تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online

محمد حسین آقازاده

 

پیام رضازاده

 

بانک‌داری الکترونیکی

 

به طور کلی می‌توان گفت بانکداری الکترونیکی عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبه‌ای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) از طریق کانال‌های ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند.

به عبارت دیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست.

فهرست مندرجات

 

خدمات بانک‌داری الکترونیک (بانکداری اینترنتی)

بانکداری الکترونیک شامل سیستم‌هایی است که مشتریان موسسات مالی را قادر می سازد تا در سه سطح اطلاع رسانی، ارتباط و تراکنش از خدمات و سرویس های بانکی استفاده کنند:

الف ـ اطلاع رسانی: این سطح ابتدایی ترین سطح بانکداری اینترنتی است. بانک اطلاعات مربوط به خدمات و عملیات بانکی خود را از طریق شبکه‌های عمومی یا خصوصی معرفی می‌کند.

ب ـ ارتباطات: این سطح از بانکداری اینترنتی امکان انجام مبادلات بین سیستم بانکی و مشتری را فراهم می‌آورد. ریسک این سطح در بانکداری الکترونیک بیشتر از شیوه سنتی است و کنترلهای مناسبی را برای عدم دسترسی به شبکه اینترنت بانک و سیستم های رایانه‌ای نیاز دارد.

ج ـ تراکنش : این سیستم متناسب با نوع اطلاعات و ارتباطات خود از بالاترین سطح ریسک برخوردار است و با یک سیستم امنیتی کنترل شده قادر است، صدور چک، انتقال وجه و افتتاح حساب را انجام دهد.

شاخه‌های بانکداری الکترونیک

انواع مختلف بانکداری الکترونیک عبارت‌اند از:

  • بانک‌داری اینترنتی
  • بانک‌داری مبتنی بر تلفن همراه و فناوری‌های مرتبط با آن
  • بانک‌داری تلفنی
  • بانک‌داری مبتنی بر نمابر
  • بانک‌داری مبتنی بر دستگاه‌های خودپرداز
  • بانک‌داری مبتنی بر پایانه‌های فروش
  • بانک‌داری مبتنی بر شعبه‌های الکترونیکی

کانال‌های بانکداری الکترونیک

برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک کانال های متعددی وجود دارد که برخی از آنان عبارت‌اند از:

  • رایانه‌های شخصی
  • کیوسک
  • شبکه‌های مدیریت یافته
  • تلفن ثابت و همراه
  • دستگاههای خودپرداز
  • پایانه‌های فروش

در روش شبکه‌های مدیریت یافته، بانک‌ها برای ارتباط با مشتریان خود از شبکه‌هایی که ایجاد شده؛ استفاده می‌کنند. در روش اینترنت با رایانه‌های شخصی، بانک از طریق ایجاد یک پایگاه اینترنتی و معرفی آن به مشتریان با آنها ارتباط متقابل برقرار کرده و ارائه خدمت می‌کند. در روش بانکداری تلفنی، تلفن (اعم از تلفن ثابت و همراه) وسیله ارتباطی بانک با مشتریان خود بوده و از این طریق خدمات بانکی عرضه می‌شود. با استفاده از ماشین‌های خودپرداز نیز بانکها می‌توانند خدمات متنوعی از قبیل برداشت نقدی، سپرده گذاری، انتقال وجوه، پرداخت صورتحساب، قبوض و غیره را به مشتریان خود ارائه دهند.

 مزایای بانک‌داری الکترونیک

مزایای بانکداری الکترونیک را می‌توان از دو جنبه مشتریان و موسسات مالی مورد توجه قرار داد از دید مشتریان می‌توان به صرفه جویی در هزینه ها، صرفه جویی در زمان و دسترسی به کانال های متعدد برای انجام عملیات بانکی نام برد.

از دید موسسات مالی می‌توان به ویژگی هایی چون ایجاد و افزایش شهرت بانک‌ها در ارائه نوآوری، حفظ مشتریان علی رغم تغییرات مکانی بانکها، ایجاد فرصت برای جستجوی مشتریان جدید در بازارهای هدف، گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت و برقراری شرایط رقابت کامل را نام برد.

براساس تحقیقات موسسه Data Monitor مهم‌ترین مزایای بانکداری الکترونیک عبارت‌اند از: تمرکز بر کانال‌های توزیع جدید، ارائه خدمات اصلاح شده به مشتریان و استفاده از راهبردهای تجارت الکترونیک. البته مزایای بانکداری الکترونیک از دیدگاه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نیز قابل بررسی است. رقابت یکسان، نگهداری و جذب مشتریان از جمله مزایای بانکداری الکترونیک در کوتاه مدت (کمتر از یکسال) هستند. در میان مدت (کمتر از ۱۸ ماه) مزایای بانکداری الکترونیک عبارت‌اند از: یکپارچه سازی کانالهای مختلف، مدیریت اطلاعات، گستردگی طیف مشتریان، هدایت مشتریان به سوی کانال های مناسب با ویژگی های مطلوب و کاهش هزینه ها، کاهش هزینه پردازش معاملات، ارائه خدمات به مشتریان بازار هدف و ایجاد در آمد نیز از جمله مزایای بلند مدت بانکداری الکترونیک هستند.

خلاصه مزایا

۱ـ امکان دسترسی مشتریان به دریافت خدمات بانکی بدون حضور فیزیکی با ارتباطات ایمن. ۲ـ استفاده از اینترنت برای ارائه عملیات و سرویس های بانکی و اعمال تغییرات انواع حسابهای مشتری. ۳ـ ارائه مستقیم خدمات و عملیات بانکی جدید و سنتی به مشتریان از طریق کانال های ارتباطی متقابل الکترونیک.

گستره جهانی

براساس گزارش تحقیقاتی موسسه Data Monitor (مرکز تجزیه و تحلیل اطلاعات بانکداری در اروپا) آمار استفاده کنندگان از سیستم های بانکداری الکترونیک در هشت کشور فرانسه، آلمان، هلند، اسپانیا، سوئد، سوئیس و انگلیس از ۴.۵ میلیون نفر در سال ۱۹۹۹ به حدود ۲۲ میلیون نفر در سال ۲۰۰۴ رسیده است. در سال ۲۰۰۵ بیش از ۷۵ درصد شرکتهای فعال در کشورهای توسعه یافته حداقل یکی از خدمات بانکداری الکترونیکی استفاده می‌کنند.

 

تلفنبانک سپهر بانک صادرات     

 

کلیه مشتریان سپهری بانك صادرات كه دارای سپهر کارت هستند ،می توانند از طریق شماره تلفن 22266566 بدون محدودیت زمان و مکان ازطریق تلفنبانک از وضعیت حساب خود شامل اعلام مانده حساب،اعلام سه تراكنش آخر حساب،ارسال صورتحساب از طریق نمابر اعلام موجودی ، اعلام سه تراكنش آخرمطلع و یا اعلام مفقودی کارت نمایند.

 

دستورالعمل

 

تعریف رمز دوم كارت جهت استفاده در سیستم تلفنبانك

جهت استفاده از سیستم تلفنبانک دارندگان محترم كارتهای سپهرمیتوانند پس از مراجعه به یكی از دستگاههای خودپرداز بانك نسبت به اعلام و ثبت رمز دوم كارت خود به شرح زیر اقدام نمایند :

1.    قراردادن كارت در دستگاه و ورود رمز توسط مشتری، پس از وارد نمودن رمز 4 رقمی ، منوی « انتخاب نوع خدمات » نمایش داده می شود .

2.    انتخاب گزینه « عملیات رمز یا pin change »

3.    پس از انتخاب گزینه فوق منوی « انتخاب نوع سرویس عملیات رمز » بر روی LCD دستگاه خودپرداز نمایان می شود كه مشتری باید گزینه « تغییر رمز دوم كارت » را انتخاب كند .

توجه : رمز اول كارت همان رمز معمول است كه جهت استفاده كارت در پایانه های حقیقی نظیر دستگاه خودپرداز ( ATM ) ، پایانه شعب ( Pin Pad ) و پایانه فروش (POS) كاربرد دارد .

رمز دوم كارت رمزی است كه جهت استفاده در پایانه های مجازی نظیر تلفنبانك و سیستم پرداخت تلفنی قبوض كاربرد دارد.

رمز فوق عددی حداقل 5 رقمی است كه صرفاً به هنگام استفاده از شماره كارت ( و نه شماره حساب ) جهت ورود به سیستم كارایی دارد .

4.    پس از انتخاب گزینه فوق عبارت « لطفاً رمز دوم جدید 5 تا 12 رقمی خود را وارد نمایید» نمایان می شود كه مشتری باید به انتخاب خود و بصورت دلخواه عددی 5 تا 12 رقمی را وارد نموده و سپس كلید ثبت را فشار دهد . با فشار دادن كلید فوق عبارت « لطفاً مجدداً رمز دوم جدید خود را وارد نمائید » نمایش داده می شود كه مشتری باید مجدداً رمز 5 تا 12 رقمی اعلامی در مرحله قبل را وارد نماید.

پس از طی مرحله فوق مشتری دارای رمز تلفنبانك ( حداقل 5 رقمی ) خواهد شد كه می‌بایستی آنرا نزد خود به نحو مقتضی حفظ و نگهداری نماید .

 

استفاده از تلفنبانك سپهر

 

پس از ثبت و معرفی رمز دوم كارت در دستگاه خودپرداز ، می توان پس از برقراری تماس با شماره تلفن 22266566 و ورود شماره كارت یا شماره حساب و استفاده از این رمز به شرح ذیل وارد سیستم تلفنبانك شده و عملیات غیر مالی مورد نظر را انجام داد .

 

توجه : رمز دوم تعیین شده توسط دستگاه خودپرداز برای ورود به تلفنبانک از طریق شماره کارت می باشد و برای ورود به سیستم از طریق شماره حساب لازم رمز دوم را از شعبه دریافت و یا پس از ورود به تلفنبانک از طریق شماره کارت، با فشردن دگمه 6رمزی را به شماره حساب خود اختصاص دهید.

1.    برقراری تماس با شماره تلفن 22266566-021

2.    ورود صرفاً شماره 16 رقمی كارت برای بار اول

3.    ورود رمز دوم كارت كه عددی حداقل 5 رقمی است ( رمز فوق همان رمزی است كه در مرحله الف توسط مشتری و با مراجعه به ATM تعریف شده است . )

4.    انتخاب كلید مرتبط با فعالیت ها :

كلید 1 : استعلام موجودی حساب

كلید 2 : استعلام سه گردش آخر حساب

كلید 3 : ارسال صورتحساب از طریق نمابر

كلید 5 : اعلام مفقودی كارت

كلید 6 : شنیدن رمز حساب : رمز فوق عددی است كه توسط سیستم و بصورت شنیداری به مشتری اعلام می شود . این رمز جهت استفاده از سیستم به هنگام ورود شماره حساب مورد استفاده قرار می‌گیرد .

كلید صفر : قطع ارتباط

 

جهت ورود به سیستم می توان هم از شماره كارت و هم از شماره حساب استفاده كرد لیكن در حالت اول باید از رمز 5 تا 12 رقمی و در حال دوم از رمز 4 رقمی اخذ شده از سیستم استفاده كرد .

 

اینترنت بانک صادرات     

 

معرفی خدمات و مزایا

 

هر یک از دارندگان حسابهای متمرکز سپهر بانک صادرات ایران میتوانند با اتصال به اینترنت و مراجعه به آدرس https://ib.bsi.ir/ و با کلیک روی پیوند " عضویت" تقاضای استفاده از امکانات اینترنت بانک صادرات را بنمایند. مشتریان محترم می‌توانند ازطریق سیستم بانکداری اینترنتی درخواست عضویت نموده و حداقل یک هفته پس از مراجعه حضوری به شعبه افتتاح کننده حساب ( شعبه انتخابی باید شعبه افتتاح کننده حساب باشد) ، نسبت به فعال سازی کد کاربری خویش اقدام نمایند. بعد از یک روز کاری از مراجعه به شعبه، مشتری می‌تواند با کد کاربری ودستگاه رمز یاب خویش از امکانات سیستم بانکداری اینترنتی استفاده نماید. تذکر مهم : برای استفاده از سیستم بانکداری اینترنتی باید مرور گر internet explorer5 یا بالاتر گرفته شود.

مشاهده صورتحساب:

مانده حساب :

با استفاده از این گزینه میتوانند در هر لحظه مانده حسابهای متمرکز سپهر خود را مشاهده نمائید.

خلاصه حساب :

با استفاده از این گزینه می‌توانید کلیه حسابهای خود در سیستم متمرکز سپهر را مشاهده کرده و از وضعیت آخرین تراکنش و مانده حساب خود مطلع شوید.

صورت حساب 30 گردش آخر :

با استفاده از این گزینه می‌توانید در هر لحظه سی گردش آخر حساب متمرکز سپهر مورد نظر خود را مشاهده نمائید.

صورت حساب دوره‌ای :

با استفاده از این گزینه می‌توانید صورت حساب متمرکز سپهر خود را در محدوده تاریخ مشخصی مشاهده نمائید.

عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی