تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online

شبکه شتاب :

به سوئیچ ملی اطلاق می گردد که امکان تبادل اطلاعات مربوط به تراکنشهای بین بانکی را فراهم می کند .

سوئیچ :

واسطهای است مشتمل بر مجموعه ای از سخت افزار ونرم افزار وپایگاه داده ای که پیامهای مربوط به تراکنشهای را بین ابزا رهای

پذیرش ومقصد پذیرش تبادل می کند .

تراکنش :

به یک پیام الکترونیکی اطلاق می شود که بنا به تقاضای مشتری در یکی از درگاههای ارائه خدمت بانکی نظیر خود پرداز ویا پایانه

فروش ، ایجاد وبه شبکه الکترونیکی بانکی ارسال می شود .

مرکز شتاب :

در این مرکز حق عضویت  سالانه ، میزان جرائم ، هزینه های پردازش تراکنش برای دستگاههای خود پرداز ، پا یا نه های فر وش

الکترونیکی ، کارتخوان شعبه وسوئیچ شتاب را در ابتدای هر سال محاسبه وبعد از اخذ تاییده از بانک مرکزی  برای  اعضا  اعلام

می نماید هزینه های فوق روزانه برای هر عضو جداگانه محاسبه می شود و به حساب وی منظور می گردد .

پایانه فروش ( pos) :

عبارت است از دستگاهی که با پذیرش کارت بانکی می تواند امکانی را فراهم کند که وجه به صورت الکترونیکی از حساب دارنده

کارت به حساب فروشنده منتقل شود .

 خود پرداز (atm) :

عبارت است از دستگاهی که با شناسایی مشتری از طریق کارت بانکی یا ابزارهای شناسایی الکترونیکی نظیر آ ن ، امور تحویلداری

شعبه بانکی را به صورت الکترونیکی وبدون نیاز به اپراتور انجام می دهد .

باایجاد مرکز شتاب ،کارت همه بانکها ی عضو در این مرکز با رعایت استانداردها بر روی پایانه های فروش (pos) ودستگاههای خودپرداز (atm) نصب شده ، توسط سایر بانکها نیز قابل استفاده است . با استفاده از امکانات شبکه شتاب کلیه دارندگان کارت اعضا    این شبکه در حال حاضر می توانند از هر یک از دستگاههای خود پرداز متصل به این شبکه وجه خود را دریافت نمایند و  یا با ا ستفا ده  ازپایانه های فروش متصل به شتاب اقدام به خرید خدمات و کالا نمایند . در نتیجه بببا سرمایه گذاری بهینه در شبکه های posو atm  د رسطح کشور ،بانکها قادر به استفاده از سرمایه گذاری های انجام شده یکدیگر هستند ومرکز شتاب تمام کنترل های مورد نیاز را به  عمل می آ ورد وپایاپای لازم بین بانکها را انجام می دهد .

در حال حاضر مشتریان بانکها با استفاده از کارت خود می توانند خدمات مورد نیاز رااز تجهیزات نصب شده سایر بانکها ی  عضو  درسراسر کشور دریافت کنند . در ادامه این پروژه فعالیت های فنی به موازات اقدامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای اتصال شبکه شتاب به مرکز سوئیچینگ منطقه خلیج فارس gccnetاز طریق بحرین در جریان است . با برقراری ارتباط میان شبکه  شتا ب  وGccnetامکان ارتباط وتراکنش میان بانک های 10 کشور عربی عضو  gccnet فراهم می گردد .همچنین اتصال شبکه شتاب کشور به بانک های اروپا وآسیای جنوب شرقی ودو بانک 100 در صد الکترونیکی در دست اقدام است .

عملکرد سیستم شتاب :

·         انتقال اطلاعات مربوط به تراکنش های بین بانکی انجام شده توسط مشتریان بانک های عضو طرح شتاب

·          تسویه اقلام و تهیه گزارش عملیات هر یک از بانک های عضو به صورت روزانه وتهیه صورت ریز دریافت ها ، پرداخت هاوکارمزدهای مربوط وتعیین خالص مبلغ بدهکار یا بستانکار آن ها

·          تهیه دستور العمل ها وراهنمای عملیات ومقرراتاجرایی وتدوین استانداردهای فنی یکسان برای اعضای طرح شتاب

·         داوری وحل اختلاف بین بانک های عضو ورفع مغایرت های اقلام مربوط به تراکنش های انجام شده

·         آموزش کارکنان بانک ها وارائه خدمات جانبی به جهت بهبود عملکرد بانک ها و موسسات عضو

مزایای شبکه شتاب :

بااستفاده از این شبکه شتاب مراجعه مشتریان به بانکها کاهش یافته وآنان می توانند خدمات بانکی را بعد از وقت اداری و در تمامی ساعات شبانه روز دریافت کنند . کاهش هزینه های ترافیکی ، به حداقل رساندن هزینه ارایه خدمات ،  خد متی ا ست که منجر به ایجاد  آ را مش  و رضایتمندی مردم ، بهینه سازی حتی مصرف سوخت و بسیاری از ظرفیت های دیگر می شود و همچنین قدرت سر ما یه گذ ا ری ر ا نیزافزایش می دهد . کا رشناسان اقتصادی اعتقاد دارند : در صورتی که هزینه زمان از دست رفته مشتریان را در پشت باجه های بانکی محاسبه کنیم ، استفاده از کارتهای هوشمند در سیستم بانکداری الکترونیکی دستاورد پولی بزرگی نیز محسوب می شود .همچنین در خصوص  مهم ترین دستاوردهای استفاده از شبکه شتاب می گویند : امروزه نمی توانیم مشتریان  بانک ها را به همان شیوه سنتی معطل فعالیتهای باجه ای کنیم ، بانکداری الکترونیکی  یک خواسته منطقی برای مشتریان بانک ها محسوب می شود . از این رو نباید ترد ید  کرد  که با نکد ا ری الکترونیک امروزه از خواسته های اصلی همه مشتریان بانک ها است . به عبارت دیگر هر اندازه مراجعه شهروندان را در ساعات خاصی به باجه های خاص و بانک های محدود کاهش دهیم در عمل به جلب رضایتمندی و جذب نقدینگی وسرعت خدمات دهی کمک کرد ه ایم ضمن اینکه از تراکم جمعیتی در شعب بانک ها نیز کاسته می  شود .

 امنیت سیستم شبکه شتاب :

گذشته از مزایای بی شمار استفاده از خدمات شبکه گسترده شتاب شاید بتوان به مقوله امنیت این سیستم به عنوان عمده ترین معایب آن یا د کرد .با گسترش استفاده از کارتهای هوشمند در شبکه شتاب مسائل و مشکلات امنیتی و سو  استفاده از این کارتها با شدت بیشتری به وجود می آید و شاید این موضوع هم اکنون  یکی از معضلات عمده جوامع  توسعه یافته است . به بیان دیگر شاید بتوان گفت دسترسی برخی افراد سودجو به طرق مختلف به کد بانکی آنها باعث برخی برداشت ها ونقل وانتقالات غیر قانونی می شود واین دلنگرانی همواره در میان یکایک استفاده کنندگان کارت های هوشمند حساب های سپرده بانکی وجود دارد .تغییر رمز کارتهای هوشمند امکان سو  استفاده ازاین مقوله  ر ا به حداقل می رساند .

هزینه های تراکنش دستگاه های عضو شتاب :

در این طرح بانک صادر کننده به ازای هر تراکنش  pos و atm  در پایانه  بانک دیگر مبالغی را به عنوان هزینه پرداخت  می نماید   که وجوه یاد شده به شرح ذیل به مبادی زیربط پرداخت می شود :

هزینه انجام یک تراکنش مربوط به pos  از دستگاه های عضو طرح شتاب برای بانک صادر کننده کارت در مجموع 1269 ریال است  که از این مبلغ 706 ریال به بانک پذیرنده و 563 ریال به مرکز شتاب پرداخت می شود .هزینه انجام یک تراکنش مربوط  به atm ازدستگا ه های عضو طرح شتاب برای بانک صادر کننده کارت در مجموع  15/1 مبلغ تراکنش است که از این مبلغ 1/1 مبلغ تراکنش به بانک پذیرنده پرداخت شده و05/0 آن در صندوق مشاع نزد بانک مرکزی نگهداری می شود .موارد مصرف این صندوق هنوز به صورت مدون  مشخص نیست واحتمالا جهت پرداخت خسارت وارده به مشتریان طرح شتاب مانند مغایرت هایی  که به نتیجه نرسیده اند ، صرف خواهد شد . تصمیم گیری نهایی در این خصوص در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد .

با توجه به مطالب فوق باید بیان نمود که استفاده از خدمات سیستم شتاب برای بانک ها ومو سسات اعتباری می تواندمحل مناسبی برای کسب درآمد باشد .

نگاهی اجمالی به مراحل پیاده سازی  سامانه بانکداری یکپارچه الکترونیک در شعب

سامانه بانکداری یکپارچه الکترونیک (نگین) بخشی از طرح جامعه اتوماسیون بانکی در موسسه مالی واعتباری سینااست .فاز مطالعاتی این طرح با هدف ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان وجهت دسترسی سریع وآسان آنها به حسابها از اواسط سال 81 آغاز شد .  عملیات پیاده سازی سامانه نگین ( core   banking ) در شعب موسسه  نیز به طور رسمی از 16 دی 85 شروع شد . با پیاده سازی این  طرح در موسسه تمامی حسابها متمرکز و دسترسی مشتریان به حسابها در شعب موسسه و سایر بانکهای عضو شتاب هم فراهم شد . ضمن آنکه امکان انتقال وجه بین بانکی ، پرداختهای اینترنتی و بهره مندی از سایر خدمات بانکداری الکترونیک با پایان یافتن این پروژه مهیا گردید .

خلاصه گزارش پیشرفت پروژه به تفکیک سال تا مرحله اجرای نهایی به شرح ذیل است :

وضعیت پروژه تا پایان سال 85 :

این پروژه از اواخر سال 85 در بعد جمع آوری اطلاعات و نصب نسخه اولیه در شعبه پایلوتجهت بررسی کارشناسان موسسه آغاز  شد و تا پایان این سال مطابق برنامه زمانی حدودا 10 در صد پیشرفت فیزیکی داشت .

وضعیت پروژه تاپایان سال 86 :

از ابتدای سال 86 نیز مطابق برنامه زمانی فعالیت های پروژه از سر گرفته شد . در ماه های اولیه سال 86 بررسی های کارشناسی جهت شناخت نیازهای موسسه از نرم افزار نگین به مرحله انجام رسید و فهرست تغییرات بحرانی وپس از آن فهرست تغییرات نهایی جهت بومی سازی در نرم افزار استخراج شد و در اختیار شرکت  پیمانکار قرار گرفت . پس از باز بینی فرم ها و دستور العمل ها از سوی موسسه  در خرداد ماه سال 86 نسخه نگین در شعبه شهید بهشتی به عنوان اولین شعبه نگینی مو سسه نصب گردید .

ارائه آموزشهای لازم جهت کار با نرم افزارنگین برای کاربران شعب هم از مرداد ماه 86 آغازوطی چندین دوره برای 24 شعبه تهران ونیز جهت تربیت مربی نمایندگان سرپرستیها طی دو دوره اجرایی شد .

در مهر 86 اولین شعبه موسسه – پارک ساعی – با انجام عملیات تبدیل داده از وضعیت سنتی خارج وبه سامانه نگین مجهز گردید . پس از آن شعب بلوار کاوه در آبان این سال و فدائیان اسلام در آذر سال 86 به عنوان شعب بعدی با تبدیل داده ها به سامانه جدید مجهز شد ند .  با ورود این شعب به سامانه نگین ، عملیات تبدیل داده ها برای رفع پاره ای از مشکلات شعب نگینی توسط شرکت پیمانکار و تامین تجهیزات لازم از سوی موسسه موسسه متوقف شد .

در وقفه ایجاد شده سعی گردید روال هایی جهت تصحیح روند پالایش داده ها انجام گیرد .بر این اساس فرم ها وچک لیست هایی تهیه گردید و در اختیار امور شعب قرار گرفت تا پس از بررسی وتایید داده ها توسط سرپرستی  مربوطه وامور شعب ، داده های شعب به تیم پروژه  انتقال یابد .همچنین در این مدت ، کارشناسان تیم کانورت  ، جهت بهینه سازی روال انتقال داده ها ، اقدام به تهیه نرم افزاری نمودند  که باکمک نرم افزار مذکور کلیه روال های انتقال داده ها به طور مکانیزه انجام گردد .

پیشرفت پروژه در سال 87 :

در ابتدای سال 87 تجهیزات مورد نیاز برای ادامه کار ، نصب وراه اندازی گردید و با انجام بهتر پالایش داده ها نسبت به   دوره قبلی  و آماده شدن برنامه نرم افزاری توسط تیم کانورت مجددا انتقال داده ها به سامانه جدید آ غاز گردید . در حال حاضر کلیه شعب   موسسه به نگین مجهز هستند .

در مهر ، آبان وآذر 86 ، هر ماه 1 شعبه ، در سال جاری ، در فروردین ماه 2 شعبه ، اردیبهشت ماه 20 شعبه ، خرداد ماه 27 شعبه تیر ماه 29 شعبه ، مرداد ماه 5شعبه  ، شهریور ماه 11شعبه ، مهر ماه 52 شعبه ، آبان ماه 22شعبه وآذر ماه 70 شعبه کانورت گردیدند .

طی ماه های گذشته فعالیت های زیر نیز به انجام رسید :

·         برنامه ریزی وبرگزاری آموزش های کاربران ستادی

·         راه اندازی شعبه مجازی

·         کانورت شعبه خزانه

·         کانورت شعبه کارت

·         تست وبررسی نسخ جدید ارائه شده از سوی شرکت پیمانکار

·         برنامه ریزی وبرگزاری سمینار آ موزشی  مدیرالن ستادی

·         انجام بررسی های لازم جهت ادغام دو شعبه 186و351وانجام این کار

·         کانورت شعبه حوالجات

·         تغییر کد شعبه قا آنی از 200 به 404 

 

عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی