تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online

فصل ششم:

نکته اصلی در تجزیه وتحلیل اثر مالیات این نکته است که،قیمت بعد از برقراری مالیات برای عرضه کننده ومصرف کننده متفاوت خواهد بود.

هرچه کشش منحنی عرضه کمتر باشد سهم مالیات عرضه کنندگان بیشتر وسهم مالیات مصرف کنندگان کمتر است .وبرعکس.

یکی از هدف های اساسی اقتصادی دولت،توزیع مناسب درآمد است.عمده ترین وسیله ای که جهت جابجایی وانتقال درآمد دراختیار دولت قرار دارد،سوبسید است.

همچون مالیات ها ،سوبسیدها نیزمی توانند مستقیما به فرد یا افراد خاصی منتقل شوند،یا غیر مستقیم ازطریق بازار کالا یا نهاده معینی بین مصرف کنندگان وتولید کنندگان توزیع شوند.

پرداخت کمک های مالی به کارمندان دولت یا خانواده های بی سرپرست یک نوع سوبسید مستقیم است. که غیر از مسیر بازار به گروهی از شهروندان یا روستاییان تعلق گیرد.(طرح شهید رجایی از این جمله است).

وقوع وسهم سوبسید برواحد نیز بستگی به کشش منحنی های عرضه وتقاضا دارد.

هرچه کشش منحنی تقاضا کمتر،سهم سوبسید متقاضی بیشتر وهرچه کشش بیشتر،سهم سوبسید عرضه کننده بیشتر است.

هرچه کشش منحنی عرضه کمتر باشد،سهم سوبسید عرضه کننده بسشتر وهرچه کشش عرضه بیشترباشد سهم متقاضی بیشتر می شود.

سوبسید در بازار کالاهای اساسی بیشتر متوجه مصرف کنندگان می شود،درحالیکه مالیات در بازار کالاهای لوکس وغیر ضروری به عرضه کنندگان منتقل می شود.

سوبسید دربازار محصولات کشاورزی (اگرکشش عرضه کمترازتقاضا باشد) بیشتر متوجه کشاورزان می شود.

معمولا مالیات وسوبسیددربازار رقابتی،تخصیص غیر موثر منابع را به دنبال دارد.

دریک بازار رقابتی که پی آمدهای خارجی نیز وجود نداشته باشد عرضه وتقاضا درسطحی صورت می گیرند که هزینه نهایی تولید کالا یا خدمت برابر فایده نهایی آن است.یعنی هزینه تولید آخرین واحد کالا برابر فایده ای است که آخرین مصرف کننده ازمصرف آخرین واحد کالا به دست می آورد.

به غیر از دوحالت خاص که منحنی عرضه یا تقاضا کاملا بدون کشش هستند ودرنتیجه تغییری درسطح تولید اتفاق نخواهد افتاد.

مالیات برواحد سطح تولید بازاررقابتی راکاهش می دهد،درنتیجه دربازار رقابتی همراه با کاهش خالص رفاه است.مقدار کاهش درخالص رفاه بستگی به کاهش درسطح تولید واختلاف بین فایده وهزینه تولیدات کاهش یافته دارد.

وبه صورتی مشابه سوبسید برواحد دربازار رقابتی نیز به غیر از دوحالت خاص فوق سطح تولیدات را افزایش می دهد ،ودر نتیجه سوبسید نیز در بازار رقابتی کاهش خالص را به دنبال دارد ومقدار کاهش خالص ایجاد شده نیز بستگی به مقدار افزایش در سطح تولید وتفاوت فایده وهزینه تولیدات افزایش یافته دارد.

مالیات برقیمت یکی دیگر از مالیات های غیر مستقیم است.

برعکس مالیات برواحد سطح قیمت وتولید مالیات بر واحد فروش بدون تغییر باقی می ماند.

درمقابل مالیات مثبت برقیمت فروش می تواند،مالیات منفی (سوبسید)نیزبرقیمت فروش برقرار شود.

یک انحصارگر درجهت حداکثر نمودن سود درجایی تولید می کند که هزینه نهایی تولید برابر درآمد نهایی باشد.

برقراری مالیات برقیمت دربازار انحصاری می تواند عدم کارایی کمتری نسبت به مالیات بر واحد داشته باشد.

سوبسید بر واحد وقیمت در بازار انحصاری کامل نیز منتهی به افزایش تولید می شود.

یکی ازعمده ترین انواع مالیات های مستقیم مالیات بر درآمد اشخاص است.

یک تفاوت عمده بین مالیات بر درآمد ومالیات های بربازار(فروش)وجود دارد که این تفاوت درزمان جمع آوری مالیات است.

یکی از عمده ترین منابع درآمد اشخاص ناشی ازکاراست.

کاهش دستمزد وحقوق می تواند هم عرضه کار را کاهش دهد وهم افزایش دهد.

ازآنجا که مالیات بردستمزد وحقوق مشابه کاهش دستمزد وحقوق خالص برای شخص است،اثر مالیات بردستمزد وحقوق می تواند باعث کاهش یا افزایش عرضه کار باشد واثر قطعی آن ازقبل مشخص نیست.

نرخ استهلاک معمولا توسط مقامات دولتی تعیین می شود.

 

فصل هفتم:

بودجه:عبارتست از برنامه مالی که نیازهای پولی دولت به طور کامل برای مدت محدود باتوجه به درآمد پیش بینی شده تهیه می شود.

بودجه:سند مالی است مربوط به درآمد ها وهزینه های دولت.

بودجه:سندی است حاوی پیش بینی درآمدها وهزینه های عمومی درظرف زمانی معین برای اجرای عملیات معین درنیل به هدف های معین وبا قدرت اجرایی مشخص.

بودجه:برنامه مالی است برای عملیات آتی.

بودجه:بیان مالی یا مقداری سیاست ها است که درطول مدتی معین درزمان آینده برای وصول هدف های تعیین شده باید تعقیب شود.

اولین تعریف بودجه ایران درتاریخ حقوق مالی ومالیه عمومی درماده یک قانون محاسبات عمومی ایران مصوب تاریخ 21 صفر1329 است.که بدین صورت است:

((بودجه دولت سندی است که معاملات دخل وخرج مملکتی برای مدت معینی درآن پیش بینی وتصویب می گردد سنه مزبور را سنه مالی می گویند که عبارتست از یک سال شمسی)).

دومین تعریف قانونی بودجه ازقانون محاسبات عمومی مصوب اسفند 1312 شمسی است ،که بدین صورت است:

((بودجه لایحه پیش بینی کلیه عواید ومخارج مملکتی است که برای یک سال شمسی است که به تصویب مجلس شورای ملی رسیده است)).

سومین تعریف قانونی بودجه درقانون محاسبات عمومی مصوب15 دی ماه 1349 است،که اینگونه است:

((بودجه کل کشوربرنامه مالی دولت است که برای یک سال مالی تهیه می شود وحاوی پیش بینی درآمدها وسایر منابع تامین اعتبار وبرآورد هزینه ها برای انجام عملیاتی است که منجر به وصول وهدف های دولت است واز سه قسمت تشکیل می شود.

1-    بودجه عمومی دولت:شامل الف: بودجه عمومی عادی وزارتخانه ها وموسسات دولتی  ب:بودجه عمرانی برای اجرای برنامه های عمرانی.

2-    بودجه شرکت های دولتی وبانک ها.

3-    بودجه موسساتی که تحت عنوانی غیر از عناوین فوق دربودجه کل کشور منظور می شود)).

مراحل 4 گانه بودجه عمومی دولت: 1-تهیه وتنظیم 2- تصویب 3- اجراء 4-نظارت.

ابلاغ بودجه ایران توسط رییس جمهور انجام می شود.

پیشنهاد درآمدهای عمرانی به وسیله وزارت امور اقتصاد ودارایی و وزارت نفت انجام می شود.

براساس اصل 52 قانون اساسی تصویب بودجه از وظایف واختیارات مجلس شورای اسلامی است.

بودجه پس از تصویب مجلس وتایید شورای نگهبان به وسیله رییس مجلس برای اجرا به ریاست جمهوری ارسال می گردد.

رییس جمهور وقوه مجریه مسئول اجرای بودجه می باشند.

مقدمات اجرای بودجه عبارتند از:1-ابلاغ بودجه 2- موافقت نامه طرح ها وفعالیت ها 3- تخصیص اعتبار.

هرقانونی هنگامی قابل اجرا می باشد که ابلاغ شده باشد.

موافقت نامه: سندی است مالی که به موجب آن دستگاه اجرایی تعهد می نماید که شرح عملیات موجود درآن رعایت نماید واگر تغییری ضرورتا پیش آید می بایستی موافقت نامه اصلاحی آن مبادله شود.

تخصیص اعتبار ازسال 1346 درایران مرسوم شد.

مراحل هفتگانه بودجه عبارتند از:1-تشخیص 2- تامین اعتبار 3- تعهد 4-تسجیل 5- صدور حواله(درخواست وجه) 6- نظارت مالی (تطبیق با مقررات) 7- پرداخت .

تامین اعتبار:تخصیص تمام یا قسمتی از اعتبار برای هزینه معین.    مسولیت :ذیحسابی .

حواله: سندی است که بوسیله وزارتخانه یا موسسه دولتی برای پرداخت از محل اعتبارات مربوط عهده ذیحساب دروجه ذینفع صادر می شود.

نظارت بربودجه ایران ازسه طریق:1- مالی  2- قضایی  3- پارلمانی انجام می شود.

نظارت اداری ازطریق قوه مجریه(وزارت امور اقتصاد ودارایی) وقبل از خرج یا حین خرج انجام می شود.

نظارت پارلمانی ،پس از سال مالی وهمچنین ضمن سال مالی انجام می شود.

نظارت قضایی توسط دیوان محاسبات که زیرنظرمجلس انجام وظیفه می کند انجام می شود.

 

فصل هشتم:

متغیرهایی که مستقیما در کنترل دولت هستند عبارتند از:1- نرخ مالیات ها 2- خرید کالاها وخدمات 3- استخدام عامل کار 4- پرداخت های انتقالی .

عواملی که نتیجه فعالیت های اقتصادی جامعه وتصمیمات دولت هستند عبارتند از:1- درآمد مالیاتی 2- سود بهره پرداختی 3- کسری یا مازاد بودجه 4- مقدار بدهی .

عمده ترین عامل تحت کنترل دولت،نرخ مالیاتی است.

ضریب افزایش مالیاتی دارای علامت منفی است یعنی کاهش مالیات باعث افزایش درآمد وافزایش در مالیات ایجاد کاهش در درآمد می کند.

ضریب تعادل بودجه برابر واحد(1) است.

 

 فرمول های مدل درآمد ملی:

 

 

فرمول تابع مصرفyb+a=C b شیب منحنی مصرف است که میل نهایی به مصرف خوانده می شود

 

 

فرمول درآمد ملی:(G+I+bT-a).......  =Yکه.......راضریب افزایش می نامند که باK نشان داده می شود.

                                       b-1            b-1                                                                     

             

چون1 >b>0است ضریب Kهمیشه بزرگتر از یک است.

 

 

فرمول ضریب تعادل بودجه: G∆=T .

 

 

فرمول تغییرات در درآمد ملی: G.......= Y    و  I∆.......=Y .

                                          b-1                    b-1

 

 

                                میل نهایی به مصرف                         

ضریب مالیات ........ ............................... است.                 T∆.......= Y

                   b-1       میل نهایی به پس انداز                                  b-1      

 

 

 

 منابع

رنگریز، حسن ـ خورشیدی، غلامحسین ، مالیه عمومی و تنظیم خط مشی مالی دولت، ناشر شرکت چاپ و نشر بازرگانی ، چاپ 2 آبان 1381

http://www.minaxxx.blogfa.com/post-10.aspx

http://www.nagshine.blogfa.com/post-7.aspx

 

 

عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی