تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online

مقدمه :

بر اساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی به منظور ارتقاء  کمی وکیفی و همچنین تسهیل در ارائه خدمات بانکی به مشتریان وترویج بیشتر بانکداری الکترونیکی از انتقال وجوه بین بانکی بدو ن لحاظ شدن سقف پرداخت در عملیات  مشتری به مشتری ، از طریق  ارسال  دستور پرداخت به سامانه ساتنا ( سامانه تسویه نا خالص آنی rtgs ) انجام  میشود .انتقال  وجوه بین بانکی توسط  مشتریان بانک از طریق  ارسالدستور پرداخت الکترونیکی ( سامانه ساتنا ) مزیت های قابل توجهی برای مشتریان بانک  فراهم می کند که عدم نیاز به حمل ونقل  پول  وچک ، عدم نیاز مراجعه  به بانک گیرنده وجه ، رفع خطرات احتمالی ناشی از جابجایی پول وصدور چک مانند سرقت یا مغقود شدن از آن جمله است .

موسسه مالی و اعتباری سینا با توجه به فعالیت بانکی خود در بازار پول وهمچنین در راستای گسترش خدمات نوین بانکی وارائه مطلوب آن به مشتریان نسبت به اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی واجرایی نمودن سامانه تسویه ناخالص انی - ساتنا اقدام نموده است که طی روزهای آتی این سیستم در کلیه شعب راه اندازی می گردد از این رو لازم است روئسای شعب و سرپرستان محترم  مناطق  با آشنایی  کامل از سیستم فوق زمینه ارائه این خدمت بانکی  رابه مشتریان فراهم آورند .

تعریف سامانه تسویه ناخالص آنی ( rtgs)

ساتنا نظامی الکترونیکی است که به منظور پردازش تسویه مبالغ کلان ( high  value) که باید بسیار سریع بین بانکها منتقل وسپس به حساب مقصد واریز شود ، راه اندازی گردیده است . تسویه مبادلات بین بانکی در این سامانه بصورت آنی ، قطعی ونهایی وبرگشت ناپذیر انجام  می گیرد مشروط بر اینکه حساب تسویه بانک دارای مانده کافی جهت انجام تسویه باشد در غیر این صورت مبادلات تا تامین نقدینگی وتا پایان روز صف قرار میگیرند  ودر صورت عدم تامین نقدینگی ابطال و برگشت داده میشوند . با بهره برداری کامل از سامانه ساتنا ، امکان جابجایی وانتقال وجوه مشتریان بین شعب بانکهای مختلف  به صورت الکترونیک  وبدون نیاز به تبادل چک های رمز دار ،وجه نقد ، چکهای مسافرتی وایران چک فراهم خواهد شد . بانکها دستور پرداخت های کلان را به صورت الکترونیکی به ساتنا در بانک مرکزی ارسال میکنند وساتنا بلافاصله بانک دستور دهنده را بدهکار وبانک مقصد را بستانکار می کند .

نحوه عمل سامانه تسویه نا خالص  آنی

Real  time   : آنی و بلا درنگ

زمانی که دستور پرداخت صادر میگردد بلافاصله در این سامانه  پردازش می گردد .

Gross  : ناخالص

مبادلات به صورت تک به تک و با مبالغ نا خالص به سامانه انتقال داده می شوند .

Settlement   : تسویه

مبادلات بدون تاخیر و با همان مبالغ نا خالص مورد تسویه قرار می گیرند .

در این سامانه اعضاء صرفا  می توانند حساب تسویه خود را بدهکار و حساب عضو ذینفع را بستانکار  نمایند .

 

   انواع دستور پرداخت های ساتنا

                                                     

 1- دستور پرداخت بانک  به بانک

2- دستور پرداخت بانک  به مشتری

3- دستور پرداخت  مشتری  به بانک 

4- دستور پرداخت مشتری به مشتری

5-دستور پرداخت های  پایاپای ( شتاب ، اتاق پایاپای  چک واسناد بانکی و.....)

ساتنا دارای دو سرویس B2B,  C2C  است ، حالت B2B  که مبادله بین دو بانک صورت می پذیرد و بخش C2C  مبادله وجه حسابهای

اشخاص می باشد .

مزایای کلی سامانه تسویه نا خالص آنی برای سیستم بانکی کشور

   این سامانه برای بانکها مکانیسم ایمنی را ایجاد می کند که میتوانند با اطمینان به انتقال وجوه بپردازند .

   انتقال وجوه دراین سامانه نهایی و غیر قایل برگشت خواهند بود .

   ایجاد نظم وانضباط مالی در انجام عملیات بین بانکی یکی از نتایج پیاده سازی این سامانه می باشد .

    این سامانه توانایی بانک ها را در مدیریت  منابع مالی خود افزایش خواهد داد .

   بانک مرکزی با این سامانه می تواند سیاستهای پولی خود را به نحو مطلوبتری  اعمال نماید .

  توانایی بانک مرکزی در مدیریت نقدینگی بازار افزایش خواهد یافت .

  پیاده سازی این سامانه امکان استفاده از ابزارهای نوین پرداخت را فراهم می سازد .

  این سامانه سکوئی برای بهینه سازی نظام مالی کشور خواهد بود .

  کاهش ریسک اعتباری را فراهم می سازد .

  ضریب امنیتی بالایی در سیستم ایجاد می گردد .

مزایای کلی سامانه تسویه ناخالص آ نی – ساتنا برای اعضای آ ن :

   تسویه سریع پرداخت ها ی بین بانکی و امکان انجام معاملات بین بانکی

   امکان ارائه خدمات بهتر به مشتریان

   ایجاد ارتباط بر خط ( on  line )  باسامانه تسویه ناخالص آنی از طریق تعبیه یک پایانه .

   امکان مشاهده مبادلات خود و معاملات موجود در صف انتظار ( صادره از طرف عضو )

   امکان تغییر اولویتهای ددستور  پرداختهای ارسالی .

   امکان ابطال دستور پرداخت های ارسالی قبل از تسویه نهایی آنها .

   ایجاد بستری امن جهت ارسال مبادلات مالی بین بانکی .

   ایجاد زمینه لازم جهت اشاعه تجارت الکترونیک  در کشور .

  رفع لزوم نگهداری حساب فرعی ( nostro  Account )  نزد بانکهای دیگر جهت تسویه مبادلات بین بانکی .

اهمیت پرداخت های بین بانکی  : 

·          دریک اقتصاد مدرن ، پرداخت ها اصولا به شکل انتقالات بین حسابهای بانکی صورت میگیرد .

·         اصلی ترین اعضاء یک سامانه پرداخت ، بانکهای تجاری و موسسات مالی و اعتباری هستند که مجوز انجام  عملیات بانکی را از بانک مرکزی دریافت نموده اند .

·          یک سامانه پرداخت بین بانکی کارا و ایمن باعث ایجاد ثبات در نظام پرداخت کشور  می گردد .

 

اقدامات بانکها و موسسات اعتباری دارای مجوز ، در جهت پیاده سازی سامانه تسویه نا خالص آنی ( ساتنا )

1-      آشنایی با نحوه کار ساتنا

2-      معرفی مدیر پروژه جهت ایجاد ارتباط بانک با اداره نظام پرداخت وتیم پروژه شرکت ملی انفور ماتیک

3-      تعیین تیم پروژه پیاده سازی  سامانه در بانک

4-      شرکت در جلسات آموزشی و انتقال دانش و تجربه بدست آمده به تیم پروژه

5-      ایجاد سامانه متمرکز  بانکداری خرد (  grbs)

6-      تعیین واحد سازمانی برای مدیریت نقدینگی

·         این واح می بایست در یکی از ادارات مرکزی بانک ایجاد شود .

·         این واحد مدیریت دریافت ها و پرداخت ها و تامین موجودی در حساب تسویه ( نزد بانک مرکزی ) برای انجام پرداخت ها

به عهده خواهد داشت

·         دستور پرداختهای بین بانکی شعب و ادارات مرکزی ازطریق این واحد واردساتنا خواهد گردید.

·         اعلامیه های بستانکار ناشی از دستور پرداخت های سایر بانک ها ( وجود انتقالی به نفع بانک ویا به نفع مشتری بانک )  را

این واحد در یافت و توزیع خواهد نمود .

7-     تعبیه ایستگاه مرکزی (  Work   station ) و تجهیزات مورد نیاز جهت اتصال به ساتنا

 

·         تعیین محل استقرار ایستگاه کاری .

·         تهیه سخت افزار

·         تهیه نرم افزار رابط برای ورود دستور پرداخت ها به ساتنا ، دریافت اعلامیه های بستانکار از ساتنا ، دریافت صورت حسابها ومشاهده مانده حساب تسویه و دستور پرداخت های صادره در صف انتظار برای تسویه و.....

·         تامین تجهیزات لازم برای اتصال ایستگاه کاری به سیستم مرکزی در طبقه 2- ساختمان میر داماد  ابنک مرکزی و مرکز عملیات پشیبان ساتنا در جزیره کیش .

·         تامین امنیت فیزیکی ایستگاه کاری

·         پشتیبانی ونگهداری تجهیزات

8-بازنگری در روشهای عملیاتی وتنظیم ساختار  سازمانی  مناسب  :

·          تعیین نحوه دریافت دستور پرداخت از شعب و ادارات مرکزی و ورود آنها به ساتنا .

·          تعیین نحوه انتقال وجوه دریافتی در ساتنا به حساب ذینفع  نهایی ، در صورت داشتن  Core   Banking

·          تهیه یک سیستم رابط ( Interface) برای انجام امور فوق به صورت خودکار توصیه  میشود .

·          پیش بینی و اعمال تغییرات لازم در سیستم حسابداری

·          پیش بینی و تهیه فرمهای مورد نیاز جهت استفاده مشتریان ، شعب و ادارات مرکزی از امکانات ساتنا .

·          تهیه دستور العملهای اجرایی برای شعب و ادارات مرکزی .

 

9-انعقاد قرار داد عضویت در ساتنا

10 – آموزش

·          آموزش فرمهای مورد استفاده در ساتنا و همچنین قالب اطلاعات مندرج در فرمها .

·          آ موزش ویژگی های عملیاتی ساتنا .

·          آموزش کاربران ایستگاه کاری .

 

کارمزد های تعیین شده برای استفاده از ساتنا

کارمزدهای تعیین شده برای استفاده از این خدمت بانکی مبالغ زیر می باشد :

برای انتقال وجه از یک بانک به بانکی دیگر تاسقف یک میلیون تومان 500 تومان کامزد اخذ می شود . برای انتقال وجوه تا سقف 2میلیون تومان 700 تومان کار مزد اخذ میشود و میزان کارمزد دریافتی از مشتری برای مبالغ تا 3میلیون تومان در حدود 900 تومان خواهد بود که این امر میتواند برای موسسه مالی و اعتباری سینا نیز درآمد خوبی را پدید آورد .

بنابراین ساتنا زیر ساختی است برای ایجاد گسترش و بانکداری الکترونیکی در کشور و گسترش ماموریت اصلی بانک مرکزی که همانا دورکردن مردم ازمبادله پول نقد و سوق دادن مشتریان به سمت اموری که نیازبه پول نقد ندارند یعنی رفتن از بانکداری سنتی به بانکداری مدرن .

در نتیجه راه اندازی کامل ساتنا می تواند به اجرای بهتر سیاستها ی پولی ، افزایش توانایی نظام بانکی در مدیریت منابع مالی و بهبود نقدینگی در بازار منجر شود این سیستم مکانیسم ایمنی رابرای بانک ها ایجاد می کند که می تواند با اطمینان به انتقال وجوه بپردازدایجاد نظم و انظباط  مالی در انجام عملیات بانکی و افزایش  توانایی بانک در مدیریت منابع مالی از مزایای دیگر سیستم نوین بانکداری است .

عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی