تفكیك و به بانك مستقلی نام بانك كشاورزی تبدیل شد .
بانك مركزی : تا قبل از سال 1338 بانك ملی ایران وظایف بانك مركزی مانند حق انحصاری انتشار اسكناس و تنظیم جریان پول كشور را بعهده داشت در سال 1338 لایحه اساسنامه بانكی و پولی ایران به تصویب مجلس رسید و از هجدهم مرداد 1339 وظایف بانك مركزی از بانك ملی منتزع و با سرمایه 6/3 میلیارد ریال فعالیت خود را آغاز نمود.

آرزوی مردم ایران و علاقه آنها برای تاسیس بانك ملی رهایی از سلطه اقتصادی و سیاسی بیگانگان و جلوگیری از تسلط آنها بر منابع حیاتی و ذخائر كشور بود، بانك ملی و دیگر بانكهائیكه پس از آن آغاز فعالیت نموده‏ اند ، توانستند خدمات مفید و ارزنده‏ای مانند جمع آوری سپرده‏های مردم، حل مشكل نگهداری وجوه نقد و طلا و نقره، نگهداری حساب خزانه دولت،‌اعطای تسهیلات اعتباری جهت راه‌اندازی كارخانجات و موسسات بزرگ تولیدی و زیربنائی ، احداث واحدهای صنعتی- كشاورزی ، تسهیل در روابط تجاری داخلی و خارجی را ارائه نمایند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار حاكمیت جمهوری اسلامی،‌تغییر سیستم بانكداری و حذف ربا و ایجاد بانك بر مبنای تعالیم و احكام اسلامی مورد توجه قرار گرفت كه پس از تصویب لایحه قانونی عملیات بانكی بدون ربا در سال 1362 و ابلاغ آن به بانكها، دستورالعملها و آئین نامه های اجرایی تهیه و از اول فروردین ماه 1363 این قانون در بانك ملی ایران مورد اجرا گذاشته شد .

اكنون بیش از80 سال است كه از تأسیس پرافتخار بانك ملی ایران می‏گذرد . در حال حاضر بیش از 3200 شعبه فعال در داخل و 16 شعبه فعال در خارج كشور مشغول بكارند كه باعث شده این بانك یكی از قوی‏ترین مؤسسات مالی چه در ایران حتی در دنیا باشد.

بانك ملی ایران بمنظور اجرای هر چه صحیح تر قوانین كه با دوصفت  بارز و مهم آن وجه تمایز سیستم بانكداری اسلامی و نظام بانكداری در جهان امروز است تعیین حذف ربا از سیستم بانكی و نظام اقتصادی كشور و استفاده از سرمایه های بانك و سپرده های مردم بمنظور رشد اقتصادی برای محرومین و ایجاد عدالت و قسط در جامعه با تلاش كاركنان معتمد و متخصص خود توانسته است گامهای موثر و مفیدی را بردارد.

بانك ملی ایران و ایجاد تحول در بانكداری سنتی :

توسعه شگفت‌انگیز فناوری اطلاعات و گسترش آن به بازارهای پولی و بانكی جهان، علاوه بر تسهیل امور مشتریان بانك‌ها، روش‌های جاری بانكداری را متحول و دگرگون ساخته است. بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازار پول و سرمایه می‌تواند علاوه بر كارایی و پویایی این بازارها، بستر لازم را برای رشد و توسعه اقتصادی هر چه بیشتر فراهم نماید.

بانك ملی ایران با درك به موقع اهمیت موضوع و رسالتی كه جهت برآورده ساختن نیازهای مشتریان احساس می‌كند، به عنوان نخستین بانك كشور، مطالعه، راه‌اندازی و ارائه خدمات بانكداری الكترونیك را آغاز كرد. راه‌اندازی سیستم یكپارچه بانك ملی ایران (سیبا) نخستین گام در این راستا محسوب می‌شود كه نه یك گام كوچك بلكه یك گام بسیار بزرگ، موثر و اساسی برای ایجاد تحول در بانكداری سنتی كشور به شمار می‌آید.

بانك ملی ایران برای گسترش بانكداری الكترونیك، طرح جامع انفورماتیك را در دست مطالعه و اجرا دارد كه مراحل پایانی كار را به سرعت پشت سر می‌گذارد و در آینده‌ای نزدیك، هموطنان ارجمند را از خدمات بهینه و گسترده بانكداری الكترونیك بهره‌مند خواهد ساخت.

اجرای طرح جامع انفورماتیك بانك ملی ایران، با تكیه بر دیدگاه مذكور، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف را نیز متوجه لزوم انجام اقداماتی از این دست نموده و با تسری این دگرگونی به سایر بخش‌ها، تحول عمومی را در كشور پی‌ریزی كرده است كه بدون تردید ثمره مفید آن در سال‌های آتی نصیب مردم عزیز خواهد شد و همچون نهضت تاسیس بانك ملی ایران در ابتدای قرن حاضر، نقطه عطف دیگری در تاریخ بانكداری ایران ایجاد خواهد كرد.

اهمیت اجرا تقاضای روزافزون مشتریان برای بهره‌مندی از امكانات جدید، اطلاعات روزآمد، پاسخگویی سریع، كاهش زمان تصمیم‌گیری، بهینه‌سازی مدیریت ریسك، تعیین استراتژی كاری و تنوع بخشیدن به محصولات قابل ارائه بر اهمیت اجرای طرح جامع انفورماتیك در بانك می‌افزاید.
با توجه به گسترش فرهنگ استفاده از سیستم‌های اینترنتی و تلاش‌های صورت گرفته برای كاهش هزینه‌های بانك و مشتریان، مطالعه وضعیت فناوری اطلاعات در صنعت بانكداری جهان را طلب می‌كند. این امر نشان می‌دهد كه در صورت استفاده از سیستم‌های الكترونیكی نوین در بانكداری، در هر یك از تراكنش‌ها با كاهش قابل ملاحظه هزینه مواجه خواهیم بود. فناوری اطلاعات در صنعت بانكداری علاوه بر كاهش خطرپذیری تصمیم‌گیری‌های مدیریتی، افزایش امنیت سرمایه و صرفه‌جویی در زمان، با بهبود خدمات بانكی موجب افزایش بهره‌وری در این بخش می‌شود و رشد و شكوفایی اقتصادی در بخش‌های دیگر را نیز در پی خواهد داشت.

اجرای این طرح الگویی برای شبكه بانكی كشور در راستای تحول بانكداری سنتی و حركت به سوی بانكداری نوین است.

اتصال به سوئیچ كشور بحرین به دنبال اتصال شبكه شتاب به سوئیچ كشور بحرین، دارندگان ملی كات با كد (APAGS) قادر خواهند بود از امكانات دستگاه‌های خودپرداز كشور بحرین تا سقف 300دلار آمریكا در روز و 3000دلار آمریكا در سال بهره‌برداری نمایند. دارندگان كارت‌های بحرینی نیز قادر به برداشت معادل ریالی وجوه خود از خودپردازهای بانك ملی ایران و دیگر بانك‌های عضو شبكه شتاب خواهند بود.
ضمانتنامه‌های بانك ملی ایران پشتیبانی مطمئن در صنعت و تجارت
پیشرفت‌های جدید به ویژه در زمینه تكنولوژی و ارتباطات و ظهور پدیده جهانی سازی، تعامل و رقابت بین كشورها را افزایش داده و بازارهای جدیدی را ایجاد نموده است. هر كشوری نیز سعی می‌نماید با توجه به مزیت‌های نسبی موجود سهمی از بازار سایر كشورها را به خود اختصاص دهد. مجموع این عوامل ریسك قابل توجهی را برای صادركنندگان و واردكنندگان ایجاد می‌نماید. بدین گونه كه از یك سو فروشنده می‌خواهد اطمینان داشته باشد كه بهای كالا یا خدماتی را كه می‌فروشد به موقع دریافت كند و از سوی دیگر خریدار باید مطمئن باشد در ازای وجهی كه می‌پردازد كالا و خدمات دلخواه خود را با شرایط مطلوب دریافت می‌نماید. حال چنانچه خریدار و فروشنده در یك كشور باشند، بررسی اعتبار مالی و شهرت تجاری طرف دیگر آسان است. به علاوه مراحل قانونی یا اقدامات وصول طلب در چارچوب قانونی واحد بررسی می‌شود. لیكن در حالتی كه خریدار و فروشنده در ورای مرزهای ملی خویش قرار دارند، انجام عملیات تجاری به سادگی دادوستد داخلی نمی‌باشد و خریدار و فروشنده با ریسك‌های مختلفی از قبیل عدم پرداخت، عدم انجام به موقع تعهد یا عدم انجام تعهد با كیفیت و كمیت توافق شده روبه‌رو هستند.
بانك ملی موفق در دریافت گواهینامه استاندارد
ISO 9001:2000
سازمان بین‌المللی استاندارد، معروف به
ISO، فدراسیونی متشكل از 92 كشور جهان می‌باشد كه در زمینه ترویج و توسعه استانداردهای بین‌المللی با هدف تسهیل تجارت جهانی فعالیت می‌كند. این استانداردها، استانداردهای كیفیت را شامل می‌گردد. بیشتر صنایع فعال در سطح جهان از جمله صنایع كشورمان استانداردهای كیفی ISO را به رسمیت شناخته‌اند.
استانداردهای9000
ISO به عنوان استانداردهای نظام كیفیت، راهنمایی‌هایی را در مورد لزوم تضمین كیفیت ارائه می‌دهند. این استانداردها در صنایع تولیدی، خدماتی، شركت‌های تهیه نرم‌افزارهای كامپیوتر و صنایع فرآیندی كاربرد دارند. این مجموعه از پنج استاندارد جداگانه اما مرتبط به هم تشكیل شده است.
شعب خارج از كشورحضور در عرصه‌های بین‌المللی بانكداری و خدمات بانكی از دیگر فعالیت‌های بانك ملی ایران بوده است.

بانك ملی ایران با تاسیس 16واحد در مراكز پولی بزرگ جهان به این اقدام مهم جامه عمل پوشانده است، خدمات بانك ملی ایران در توسعه ملی و قرار گرفتن این بانك در فهرست ده شركت برتر اقتصادی كشور پشتوانه با ارزشی است كه این بانك به آن ارج می‌نهد و همواره در حفظ آن می‌كوشد.
در‌جهت بالابردن كیفیت خدمات‌رسانی این واحد‌ها و افزایش سوددهی، دو شعبه لندن و مسكو با عناوین
PLC لندن و مسكو به صورت بانك‌های مستقل و با اختیارات كامل به انجام عملیات بانكی مشغولند. مشخصات، نشانی، تلفن و اطلاعات بیشتر در مورد این واحد‌ها از طریق اداره امور واحد‌های خارج از كشور و سایت اینترنتی بانك ملی ایران به راحتی قابل دسترسی می‌باشد.

بانك ملی ایران پیشرو در جذب منابع جذب منابع یكی از فعالیت‌های اصلی و كلیدی بانك‌ها به ویژه بانك‌های تجاری به شمار می‌رود. زیرا جذب منابع در واقع زیربنای اصلی سایر فعالیت‌ها بوده و تمامی امور و خدمات بانك به درجات مختلف از این امر تاثیر می‌پذیرند، لذا میزان جذب منابع، شاخص مهمی در ارزیابی موفقیت‌های یك بانك تجاری محسوب می‌شود.

در بانك ملی ایران جلب و جذب هرچه بیشتر سپرده‌ها و تشویق مردم به امر سپرده‌گذاری كه در واقع منشا و سنگ‌بنای فعالیت‌های بانك می‌باشد، به عنوان یكی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها به شمار می‌رود. بانك ملی ایران توانسته است از نظر جذب سپرده‌ها و مدیریت مناسب منابع جذب شده در نظام بانكی كشور با استفاده مطلوب از منابع انسانی و مالی خود در سراسر كشور موفق عمل كند.

در این جهت،‌ كاركنان بانك ملی ایران با تلاش پیگیر خود كوشیده‌اند تا با جلب اعتماد مردم و تشویق مردم نسبت به سپرده‌گذاری در بانك، سپرده‌های آنان را به سمت سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های سودمند و مولد اقتصادی سوق دهد.

هم‌اكنون درصد قابل‌توجهی از منابع بانكی در اختیار بانك ملی ایران قرار دارد. از آنجا كه انجام موفقیت‌آمیز عملیات بانكی و به خصوص اعطای تسهیلات به عنوان مهم‌ترین شاخصه كار بانكداری تابعی از حجم منابع و نحوه گردش آن می‌باشد، می‌توان به گوشه‌ای از عظمت بانك ملی ایران و وسعت عملیات آن پی برد. همین گستردگی دامنه عملیات و صحت و امنیت توام با آن است كه اعتماد مردم را پشتوانه این بانك قرار داده است.

پشتوانه‌ای كه همواره موجب افتخار و مباهات كاركنان بانك ملی ایران قرار داشته و سعی كرده‌اند به درستی قدر آن را دانسته و از آن حفاظت نمایند.

بانك ملی ایران پیشتاز در اعطای تسهیلات اعطای تسهیلات در چارچوب مقررات و سیاست‌های پولی و برنامه‌های اقتصادی كشور دارای نقشی محوری و اساسی در سیستم بانكی كشور است.
چگونگی و نحوه مصرف پس‌اندازها و سپرده‌های جامعه توسط بانك‌ها اهمیتی كلیدی در افزایش فعالیت‌های تولیدی و توسعه اقتصادی كشور داشته و به تبع آن ایجاد اشتغال، افزایش سطح رفاه عمومی و تثبیت یا كاهش نرخ تورم را سبب می‌شود.

بانك ملی ایران با توجه خاص به اهمیت و حساسیت صرف تسهیلات اعطایی تلاش می‌كند تا در راستای تحقق برنامه‌های اقتصادی كشور و سیاست‌های بانك مركزی جمهوری اسلامی، منابع بانك را به سوی فعالیت‌های سودمند و مولد اقتصادی سوق دهد.

بانك ملی ایران مقام نخست اعطای تسهیلات در بخش‌های اقتصادی را در كشور دارد. این تسهیلات طی سرفصل‌های مختلفی به فعالان عرصه اقتصادی كشور و هموطنان نیازمند اعطا شده است:
قرض‌الحسنه ضروری این تسهیلات عمدتا به هموطنان نیازمند و برای كمك به آنان به كار گرفته می‌شود.
پرداخت قرض‌الحسنه ازدواج، تهیه جهیزیه، درمان بیماری، اجاره و ساخت مسكن... نمونه‌هایی از این تسهیلات است.

مشاركت و سرمایه‌گذاری در شكوفایی اقتصادی ایران با توجه به دگرگونی‌های به عمل آمده در بانكداری ایران و انجام معاملات بانكی براساس عقود اسلامی كه با تصویب قانون عملیاتی بانكی بدون ربا توسط مجلس شورای اسلامی در شهریورماه 1362 عینیت یافت، سیستم بانكی كشور با ایجاد تسهیلات لازم و در جهت پا گرفتن هر چه بیشتر فعالیت بخش‌های مختلف تولیدی- بازرگانی و خدماتی و همچنین تامین بخشی از سرمایه یا منابع مورد نیاز واحدهای تولیدی جدید، از طریق مشاركت و یا سرمایه‌گذاری مستقیم اقدامات موثری در جهت رشد تولیدات كشور به‌عمل آورده است.
از آن جمله می‌توان به سرمایه‌گذاری و مشاركت در طرح‌های بزرگ ملی مانند طرح‌های پتروشیمی، ساخت آزادراه‌های كشور، صنایع سیمان كشور، صنایع لاستیك‌سازی، شركت‌های مالی و سرمایه‌گذاری در بورس، احداث سد، صنایع ساختمانی، كشت و صنعت و بسیاری دیگر از طرح‌های عظیم ملی اشاره كرد.
«سیمان بنوید»، «سیمان خراسان»، «سیمان اردبیل»، «صنایع چوب و كاغذ مازندران»، «فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه»، «آزادراه قزوین- زنجان»، «آزادراه زنجان- تبریز»، «طرح توسعه نیشكر اهواز»، «پتروشیمی اراك» و ده‌ها كارخانه، واحد تولیدی و شركت بزرگ دیگر جلوه‌هایی از عینیت یافتن عملكرد مثبت بانك ملی ایران هستند.

سخن آخر:

بانك ملی ایران یك نهاد بانكی – اقتصادی – اجتماعی است كه به اراده یك ملت و به منظور سروسامان دادن به اقتصاد و اوضاع مالی و پولی كشور تاسیس شد و اینك نیز با كسب بیش از 78 سال تجربه و تخصص همچنان به تعهد اجتماعی – اقتصادی خویش پایبند بوده است و با برنامه‌ریزی صحیح، سعی وافر دارد تا علاوه بر تامین حداكثر حقوق و منافع سپرده‌گذاران و مشتریان، گام‌های موثری برای توسعه و آبادانی میهن عزیز بردارد و با حمایت مالی از پروژه‌های زیربنایی كشور، در تجدید بنای عظمت این مرز و بوم نقش مفیدی ایفا نماید. بانك ملی ایران در چارچوب مقررات و سیاست‌های پولی و مالی كشور و مدنظر قرار دادن برنامه چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، توسعه بانكداری كشور و ارائه خدماتی در خور شان مردم فداكار را از اهداف عالیه خود قرار داده است و در این راستا می‌كوشد تا با به‌كارگیری بانكداری الكترونیك و استفاده از آخرین تكنولوژی‌های پیشرفته به راحت‌ترین و ارزان‌ترین شیوه به ارائه خدمات بانكی بپردازد و با اجرای كامل طرح تكریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع، افزایش كرامت انسانی و آسایش و آرامش بیشتر هموطنان را به ارمغان آورد.

امید است با یاری خداوند متعال، همراهی مشتریان گرامی و استفاده از نظرات و پیشنهادات هموطنان ارجمند، از بوته این آزمایش، سربلند و سرافراز به‌در آید.

عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی