تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online

 

ایران، صندوق بین المللی پول و بحرانهای بین المللی

تجربه بحرانهای اقتصادی دهه 1930 چشم انداز بسیار هراسناكی را در مقابل دو كشورآمریكا وبریتانیا ترسیم می كرد واین تحلیل كه بحران اقتصادی را باید از دلائل اصلی بروز فاشیسم وفرورفتن جهان در امواج گسترده انقلابها و جنگ های بین المللی دانست ، از همان زمان مورد تایید بود. مذاكرات دو كشور با این هدف شروع شد كه زمینه های مناسب را برای باز سازی اقتصادی جهان پس از جنگ سرد فراهم شود. در این مذاكرات دو شخصیت كلیدی ، از یك سو جان مینارد كینز نماینده بریتانیا واز سوی دیگر ، هری دكستر وایت نماینده امریكا بودند. مذاكرات در ژوئیه 1944 در برتن ودز با شركت سایر متفقین ( به جز شوروی) به نقطه تعیین كننده ای رسیدند.

كینز با توجه به تجربه خود از بحران اقتصادی دهه 30 بر آن بود كه می توان راه بینابینی در مدیریت كلان اقتصادی ملی وبین المللی میان سرمایه گذاری افسار گسیخته وسوسیالیسم قدرتمدار وغیر دمكراتیك به دست آوردكه در آن دخالت حساب شده ومنطقی اما نسبی ومحدود دولت مانع از بروز هرج ومرج اقتصادی وبحران های شدید اجتماعی شود. كینز این فكر را در دوسطح مطرح می كرد نخست در سطح ملی كه معتقد بود با دخالت دولت ولو به بهانه استقراض وایجاد كسری شدید بودجه ، به سود اشتغال كامل ، به دلیل تاثیر مستقیم این امر بر افزایش سطح مالیاتها ، جامعه به موازنه خواهد رسید وكسری بودجه نیز ازمیان خواهد رفت كینز فكر مشابهی را نیز در سطح بین المللی برای روابط بین كشورها پیشنهاد می كرد. این فكر در طرح كینز در كنفرانس برتن ودز تجلی یافت . استدلال او آن بود كه برای جلوگیری از بحران های اقتصادی در سطح جهانی باید هر چه بیشتر روابط مالی وتجاری را عقلانی كرد مهمترین عنصر در این عقلانی كردن ، باید ازمیان برداشتن نوسان های شدید در نرخ های برابری ارزها وبی نظمی در جریان های سرمایه های مالی باشد . به باور كینز برای عملی شدن این موضوع لازم بود كه یك پول مرجع بین المللی وجدید به نام “ بانكور” ایجاد كرد كه بوسیله یك بانك جهانی به گردش در آمده وهمه كشورها بتوانند با خریداری آن در ذخیزه صندوق پولی این بانك شریك شوند.

در مقابل طرح وایت امریكایی كه با اتكا بر قدرت مالی كشورش كه در آن زمان بالاترین ذخیره طلای جهان را در دست داشت عرضه می شد، نقطه حركت خود را در این واقعیت قرار می داد كه ایجاد هرگونه نظام تمركز یافته پولی وبانكی در جهان نیازمند سرمایه های بزرگی است كه عمده آنها را باید امریكا تامین می كرد بنابراین به نظر نماینده امریكا كاملامنطقی بود كه معماری نظام مالی جدید جهانی به گونه ای انجام گیرد كه منافع كوتاه ودراز مدت امریكا را نیز تامین كند. ( در حالیكه طرح كینز به باور وایت نوعی بخشایش وگشاده دستی بیش از حد نسبت به كشورهای در حال توسعه ونوعی خود آزاری نسبت به كشورهای صنعتی به حساب می آمد.)

وایت با زیر سوال بردن اصول اساسی نظریه كینز توانست با اتكا به قدرت سیاسی كشور خود ، طرحش را به كرسی نشاند بنابراین طرح یك (( صندوق بین المللی پول)) ویك بانك با نام (( بانك بین المللی برای بازسازی وتوسعه )) تاسیس شدند كه در آنها دو پول مرجع دلار ولیره استرلینگ وهمچنین ذخیره طلامبنای سرمایه گذاری قرار گرفت.
    وبه این ترتیب منشور صندوق همراق اساسنامه آن در كنفرانس پولی ومالی بین المللی كه در ژوئن 1994 در برتن ودز ایالات نیوهمشایر امریكا برگزارشد مورد موافقت اصولی قرار گرفت ودر 27 دسامبر 1945 مواد موافقتنامه كنفرانس برتن ودز توسط 22 كشور كه 80 درصد سهم كل بودجه صندوق را در اختیار داشتند به امضا رسید.
 موقعیت كنونی ، اهداف ،نحوه رای گیری،اركان

امروزه صندوق بین المللی پول دارای 183 عضو است واهداف رسمی خود را موارد زیر اعلام می كند:
-1 تقویت همكاریهای پولی بین المللی از خلال یك نهاد دائم كه خدمات لازم را جهت مشاوره وهمكاری برای حل مسائل مالی بین المللی فراهم كند.

-2 تسهیل وگسترش وایجاد توازن در تجارت بین المللی واز این طریق كمك به تقویت وحفظ نرخ های بالای اشتغال ، درآمدهای واقعی وتوسعه منابع تولیدی همه اعضا به مثابه اهداف اولیه سیاست اقتصادی كلیه اعضا.
-3 تقویت ثبات در مبادلات ، حفظ توافقات منظم مبادلاتی میان اعضا وجلوگیری از سقوط ارزش های پولی ناشی از رقابت های مبادلات مالی.

-4 كمك به ایجاد یك نظام چند جانبه پرداختها در هماهنگی با معاملات جاری میان اعضا وازمیان برداشتن محدودیتهای خارجی برای مبادله كه مانع رشد اقتصاد جهانی می شوند.

-5 ایجاد اعتماد در اعضا از طریق دراختیار قراردادن منابع صندوق به طور موقت وبا شرایط مناسب برای آنها وایجاد امكان تعدیل مشكلات تراز پرداخت های آنها بدون انجام اقداماتی كه به رونق ملی یا بین المللی اقتصاد ضربه بزند.
-6 براساس موارد فوق ، كوتاه كردن وكاهش نرخ عدم توازن در موازنه های بین المللی پرداخت بین اعضاء
صندوق بین المللی پول با 2700 پرسنل و575 دلار بودجه سالانه عملابوسیله یك شورای 24 نفره اداره می شود كه درآن 8 كرسی دائم وجود دارند ( آمریكا ، آلمان ، بریتانیا، روسیه ، ژاپن، چین ، عربستان ، فرانسه ) با این وجود تصمیم گیریهای اساسی در این نهاد نیاز به اكثریت 85 درصدی آراء دارد واین در حالی است كه رای گیری نه براساس آرای برابر كشورهای عضو ، بلكه براساس رای- سهم یعنی آرای مبتنی بر سرمایه گذاری هركشوردر صندوق انجام می گیرد كه در حال حاضر 0/017/87 این آرا به ایالات متحده امریكا و0/022/66 آنها متعلق به حوزه یورو است . بنابراین هریك از این دو عملاحق وتو دارند . از این گذشته بنابریك عرف رایج مدیر عامل صندوق یك اروپایی ومدیرعامل بانك جهانی یك امریكایی است . در حال حاضر آقای هوست كهلر در مقام نخست وجیمز ولفنسهون در مقام دوم قرار دارند.
در تاریخچه 50 ساله صندوق بین المللی پول دو واقعه اساسی ، تاثیر تعیین كننده ای داشته اند . نخست ، طرح مارشال در سال 1948 كه با به وجود آوردن یك صندوق مستقل برای تامین مالی رشد وبازسازی اقتصادی اروپا ، بانك جهانی صندوق بین المللی پول را عملاوبرای همیشه به كار در كشورهای در حال توسعه سوق داد وسپس تصمیم ریچارد نیكسون رئیس جمهور امریكا كه در سال 1971 ، رابطه ویژه برابری طلا- دلار را ازمیان برداشت وبه فاصله كمی سبب پدید آمدن نوسان های شدید پولی در جهان شد كه كمابیش تاكنون ادامه داشته اند .
اركان صندوق عبارتند از :

 الف- هیئت رئیسه : بالاترین ارگان صندوق بین المللی پول است كه هركشور در آن یك نماینده دارد . به مسائل اساس چون پذیرش اعضاء جدید ، تعیین سهام ، اعطای اعتبار رسیدگی می كند.

ب- هیئت مدیره : متشكل از 20 نفر نماینده است كه 5 نفر از آنها وسیله كشورهایی كه دارای بیشترین سهم در صندوق می باشند ، انتخاب شده و15 نفر دیگر توسط اعضاء دیگر براساس توزیع جغرافیایی برای مدت 2 سال انتخاب می گردند.

ج- مدیرعامل : برای مدت 5 سال توسط هیئت مدیره انتخاب می شود كه امور مربوط به ادارات صندوق را حل وفصل می كند.

شرایط صندوق بین المللی پول برای پرداخت وام به كشورها

صندوق بین المللی پول برای دراختیار گذاشتن وام به كشورها شرایطی داردكه برخی ازآنها عبارتنداز:
    *كاهش حجم پول داخلی

    *كاهش ارزش پول داخلی

    * پایین آوردن سطح دستمزدها

    * تسهیل بازرگانی وسرمایه گذاری خارجی

    * افزایش نرخ بهره

    * كاهش هزینه های دولتی

    * كاهش تعرفه های گمركی وحذف یارانه

شرایط صندوق برای پرداخت وام به ادعای خود به منظور ایجاد تعادل اقتصادی در كشور وام گیرنده است.
كشورهای برزیل ومجارستان در سال 1983 با شرایط صندوق در زمینه سیاستهای پولی وبودجه ای موافقت كردند وبه این ترتیب هردو كشوردر اقتصاد كشورشان اصلاحات زیادی انجام دادند . در همین راستا ، ارزش برابری پول برزیل در برابر دلار امریكا 23 درصد كاهش یافت و دستمزدها در كشور مجارستان به طور قابل ملاحظه ای تقلیق پیدا كرد. كشور لهستان به منظور استفاده از منابع صندوق ، به حذف یارانه ها مبادرت ورزید كه این اقدام باعث شد در سال 1987 بهای مواد غذایی در این كشور به شدت افزایش یابد.

البته شرایط تحمیلی اقتصادی صندوق بین المللی پول مخالفان زیادی دارد واین شرایط را عامل وابستگی بیشتر كشورها به جهان خارج وكندی رشد وتوسعه اقتصادی می دانند.

 عملكرد صندوق

از ابتدای تشكیل صندوق بین المللی پول تلاش بر این بوده است كه كشورهای عضو بتوانند برای هماهنگی وتعیین خط مشی سیاست های مالی وپولی خود در این مركز بین المللی با همدیگر هماهنگی وتبادل نظر كنند صندوق بر نظارت دقیق برسیستم پولی بین المللی با مشكلات پولی وارزی هریك از كشورهای عضو در ارتباط است . به طور كلی صندوق بین المللی پول به دنبال تامین مالی وایجاد تعدیل وتعادل در تراز پرداخت های كشورهای عضو است . در اكتبر 1995 كمیته داخلی هیات اجرایی صندوق تصمیماتی در خصوص فعالیت دفتر اجرایی به منظور تقویت نقش صندوق در حمایت از اعضاء در مواقعی كه به كمك های اضطراری نیاز دارند، اتخاذ كرد به همین منظور یك مكانیزم مالی اضطراری معرفی شد تا صندوق بتواند مسئولیت های خود را در قبال بحران های مالی واقعی ایفا كند وتوانایی مقابله با آنها را داشته باشد . صندوق می تواند عدم تعادل تراز پرداختهای كشورهای عضو را با ذخیره ارزی خود از طریق دهی تصحیح كند. البته كشورهای عضو هم متعهد می شوند كه مبالغ دریافتی را در زمان معین به صندوق پرداخت نمایند . به این ترتیب ذخایر صندوق به طور دورانی وبا توجه به نیاز مبرم كشورهای عضو مورد استفاده قرار می گیرد.

 صندوق از زمان تاسیس خود دواصلاحیه را صورت داده است:

-1 در ژوئن 1969 میلادی اولین اصلاحیه در اساسنامه به منظور تخصیص حق برداشت مخصوص ) SDR (به كشورهای عضو ، تصویب شد.

-2در آوریل 1978 میلادی با به رسمیت شناختن نرخ های شناور ارز ، اقداماتی برای حذف نقش طلادر SDR سیستم بین المللی پول صورت گرفت وبه عنوان اصلی ترین دارایی ذخیره ای اعلام شد.(1)

 صندوق بین المللی پول وبحرانهای بین المللی

 صندوق از ابتدای دهه های 60 و70 خود را در مقابل موقعیتی خاص یافت كه در آن تعداد بی شماری دولت های ملی كوچك ودر حال توسعه ، اغلب زیر حكومت های بی ثبات ، پول هایی هرچه بی ارزش تر و بی ثبات تر وشكننده تر مناسبات مالی هرچه بی نظم تری را در جهان برقرار می كردند . روشن بود كه هدف راهبردی برای خروج از وضعیت جهانی در هرج ومرج مطلق پولی بود . برای این هدف صندوق برآن بود كه سیاست های نظارتی خود را افزایش دهد و راهبرد ویژه خود را به عمل آورد.

این راهبرد از آغاز دهه 70 ، عمدتا یك راهبرد پول گرا بود . در حقیقت صندوق فرمول از پیش ساخته ای داشت كه به سختی به آن اعتقاد داشت وآن اینكه برای هرگونه خروج از بحران موازنه پرداخت ها كافی است كه كشور مربوطه دست به استقراض زده وبرای تضمین پرداخت این استقراض كافی است كه برنامه توصیه شده از سوی صندوق را در كشور خود اجرا كند.

محورهای اساسی این برنامه بنابر نظر ایزابل گرونبرگ اقتصاد دان ارشد سابق برنامه توسعه ملل متحد موارد زیر بوده اند:

 تشویق سیاستهای جذب سرمایه گذاری بدون توجه به لزوم رعایت حقوق كارگران وحفظ محیط زیست.
كاهش هزینه های اجتماعی دولت به حداقل ممكن حذف یارانه های غذایی وسایر یارانه ها .
تاكید بر بی ثباتی پولی به هر قیمتی واجرای برنامه های ریاضت كشی كه فشار مستقیم آنها بر اقشار ضعیف وارد می شود.

تاكید بر افزایش ذخایر ارزی از طریق كاهش واردات ومصرف خصوصی سازی بخش های بدون رقیب ، با هدف افزایش سود وبه زیان مصرف كنندگان  تغییر ساختار مالیاتی از طریق گسترش دایره شمول مالیاتها.بدین ترتیب روشن است كه ، صندوق بین المللی پول نمی توانست به نتایج درخشانی از لحاظ رشد وتوسعه اقتصادی وكاهش فقر دست یابد. در عمل نیز شاهد آن بودیم كه شكاف های ثروت در جهان در طور سه دهه به شدت افزایش یافتند. رابطه میان در آمد 20 درصد ثروتمندترین و20 درصد فقیرترین مردم جهان از 1 به 30 در سال 1960 به 1 به 74 در 1997 رسید. گسست میان درآمدهای سرانه متوسط بین كشورهای ثروتمند وفقیر از 5700 دلار در 1960 به 15400 دلار در 1993 رسید.

اخبار صوتی و تصویری ایرنا ، بی‌بی‌سی افزود: صندوق بین المللی پول پیشنهادهایی را در دست بررسی دارد كه بر اساس آنها كشورهای در حال توسعه سهم بیشتری در تصمیم‌گیری های این نهاد خواهند داشت.

این پیشنهادها محور بحث و گفت و گوهای نشست سالانه بوده است. استانبول  صندوق بین‌المللی پول در

جهان که هفته گذشته در پیتسبورگ آمریکا برپا شد در اجلاس سران بیست کشور صنعتی بین المللی پول باید در تعیین نحوه اداره خود اهمیت شرکت کنندگان پذیرفتند که صندوق توسعه بدهد بیشتری به نظر کشورهای در حال گیری های  صندوق اندرو واکر تحلیلگربی بی سی در امور اقتصادی گزارش داد در تصمیم با اهمیت اقتصادی بین المللی پول هر رای وزن و اهمیت خود را دارد که میزان آن تقریبا رای هر کشور داده کشورها تعیین می شود اما بسیاری معتقدند که باید در اهمیتی که به شود بازنگری و منطق با وضعیت کنونی اقتصاد در جهان تعیین کشورهایی را گروه بیست از صندوق بین المللی پول خواسته است که ینج درصد از سهم رای سهم رای بریتانیا و کاهش دهد که بیش از اندازه به نظر آنها اهمیت داده شده است برای نمونه که قدرت اقتصادی این دو فرانسه هر کدام به تنهایی سی درصد بیشتر از چین است در حالی اقتصادی چین است کشور اروپایی از یک منظر نصف و از منظری دیگر یک چهارم قدرت پیشروتری داشته اند تلاش برای سال های متمادی کشورهای در حال توسعه که اقتصادهای دهند و این نهاد هم به نفع آنها کرده اند سهم رای خود در صندوق بین المللی پول را تغییر تحلیلگر بی‌بی‌سی اروپا همچنان بیش از حقش تغییراتی را به اجرا در آورده است اما به گفته اعمال نظر می کند در تصمیم گیری های صندوق بین المللی پول این کشور قابل قبول است اما با المللی پول خیلی خارج از اندازه نبوده و با قدرت اقتصادی چون لازمه تصویب بسیاری از تمام این اوصاف سهم رای امریکا بحث برانگیز بوده است درصد آرای اکثریت است تصمیم های مهم صندوق بین المللی پول کسب هشتاد و پنج به نظر می رسد به همین دلیل آمریکا حق وتو دارد و تغییر این وضعیت بعید  المللی پول باید کشورهای عضو برای داشتن سهم بیشتری در رای گیری های صندوق بین است که کشورهای پول بیشتری بابت عضویت خود پرداخت کنند اما این موضوع باعث نشده کنند در حال توسعه از خواست خود برای داشتن سهم بیشتری در آرا صرف نظر پول که به تحلیلگر بی بی سی در امور اقتصادی می گوید تصمیم های صندوق بین المللی که اگر چالش روبرو شده نادر بوده است اما کشورهای در حال توسعه احساس می کنند این صندوق بین المللی پول اصلاح شود نفوذشان در تعیین سمت و سوق تصمیم گیری های نهاد بیشتر می شود

عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی