تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online

اجزای بانکداری الکترونیک در ایران :

۱- انواع کارت ها:

- کارت های اعتباری و بدهی : در حال حاضر بیش از ۲/۸ میلیون کارت از سوی بانکهای تجاری صادر شده است.

- کارت های غیر بانکی : برخی موسسات غیر بانکی اقدام به انتشار کارت های خرید مانند ثمین و سایپا کارت نموده‌اند.

۲- شبکه شتاب :

این یک شبکه Online ملی است و خدمات مربوط به کارت های بدهی را انجام می‌دهد و کارت های بدهی داخلی را بین بانک ها تسویه می‌نماید.

۳- سیستم تسویه بین بانکی مبادلات ارزی :

این سیستم با استفاده از سوئیفت روی خط بین شعبه مرکزی بانکهای تجاری عمل می‌کند و بانک مرکزی نقش تسویه کننده را بر عهده دارد.

۴- شبکه سوئیچ عملیات خرد بانکی و بین بانکی :

این سیستم از طریق ATM در حال حاضر بین شعب مرکزی دو بانک تجاری به صورت آزمایشی در حال اجرا است.

۵- شبکه مرکزی سوئیفت(SWIFT) (3):

سوئیفت یک انجمن تعاونی غیر انتفاعی است که در ماه می ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک ازپانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه اندازی شد و هدف از آن جایگزینی روشهای ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق تلکس در سطح بین الملل با یک روش استاندارد شده جهانی بود. ایران از سال ۱۳۷۱ به عضویت سوئیفت درآمد و در سال ۱۳۷۲ به این شبکه متصل گردید. بانک مرکزی و سایر بانکهای ایران از این شبکه استفاده می‌کنند و شتاب را به عنوان بخشی از آن اجرا می کند.

از دیگر اجزاء بانکداری الکترونیک ایران می توان به دستگاههای خودپرداز، شعب مکانیزه، (۴) PinPad، Pos، کارتهای هوشمند، تلفن بانک و فاکس بانک و غیره اشاره نمود. میزان بهره‌گیری سیستم بانکی کشور از هر یک از فناوریهای فوق الذکر در جدول شماره ۲ آورده شده است.

نتیجه گیری:

با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات تمامی ابعاد زندگی بشر امروز به ویژه بعد اقتصادی آن دچار تحولی عمیق و بنیادین گردیده است و این روند همچنان ادامه دارد. به جرات می توان گفت که عدم توجه به این روند و تاخیر در هماهنگی با آن موجب اختلال در روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می گردد. حضور در بازارهای جهانی با استفاده از شیوه های موفق و کارآمد از جمله ضرورتهای تطبیق با نظام بین المللی کنونی است بدون تردید بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در زمینه‌های مختلف تجاری و مالی یکی از ابزارهای لازم برای افزایش کارایی تجاری در اقتصاد ملی است. استقرار نظام ملی بانکی کارآمدی که ضمن ارتباط با سیستم های بین المللی توانائی ارائه خدمات بانکی نوین را نیز داشته باشد از ضروریات استقرار نظام تجارت الکترونیک در کشور باشد. در این زمینه اقداماتی از دهه هفتاد آغاز گشته و طی پنج سال گذشته با ایجاد برخی زیرساختهای لازم (از جمله زیرساختهای قانونی و مخابراتی) رشد آن شتاب فزاینده‌ای

داشته است. لیکن همچنان تا رسیدن به مقصد و جبران زمان از دست رفته راه درازی در پیش است. در این راه توجه به برخی فعالیتها و سرعت بخشیدن به آنها (که به برخی از موارد آن در بخش پیشنهادات اشاره خواهد شد) می تواند در کوتاه نمودن این مسیر موثر واقع شود.

براساس پیش بینی یک موسسه بین المللی حجم تجارت الکترونیک در پایان سال ۲۰۰۶ میلادی افزون بر۱۲۸۳۷ میلیارد دلار خواهد بود.

پیشنهادات:

۱- توجه به ایجاد زیر ساختهای فرهنگی از طریق:

۱-۱ ارائه آموزشهای لازم به دو گروه

الف - کسانی که خدمات خود را از طریق سیستم الکترونیکی ارائه نمایند (مانند تجار و کارکنان موسسات مالی)

ب - کسانی که از این سیستم استفاده و در واقع کاربران آن هستند (مانند مشتریان موسسات مالی)

۱-۲ ترویج فرهنگ مناسب استفاده از ابزارها و خدمات با استفاده از رسانه های همگانی و تابلوهای تبلیغاتی.

۲ - ایجاد نگرش کلان در میان تصمیم‌گیران، برنامه ریزان، سیاستگذاران و دست اندرکاران این فعالیت و پرهیز از هرگونه مدیریت جزیره‌ای با اولویت حفظ منافع ملی در دراز مدت.

۳- تدوین قوانین و دستورالعملهای اجرایی شفاف.

۴- توجه کافی و سریع به ایجاد ساختارهای مخابراتی و امنیتی در شبکه های اینترنتی کشور و توسعه آنها.

۵- بومی کردن فرهنگ و ابزارهای مورد نیاز استقرار این پدیده ها ( با توجه به اینکه این قبیل تکنولوژی جزء تکنولوژیهای وارداتی می‌باشد لازم است تا برنامه های مورد نیاز جهت بومی سازی آن تهیه و اجرا گردد تا بتوان از مضرات یک پدیده غیر متجانس با سایر بخشهای جامعه پیش گیری نمود.)

 

 

 

 

 

بانك‌ مجازی؛

بانكی كه هیچ كس درباره آن نمی‌داند :

 

* بانكداری مجازی فرزند به دنیا نیامده بانكداری الكترونیكی :

 

چون بانكداری الكترونیكی پیش زمینه بانكداری مجازی است، برخی مكانیزه كردن نظام بانكی را تحقق بانكداری الكترونیك می‌پندارند، در حالی كه تجهیز شعب و واحدهای بانك به تجهیزات رایانه‌ای تحقق بانكداری الكترونیك نیست؛ بانكداری الكترونیك می‌تواند به عنوان استفاده از كانال‌های تحویل الكترونیكی خدمات و تولیدهای بانكداری با روش‌های استفاده از تلفن‌های ثابت و همراه، بانكداری خانگی، دستگاه خودپرداز، دستگاه فروش نقطه‌ای و غیره باشد.

با این تعریف بانكداری مجازی به عنوان فرزند بانكداری الكترونیك شناخته می‌شود و با تحقق آن تحول شگرفی در عملیات بانكداری به وجود می‌آید.

آمار منتشره از سوی صندوق بین المللی پول حاكی از آن است كه بانكداری مجازی (اینترنتی) در كشورهای اتریش، فنلاند، كره، سنگاپور، اسپانیا، سوئد و سوئیس بیشترین كاربرد را داشته است و در این مناطق بیشتر بانك‌ها خدمات اینترنتی ارائه می‌دهند.

 

*بانك مجازی منتظر ترسیم شخصیت حقوقی :

در یك بانك مجازی مشتریان و كاربران یكی شده و از طریق اینترنت از خدمات بانكی استفاده می كنند، نقطه اشتراك این بانك‌ها یا بانك‌های سنتی حداقل در شروع كار شخصیت حقوقی مستقل، اساسنامه، هیأت مدیره و سرمایه و نقطه افتراق، دارایی‌های فیزیكی شناخته می‌شود.

با وجود اظهارات محمودرضا خاوری، رئیس شورای هماهنگی بانك های دولتی، همچنان ابهاماتی در خصوص مكانیزم این بانك‌ها و چگونگی فعالیت آنها در چارچوب بانكداری اسلامی رایج در كشور وجود دارد و اساسا مشخص نیسیت این بانكها به صورت مستقل فعالیت خواهند كرد یا در دل بانك‌های موجود و فعال كشور.

همچنین اطلاعاتی از زمان شروع فعالیت این بانك‌ها، خصوصی یا دولتی بودن آنها و شكل خدمت رسانی بانك‌های مجازی در دست نیست.

حال با توجه به ابهاماتی كه در این مصوبه دیده می‌شود، لازم است مسئولان بانك مركزی اطلاعات بیشتری را درباره بانكهای مجازی و نحوه راه‌اندازی و زمان و نوع فعالیت آنها منتشر كنند.

 

 

 

فیزیكی- مجازی‌شدن بانك‌ها:

تغییر و تحولات گسترده جهانی در بستر جهانی‌شدن و فضایی‌شدن جهان از جمله رشد چشمگیر فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی[i][1] منجر به انقلابی همه جانبه در ابعاد مختلف زندگی و ساختار و عملكرد سازمان‌ها شده است. ظهور پدیده‌هایی چون كار مجازی[ii][2]، تجارت مجازی[iii][3] و بانكداری مجازی[iv][4] از نتایج عمده مجازی‌شدن‌ها در عرصه بانكداری و مالیه است.

1) فناوری‌های همزمان جدید، تاثیر قابل توجهی روی محل‌های امروزین كار گذاشته است. گسترش قابلیت شبكه‌ها، كاربرد شدید اینترنت و بهبود همه جانبه در رایانه‌های شخصی همگی به ایجاد بنیادی برای انجام كسب و كار الكترونیك و ورود انسان به عصر تجارت الكترونیك كمك كرده اند. (سایت علمی پژوهشی تدبیر:1386)گسترش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به بازارهاى پولى و مالى، علاوه بر تسهیل امور مشتریان بانك‌ها، روش‌هاى سنتى بانكدارى را نیز متحول ساخته است.

2) بانك یك نهاد یا سازمان مالی است كه سپرده‌های پولی را می‌پذیرد و به متقاضیان وام می‌دهد.(میشكین، 11:1385) این تعریفی از بانك و بانكداری سنتی است. تحولات تكنولوژیكی در دهه‌های 1960 و 1970 و تغیر اوضاع اقتصادی انقلابی در صنعت بانكداری به‌وجود آورد و شكل پول را دگرگون كرد. اختراع ماشین خود‌پرداز[v][5]  و سیستم‌های ذخیره ‌سازی كامپیوتری و انتقال الكترونیكی اطلاعات شرایطی را به وجود آورد كه به‌موجب آن برای هر موسسه مالی تهیه مجموعه‌ای از خدمات مالی اقتصادی شده بود.(میلر و پلسانیلی،16،26:1374)

این تغییرات موجب پدید آمدن نوع جدیدى از بانكدارى یعنى بانكدارى الكترونیكى شده است. با نفوذ بیشتر شبكه جهانى اینترنت[vi][6]و قابلیت بالای دسترسى به آن،  شیوه عرضه خدمات و ساختار بانك‌ها تغییر یافته است و انواع جدیدى از بانكدارى با عنوان بانكداری سایبر[vii][7]، اینترنت بانك [viii][8]و موبایل بانك [ix][9]را فراهم آورده است.

در حال حاضر در بعضى از كشورها بانك‌ها خدمات آنلاین [x][10]خود را براى استفاده مشتریان از طریق اینترنت فراهم آورده اند و مشتریان نیز بدون نیاز به حضور فیزیكى اغلب كارهاى بانكى خود را در منزل و یا در محل كار انجام مى دهند. (همان) بانك الكترونیكی نوع جدیدی از بانكداری  است كه به ارائه خدمات بانكی با ستفاده از محیط‌های الكترونیكی مانند اینترنت می‌پردازد. (سعیدی،121:1381) در این نوع بانك تمامی عملیات بانكی اعم از دریافت یا واریز پول، تأیید امضا، ملاحظه موجودی و دیگر عملیات بانكی به صورت الكترونیكی الكترونیكى در حال انجام است كه این عملیات با سطح امنیتى مناسبى حفاظت مى شود. در حال حاضر بانك‌های سنتی به علت فشاری كه بانك‌های مجازی بر آنها وارد می سازند، در واقع به نوعی مجبور به ایجاد بانك‌های اینترنتی كمكی برای خود شده اند. ( روزنامه ایران. شماره ۲۳۷۲ )

 

 

بانکداری‌الكترونیكی دو گونه است:

الف) بانکداری دوگانه که ترکیبی از سیستم مدیریت بانكی مجازی و سنتی است. سیستمی كه در آن خدمات بانکی از طرق مراجعه مستقیم مشتریان همراه با ارائه خدمات بانکداری اینترنتی انجام می‌شود.

ب) بانکداری مجازی که خدمات خود را فقط از طریق کانال‌های الکترونیکی و بدون وجود شعبه انجام می دهد.

در حال حاضر سازه‌های مجازی در كنار سازه‌های فیزیكی ایجاد شده‌اند. در این میان سازه سازمانی بانك‌ها نیز از این قاعده پیروی می‌كند و بانك‌ها در كنار سازة فیزیكی‌شان حداقل  به راه‌اندازی سازه ‌ای مجازی نیز همت گماشته‌اند و به ایجاد سایت اینترنتی و ارائه ی خدمات از طریق فناور‌های نوین روی آورده‌اند. کاربران و مشتریان بانک‌ها می توانند از طریق سازه مجازی، کلیه عملیات بانک‌یشان را اعم از پرداخت قبض، حواله، انتقال وجه، خرید و فروش ارز و سهام را انجام دهند.

2. ما در اینجا برای روشن شدن مطلب، سطوح و ابعاد مختلف سازه فیزیكی و سازه مجازی بانك‌ را بررسی می‌كنیم.

1) نوع معماری: معماری‌‌ سازة بانك‌های سنتی از قوانین وابسته به جغرافیا و زمان فیزیكی تبعیت می‌كند. در حالیكه معماری‌ سازه‌های مجازی از قوانین معماری باز‍ِ غیرفیزیكی پیروی می‌كند؛ در این‌نوع معماری، سازه منعطف است ، ریز ریز می‌شود، دسته‌بندی می‌شود و قابل شكستن و قابل تغییر است. سازه فیزیكی امكان رها بودن در فضا را دارد اما سازه فیزیكی چسپیده بر زمین است.

2) نوع مصالح: بانك‌های سنتی مرسوم كه از سازه‌ای فیزیكی برخوردارند در معماری این نوع سازه‌ها نیز از مصالح مادی و فیزیكی از قبیل آجر، سیمان و كاشی استفاده می‌شود. اما مصالح و مواد اولیه سازه‌های بانك مجازی، اطلاعات و داده‌های ریاضی است.

3) نوع ساختمان: در بانك سنتی، مركزیت‌داشتن جزئی از سبك معماری ساختمان است یعنی بانك‌مركزی دارای ساختمان متفاوتی از سایر بانك‌ها است و خود بانك‌ها نیز شعبه اصلی و شعبه‌های حاشیه‌یشان داری ساختمان متفاوتی هستند. مثلا ساختمان بانك مركزی صادرات یا تجارت در تهران بسیار عظیم‌تر از سایر شعبه‌هایشان در تهران و شهرستان است. در سنتی اول بانك مركزی قرار می‌گیرد كه محاط بر همه بانك‌ها است سپس ساختمان مركزی  بانك‌ها مثل ملی و سپه و صادرات قرار می‌گیرد، آنگاه شعبه‌های اصلی و سپس شعبه‌های درجه دو و سه و چهارشان به ترتیب هر یك دارای سبك معماری متفاوتی با توجه به وضعیت مركزی یا پیرامونی‌بودنشان دارند.

ساختمان بانك‌های مجازی در فضای الكترونیكی وب طراحی می‌شود. این فضای اینترنتی به بانك‌ها و شعباتشان اجازه می‌دهد كه در یك محیط مشترك نه به‌مثابة جزیره‌هایی دور از هم به فعالیت بپردازند.

4) وضعیت زمانی و مكانی:  بانك‌های معمول از محدودیت زمانی و مكانی رنج می‌برند. این‌نمونه بانك‌ها فقط در یك محیط جغرافیایی و در طی یك دورة زمانی معیین قادر به خدمات‌دهی به مشتریانشان هستند. اما بانك‌های مجازی با پشت سر گذاشتن محدودیت‌های زمانی و مكانی قادرند در هر زمان و مكانی به طور مستمر به فعالیت‌‌شان ادامه دهند.

5) چگونگی دسترسی: با توجه به محدودیت‌های زمانی و مكانی بانك‌های سنتی، دسترسی به آنها نسبت به بانك‌های مجازی سهل و آسان نیست. حتی از نظر سلسله مراتب اداری نیز دسترسی به مدیران بلند‌مرتبة بانك‌ها از طریق پست الكترونیكی و دیگر امكانات طراحی شده آسان‌تر از دسترسی معمول فیزیكی است.

6) نوع خدمات‌دهی: بانك‌های فیزیكی از سبك خدمات‌دهی خطی پیروی می‌كنند. در این خدمات یك كارمند یك ارباب رجوع را خدمات‌رسانی می‌كند و مشاهده صف بانك‌ها بهترین نمود خطی بودن خدمات‌دهی اینگونه بانك‌ها است. خدمات بانك‌های مجازی، متراكم و حجمی است در خدمات‌رسانی بانك‌های مجازی از قاعدة یك خدمت برای همگان بهره گرفته می‌شود.

7) نوع سارقان: از نظر امنیتی بانك‌های فیزیكی و مجازی توامان در معرض دزدی و سرقت قرار دارند. اما تفاوت اینجا است كه اكثر دزدان بانك‌های فیزیكی افرادی كم‌سواد، كم‌تحصیلات و تخصص چندانی ندارند اما به‌علت خصلت پیچیدة محیط‌های فیزیكی ، دزدی از بانك‌های مجازی نیازمند تخصص، دانش و تبحر بالایی دارد.

3. «بانک تهران» در سال 1350 با در اختیار گرفتن هفت تا ده ‌دستگاه خودپرداز در شعبه‌های خود نخستین تجربه پرداخت اتوماتیک پول را اجرایی کرد اما این دستگاه‌ها در آن زمان فقط وظیفه پرداخت اتوماتیک پول را تنها در همان شعبه نصب شده برعهده داشتند.
از آن زمان روند گسترش پول و بانكداری الکترونیکی به‌صورت بسیار کند آغاز شد. قانون تجارت الكترونیك در دی ماه سال 1382 تصویب شد. و در سوم خرداد ماه سال 1383 دولت برای اولین بار به‌صورت مستقیم وارد عمل شد و طی مصوبه‌ای خواستار عملیاتی شدن خدمات پول الکترونیکی تا پایان  سال شد. مجازی كردن عناصر شهری یکی از راهکارهای اساسی برای حل مسائل شهری است. رفت و آمد زیاد به بانك‌ها برای انجام خدمات بانكی از قبیل پرداخت قبوض به نوبه  خود موجب تشدید حجم ترافیك می‌شود كه از این نمونه تغییر آزمایشی ساعت كار بانك‌ها توسط هیات دولت بوده است.

در حال حاضر بانك‌ها در صددند كه بخشی از خدمات خود را از طریق فضای مجازی ارائه كنند. بانک سامان امکان پرداخت قبوض مانند قبض آب و برق و گاز را با وارد کردن شناسه قبض، شناسه پرداخت و ایمیل برای مراجعه‌كنندگان فراهم آورده است. کاربر می تواند از طریق کارت پول بانک سامان و با مراجعه به شرکت اینترنتی  هما، رجاء و سیر و سفر اقدام به خرید بلیط نماید. عوارض شهرداری را به‌صورت الكترونیكی پرداخت كند و یا با مراجعه به سایت بانک، سود اندوخته و سود سپرده را محاسبه نمایند.

اینترنت بانک پارسیان نیز خدمات مشابهی را انجام می‌دهد كه لیست این خدمات بدین عنوان است:

-  پرداخت عوارض (خودرو . نوسازی )

-  پرداخت قبض

-  خرید اینترنتی

-  بلیط قطار

-  بلیط اتوبوس

-  رزرو هتل

بانك ملی نیز در راستای بانكداری الكترونیك علاوه بر خدمات الكترونیك سابق، سیستم نوین دیگری تحت عنوان «سبا» برای بهره مندی مشتریانش از ابزارهای بانکداری الکترونیک راه‌اندازی كرده است. بر اساس همین گزارش سبا با سیستم یکپارچه بانک ملی ایران  (سیبا) در ارتباط است.

عملیات جانبی سیستم سبا اینگونه گزارش شده است: دریافت خلاصه حساب، دریافت موجودی حساب، انتقال وجه از یک حساب به حساب دیگر، دریافت صورتحساب، کنترل صحت تراکنش انتقال وجه، تعیین مبلغ چک به‌عنوان عملیات اصلی و همچنین تغییر مشخصات فردی، تغییر رمز عبور، درخواست رمز جدید، دریافت صورت شعب بانک، دریافت پذیرندگان ملی کارت، درخواست غیرفعال نمودن سیستم خود و درخواست فعال نمودن سیستم. سیستم الکترونیکی سبا دارای یکسری خدمات اختصاصی است که می تواند خدماتی شامل مانده حساب های قرض الحسنه جاری، مانده حساب‌های قرض الحسنه پس انداز، مانده حساب های سپرده کوتاه مدت، مانده حساب‌های سپرده بلندمدت، مجموع انواع مانده حساب‌ها را به دارنده سیستم سبا ارائه کند.

4. بانكداری الكترونیك دارای مزایای بی‌شماری است . این مزایا از دید مشتریان  را می‌توان به صرفه‌جویی در هزینه ها، صرفه جویی در زمان و دسترسی به كانال های متعدد برای انجام عملیات بانكی نام برد. از دید بانك‌ها و  موسسات مالی می‌توان به ویژگی‌هایی چون افزایش شهرت بانك‌ها در ارائه نوآوری، حفظ مشتریان علی‌رغم تغییرات مكانی بانك‌ها، ایجاد فرصت برای جست‌جوی مشتریان جدید در بازارهای هدف، گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت و برقراری شرایط رقابت کامل را نام برد.

بانكداری الكترونیكی علاوه بر مزایای فوق می‌تواند كمك شایانی به حل معضل ترافیك كند، وضعیت آلودگی هوا را بهبود بخشد، به حفظ محیط زیست سالمی كمك كند، ضریب امنیت بانك‌ها را افزایش دهد و به كشف جرایم بانكی كمك كند، به بین المللی شدن بانك‌ها كمك كند و هزینه‌های استخدام نیروی انسانی، خرید و نگهداری از ساختمان‌ها، چاپ اسكناس و غیره را برطرف كند.

امكان سنجی استقرار بانكداری الكترونیك در شبكه بانكی كشور از دیدگاه مدیران و كارشناسان خبره بانكی از سه بعد فنی، اقتصادی و نیروی انسانی قابل بررسی است. در زمینـــه فنی پیشنهاد می شود مساله امنیت بانكداری الكترونیك موردتوجه قرار گیــــــرد. در زمینه مالی و اقتصادی پیشنهاد می گردد به میزان سرمایه گذاری برای آموزش كاركنان جهت ایجاد مهارتهــــــای لازم جهت پیاده سازی بانكداری الكترونیك توجه بیشتری شود. در زمینه نیروی انسانی پیشنهاد می گردد نسبت به تربیت نیروی متخصصی كه توانایی برنامه ریزی، تجزیه وتحلیل، طراحی و پیــــاده سازی و نگهداری بانكداری الكترونیك را داشته باشند، توجه شود و میزان توجه مدیریت ارشد به برنامه ریزی و طراحی و استقرار سیستم بانكداری الكترونیك بیشتر گردد. تصمیم استقرار بانكداری الكترونیك تصمیمی استراتژیك است كه ضروری است قوه مقننه و مجریه به ترتیب پیش زمینه های قانونی و بسترهای اجرایی را تكمیل نمایند. زیرا فقط با یك بانك نمی توان بانكداری الكترونیك را به طور موفق اجرا كرد بلكه مجموعه صنعت بانكداری باید همراه با سایر دستگاه‌های ذیربط پیش زمینه حضور بانكداری الكترونیك را در كشور تقویت نمایند و فضا را برای فعالیت بانكداری الكترونیك فراهم آورند.(تدبیر 145) آینده صنعت بانكداری پر از تلاطم و رقابت خواهد بود. بانكداری الكترونیك دورنمایی از آینده نظام بانكی است كه برای تحقق آن باید تمامی دستگاه‌های دولتی، دانشگاهی و فنی و پژوهشی در تمام سطوح با همدیگر همكاری داشته باشند.

 

بانکداری مجازی - بانک ملی ایران ،بزرگترین بانک اسلامی :

موسسه ایشن بانکر در گزارشی بانک ملی ایران را با چهل و پنج هزار و پانصد و پنجاه و چهار ممیز هشت میلیون دلار دارایی بزرگترین بانک اسلامی جهان اعلام کرد.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، این موسسه افزود : چهل درصد از کل دارایی های یکصد بانک اسلامی بزرگ جهان در اختیار بانکهای ایران قرار دارد.

بنابر اعلام این موسسه دارایی های یکصد بانک اسلامی بزرگ جهان پارسال با شصت و شش درصد افزایش به بیش از پانصد و هشتاد میلیارد دلار رسید.

بانکهای اسلامی امارات عربی متحده، عربستان سعو دی و کویت هم چهل درصد دیگر از مجموع دارایی های بانکهای اسلامی جهان را در اختیار دارند.ایشن بانکر فهرست بیست بانک اسلامی بزرگ جهان را به همراه میزان دارایی‌شان بدین شرح اعلام کرد:

نام                                  بانک کشور                  دارایی (میلیون دلار)

1- بانک ملی ایران                 ایران                          45554.8

2- بانک الرجحی                  عربستان                       43981.3

3-بانک ملت                       ایران                           39781.2

4-بانک صادرات                  ایران                            39319.3

5-سرای سرمایه گذاری            کویت                           38209.7

6-بانک تجارت                     ایران                           29884.6

7-بانک سپه                         ایران                          23625.1

8-بانک اسلامی دبی               امارات                          23153.5

9-بانک مسکن                     ایران                           17782.0

10- بانک کشاورزی              ایران                            16674.9

11- بانک اسلامی ابوظبی       امارات                            13944.2

12- بانک راکیات                مالزی                             12057.4

13- گروه بانکی البارکه         بحرین                            10920.3

14-بانک اسلامی قطر            قطر                              9215.2

15-مایبانک اسلامی             مالزی                              7772.7

16-بانک الجزیره               عربستان                            7338.6

17بانک اسلامی امارات       امارات                              7188.7

18-بانک اسلامی مالزی        مالزی                               6800.3

19-بانک رفاه                   ایران                                 6458.4

20- بانک اسلامی نور        امارات                                5929.0

 

ایشن بانکر اعلام کرد : همه بانکهای مذکور بر اساس شریعت اسلامی اداره می شوند. این مؤسسه افزود : برای ارائه جدول مذکور تا حدممکن از آخرین اطلاعات و آمار استفاده کرده است.

عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی