تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online

مقایسه روش‌های بانكی با روش غیربانكی وصول مطالبات

الف ـ در روش‌های بانكی قدرت مانور و ابتكار برای بانك بیش‌تر محفوظ است. بانك‌ها با استفاده از ابزارهای مدیریتی و بخشنامه‌ای می‌توانند در وصول مطالبات خود در سطح بهتری عمل نمایند در حالی كه در روش‌های غیربانكی (قضایی و ثبتی) این ابتكار عمل محدود می‌شود و به خصوص از نظر زمانی برای بانك ایجاد ضرر و زیان خواهد كرد.

ب ـ روش‌های بانكی معمولاً در بدهكار ایجاد واكنش نمی‌كند در حالی كه روش‌های غیربانكی موجب می‌شوند كه بدهكار در برابر بانك موضع گرفته و از خود دفاع كند یا اموال خود را مخفی و یا به فروش برساند.

ج ـ استفاده از روش‌های غیربانكی برای بدهكار آثار سویی دارد كه توسل به روش‌های بانكی فاقد چنین آثاری است. طرح دعوی در مراجع قضایی یا صدور اجرائیه ثبتی به آسانی می‌تواند اعتبار تجاری یا اجتماعی و اقتصادی بدهكار را زیر سؤال برده و در معاملات وی ایجاد اختلال نماید آثار سوء روش غیربانكی برای بانك نیز متصور است زیرا در اتخاذ روش‌های غیربانكی شعب بانك تابع مراجع دیگری خواهند شد و ابتكار عمل از دست آن‌ها خارج خواهد شد.

ذخیره‌گیری برای پوشش زیان ناشی از تسهیلات مشكوك‌الوصول

شورای پول و اعتبار (مصوبه هشتصد و هشتادمین جلسه شورای پول و اعتبار) نحوه محاسبه ذخیره مطالبات مشكوك‌الوصول را در پایان هر سال مالی به شرح زیر تصویب كرده است:

«ذخیره مطالبات معوق و مشكوك‌الوصول بانك‌ها كماكان می‌بایستی متناسب با مطالبات مذكور بوده و حداقل به 2% كل اعتبارات اعطایی بانك‌ها شامل سرفصل‌های (تسهیلات اعطایی، معاملات قدیم، جاری و سررسیدگذشته، سرمایه‌گذاری مستقیم، مشاركت حقوقی، معاملات خرید دین، اسناد واخواستی، مطالبات معوق بدهكاران بابت اعتبارات اسنادی پرداخت شده و بدهكاران بابت ضمانت نامه‌های پرداخت شده) در پایان هر سال مالی بالغ گردد.»

اما آن‌چه در عمل اتفاق می‌افتد این است كه بانك‌ها جهت تعیین ذخیره مطالبات مشكوك‌الوصول، طی دستوالعمل‌های داخلی میزان ذخیره مطالبات مشكوك‌الوصول را در پایان هر سال برای مطالبات معوق 20% و برای بقیه مطالبات 2% تعیین نموده و براساس آن عمل می‌نمایند.

براساس بیانیه استاندارد حسابداری مالی شماره زیان تسهیلات‌ها بایستی زمانی شناسایی شود كه هر دو شرط زیر وجود داشته باشد:

الف ـ وقوع زیان تسهیلات پرداختی محتمل باشد (وام پرداختی یا دارایی دیگر در زمان بازپرداخت كم‌تر از آن‌چه كه ثبت شده است دریافت شود).

ب ـ مبلغ زیان تسهیلات به طور معقول قابل برآورد باشد.

انواع ذخایر

به طوركلی واحدهای نظارتی، مؤسسات مالی را ملزم به ایجاد خط‌مشی‌ها و روش‌هایی برای تعیین ذخیره به منظور جبران زیان ناشی از تسهیلات براساس الزامات اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) می‌كنند. روش‌های متنوعی برای تعیین ذخیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیش‌تر بانك‌ها دو نوع ذخیره خاص و ذخیره عام در قبال تسهیلات مشكوك‌الوصول نگهداری می‌كنند.

روش مرسوم (سنتی) دیدگاهی را ارائه می‌كند كه عناصر خاص مربوط به تسهیلات خاصی می‌شود كه به عنوان مشكوك‌الوصول مشخص می‌گردند و طبق دستور در تاریخ ترازنامه، تا میزان ارزش خالص بازیافتنی برآوردی آن‌ها كاهش داده می‌شوند. عناصر عام در درجه اول به تسهیلاتی مربوط می‌شود كه به طور جداگانه به عنوان مشكوك‌الوصول تشخیص داده نشده‌اند، اما به طور تجربی شناسایی شده‌اند كه در هر پرتفوی تسهیلاتی ارائه شود.

عوامل خاص ذخیره‌گیری

بانك‌ها برای تعیین میزان ذخیره تسهیلات مشكوك الوصول و لاوصول نیازمند بررسی موارد زیر هستند:

ـ مبلغ تسهیلات و سایر تعهدات بانك در قبال تسهیلات گیرنده

ـ نحوه بازپرداخت تسهیلات گیرنده در سال‌های گذشته

ـ آینده مؤسسه تسهیلات گیرنده

ـ تضمین تسهیلات، چگونه و به چه میزان می‌تواند در وصول تسهیلات مؤثر باشد.

ـ هزینه‌هایی كه بانك جهت وصول مطالبات ناچار به تحمل آن خواهد بود.

ـ هرگونه بیمه‌ای كه می‌تواند بر قصور تسهیلات گیرنده در بازپرداخت، ملاك عمل قرار گیرد.

ـ قیمت طلب در بازار ثانویه.

عوامل عام ذخیره‌گیری

برای بانك با پرتفوی قابل توجه از تسهیلات، معمولاً تعیین همه تسهیلات مشكوك‌الوصول كه در ترازنامه وجود دارد و برآورد میزان زیان‌هایی كه به این ترتیب به وجود خواهد آمد مشكل است.

زمانی كه تسهیلات با مبالغ كم و تعداد زیاد، وجود داشته باشد، ایجاد اطمینان از این كه چه وقت وامی لاوصول خواهد بود و یا چه میزان ذخیره خاص صحیح می‌باشد، معمولاً غیرممكن است.

ذخیره عام برای جبران زیان‌هایی نگهداری می‌شود كه اگرچه به طور خاص مشخص نیست،  ولی به طور تجربی در هر پرتفوی تسهیلات برآورد می‌شود.


نتیجه‌گیری:

با عنایت به موارد عنوان شده می‌توان نتیجه گرفت كه میزان مطالبات معوق اعلام شده از سوی بانك‌ها، كم‌تر از میزانی است كه می‌بایستی براساس مقررات ارائه شود. یعنی بخشی از مطالباتی كه واقعاً جزء‌ مطالبات معوق بوده و بایستی برابر دستورالعمل‌های اجرایی بانك‌ها به عنوان معوق طبقه‌بندی گردد، جزء مطالبات عادی تلقی می‌شود. از آن‌جایی كه میزان ذخیره مطالبات مشكوك‌الوصول رابطه مستقیمی با میزان مطالبات عادی و معوق دارد، لذا طبقه‌بندی نادرست سبب شده است تا ذخیره مطالبات مشكوك‌الوصول نیز كم‌تر از میزانی كه بایستی محاسبه گردد، نشان داده شود.

عدم رعایت دستورالعمل‌های صادره سبب شده است تا:

1- ذخیره كافی برای پوشش زیان‌های ناشی از مطالبات نگهداری نشود.

2- سود بیشتر نشان داده شده و مالیات بیشتری پرداخت گردد و نهایتاً بنیه مالی بانك‌ها تضعیف شود.

3- عدم سرفصل شدن مطالبات، موجب گمراهی و عدم پیگیری وصول مطالبات می‌گردد.

4- خالص دارایی‌های بانك‌ها (مطالبات در قالب انواع عقود) بیش‌تر نشان داده شود.

آن‌چه مسلم است این‌كه بانك‌ها به عنوان اعتباردهنده همواره در معرض ریسك اعتباری بوده و باید تلاش كنند این ریسك را كاهش تا بتوانند سازمان خویش را حفظ كنند. شرایط  فعلی موجب شده تا بانك‌های دولتی كشور در معرض شدید این ریسك قرار گیرند و مطالبات آن‌ها به شدت افزایش یابد. مطالبات پنهان این قبیل بانك‌ها به حدی رسیده كه اگر برخی از آن‌ها به شفاف‌سازی مطالبات بپردازند اهمیت موضوع چندین برابر می‌شود و برخی از آن‌ها با زیان سنواتی روبه‌رو خواهند شد. ادامه روند حاكم، موجب بی‌اعتباری بانك‌های دولتی و كاهش ارتباطات قوی با بانك‌های بزرگ دنیا خواهد شد.


پیشنهادها:

1- ایجاد نهادهای جدید پولی و مالی به منظور كاهش ریسك اعتباری بانك‌ها. برای كاهش درصد ریسك اعتباری بانك‌ها لازم است بانك‌ها طرف‌های قرارداد خود را به خوبی بشناسند و با آگاهی با آن‌ها اقدام به عقد قرارداد نمایند، بدین منظور ایجاد مؤسسات جدید پولی و مالی نظیر مؤسسه اعتبارسنجی، رتبه‌بندی مؤسسات، مؤسسه تضمین اعتبار، بانك جامع اطلاعات اعتباری و شركت‌های مشاوره‌ای مالی و سرمایه‌گذاری جهت پیشگیری از ایجاد مطالبات معوق ضروری است.

2- بایستی بانك اطلاعات و سیستم وصول مطالبات به نحوی عمل كند كه قابلیت طبقه‌بندی تسهیلات در قالب تسهیلات كوتاه‌مدت، میان‌مدت، بلندمدت، بدهكاران بابت اعتبار اسنادی پرداخت شده و به تبع آن امكان شناسایی مطالبات معوق و سررسید گذشته واقعی و محاسبه ذخیره مطالبات مشكوك‌الوصول وجود داشته باشد.

3- جلوگیری از استفاده شركت‌های اقماری از تسهیلات چندین شعبه یك بانك و شعب مختلف بانك‌های دیگر (بدون توجه به میزان بدهی و تعهدات شركت‌های وابسته به گروه نزد چندین شعبه یك یا چند بانك) و همچنین عدم امكان استفاده از تسهیلات چند بانك توسط مشتریانی كه دارای بدهی و تعهدات معوق قابل توجه نزد بانك‌های مختلف هستند.

4- ایجاد مكانیزم ثبت و نگهداری مطالبات سررسید گذشته و سرفصل شدن مكانیزه مطالبات معوق و سررسید گذشته و همچنین طراحی سیستم‌های اخطار به مسئولین شعب و دوایر مربوطه در صورت ایجاد مطالبات جدید.

5- پیگیری دقیق آمار مطالبات معوق از سوی ادارات پیگیری و وصول مطالبات بانك‌ها به عنوان متولی امر و دسترسی سریع به آمارهای به روز مطالبات واحدها به منظور ارائه گزارش‌های مدیریتی و شفاف‌سازی تسهیلات سررسید گذشته و مطالبات معوق به روز همزمان در شبكه بانكی كشور.

6- تقویت و سامان‌دهی كادر پیگیری و حقوقی واحدها جهت پیشبرد امور مطالباتی و اختصاص درصدی از مبالغ وصولی به كاركنانی كه در وصول مطالبات كوشا و مثمرثمر بوده‌اند.

7- ضامن در وصول مطالبات نقش مؤثری دارد. لذا كسانی كه دارایی‌های ثابت، كسب و كار معتبر، وجهه خوب در بازار معاملات، دارای اعتبار در بانك‌ها و اشتغال در مشاغل دولتی هستند می‌توانند به نسبت میزان تسهیلات اعطایی، ضامن قابل قبولی برای تسهیلات باشند.

8- استفاده صحیح از آخرین قراردادهای داخلی و انجام كنترل‌های لازم به منظور مطابقت آن با آخرین دستورالعمل‌های اداره حقوقی، مرتبط بودن با نوع عقد و غیره.

9- توجه دقیق به صورت‌های مالی مشتریان هنگام اعطای تسهیلات و حصول اطمینان معقول از برگشت به موقع سرمایه و تناسب درآمد مشتری با مبلغ تسهیلات صورت گیرد.

10- تقویت كادر كارشناسی بانك‌ها یا اجازه استفاده از خدمات مؤسسات مشاوره‌ای مالی و سرمایه‌گذاری.

11- نظارت دقیق بر مصرف تسهیلات اعطایی در بخش اقتصادی مربوطه و جلوگیری از جابه‌جایی آن به دیگر بخش‌ها.

12- اجرای دقیق آخرین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره از سوی بانك مركزی و نظارت بر اجرای آن.

13- كنترل‌های لازم در خصوص گشایش اعتبارات اسنادی به منظور پیشگیری از ایجاد بدهی:

ـ اخذ اطلاعات لازم جهت شناسایی و اعتبارسنجی مشتریان قبل از گشایش اعتبار به منظور اطمینان از وصول بدهی در سررسید.

ـ مطابقت كالای مورد گشایش با پروانه بهره‌برداری (فعالیت) شركت و اطمینان از مصرف و برگشت مبالغ.

ـ محدودیت گشایش اعتبارات اسنادی در بخش بازرگانی.

ـ اخذ گواهی‌های بازرسی كالا.

ـ اخذ وثایق و تضمین‌های لازم و كافی و شناسایی سایر دارایی‌های مشتریان كه از آن‌ها سفته و قرارداد لازم‌الاجرا اخذ می‌شود قبل از اعطای تسهیلات ضروری است. بدیهی است در مورد متقاضیان جدید گشایش اعتبار موارد فوق اهمیت بیش‌تری دارد.

ـ تشكیل دادگاه خاص جهت رسیدگی به پرونده‌های مطالبات معوق از یك رقم معین به بالا

ـ ایجاد محدودیت برای استمهال مصوبات اصل قانون اساسی.

ـ تسریع در پرداخت بدهی دولت یا انتقال بدهی به بانك مركزی.

ـ واگذاری سهام شركت‌های دولتی به جای بدهی آن‌ها به بانك.


فهرست منابع و مآخذ:

1- اكبری، فضل‌الله. (1371). تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی. تهران: انتشارات مركز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.

2- جمشیدی، سعید. (1382). اصول حسابداری. تهران: انتشارات شكوه اندیشه.

3- جمشیدی، سعید. (1382). بانكداری اسلامی (تجهیز و تخصیص منابع). تهران: انتشارات شكوه اندیشه.

4- شباهنگ، رضا. (1374). حسابداری مالی، جلد دوم. تهران: مركز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.

5- شباهنگ، رضا. (1382). مدیریت مالی، جلد اول. تهران: مركز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.

6- شیم و سی‌گل. مدیریت مالی، جلد اول. ترجمه و تألیف احمد مدرسی سبزواری و فرهاد عبدالله‌زاده.

7- عبده تبریزی، حسین. (1375). افته‌هایی در مدیریت مالی. تهران: انتشارات پیشبرد.

8- نور، ریموندپی. (1377). مدیریت مالی، ترجمه و اقتباس علی جهانخانی و علی پارساییان. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین (سمت).

9- وستون/ بریگام. (1362). مدیریت مالی. ترجمه حسین عبده تبریزی و پرویز مشیرزاده مؤیدی؛ جلد اول؛ تهران: انتشارات آگاه.

10- دستورالعمل طبقه‌بندی دارایی‌های مؤسسات اعتباری و نحوه محاسبه ذخیره مطالبات مؤسسات اعتباری (بخش‌نامه شماره مب / 2823 مورخ    /12/1385 اداره مطالبات و مقررات بانكی بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران).

11- آمار و گزارش‌های كارشناسی اداره تحقیقات و برنامه‌ریزی بانك مركزی.

12- دستورالعمل اجرایی تعهدات معوق مشتریان تسهیلات اعطایی، آماری و گزارش‌های كارشناسی اداره پیگیری و وصول مطالبات بانك.

13- مصوبه شماره هشتصد و هشتادمین جلسه شورای پول و اعتبار.

 

 

 

عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی