تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online

مالیه عمومی وتعیین خط مشی مالی دولت

فصل اول:

یکی از موارد عمده مورد بحث دراقتصاد نقش دولت واندازه دولت است.

کلاسیک ها اصول نظریه اقتصادی خود را بر اساس فعالیت آزاد بنگاه های اقتصادی وبازارها قرار داده بودند.

آدام اسمیت،ریکاردو،ژان باتیست سه، سه تن از عمده اقتصاددانان کلاسیک بودند.

اساس نظریه کلاسیک ها بر رقابت قرار دارد که درصورت وجود شرایط لازم برای رقابت مکانیزم بازار خود مسئله کارایی و تخصیص بهینه منابع را حل خواهد نمود.

وظایف دولت ازنظر آدام اسمیت در کتاب ثروت ملل: 1- حفظ جامعه از حمله خارجی 2- ایجاد سازمان های قضایی در داخل کشور 3- تولید کالاهای عمومی وبا فایده.

 

فصل دوم:

یکی از عمده ترین معیارهای اندازه گیری نقش دولت مقدار وترکیب هزینه های دولت است.

هزینه های دولت به دو گروه هزینه های تمام شدنی وهزینه های انتقالی تقسیم می شوند.

هزینه های تمام شدنی یا هزینه هایی که نهایتا به وسیله دولت صورت می گیرد شامل هزینه های جاری(خرید نیروی کار، کالاهای مصرفی)و هزینه های سرمایه ای(سرمایه گذاری عمومی درایجاد راهها-مدارس) هستند.

هزینه های تمام شدنی عبارتست از خرید نهاده ها به وسیله بخش عمومی.

برای محاسبه این هزینه ها باید مقدار نهاده ها را ضرب در قیمت آن ها نمود.

هزینه های انتقالی عبارتند از هزینه های دولت برای باز نشستگی،سوبسیدها،پرداخت به بیکاران.

دخالتهای اقتصادی دولت با توجه به سه هدف توزیع مناسب درآمد،تخصیص موثر بهینه منابع وحفظ ثبات اقتصادی صورت می گیرد.

اندازه دولت تاقبل از 1991: 1 - کشورهای صنعتی متکی به اقتصاد آزاد(آمریکا،آلمان، ژاپن) 2-کشورهای سوسیالیست، کمونیست  3- کشورهای جهان سوم وبخشی از جهان توسعه یافته وصنعتی مثل اروپای شمالی.

  

مدل رشدهزینه های دولت از دیدگاه رشد وتوسعه اقتصادی:                     

1- براساس الگوی روستو وماسگریو در مرحله رشد وتوسعه اقتصادی ابتدایی،هزینه های سرمایه گذاری دولت نسبت به سرمایه گذاری کل جامعه بیشتر است- درمرحله بعد از رشدوتوسعه اقتصادی هنوز هم سرمایه گذاری دولت برای ایجاد زیر بنا وبستر لازم جهت رشد وتوسعه اقتصادی بخش قابل توجهی از هزینه های سرمایه گذاری کل را تشکیل می دهد.با گذر از مرحله دوم از رشد وتوسعه می یابد بخش عمده ای از سرمایه گذاری های زیر بنایی انجام گرفته باشد ودرنتیجه سرمایه گذاری دولت کم خواهد شد.وبالاخره درمصرف تولید انبوه اختلاف طبقاتی درآمد افزایش می یابد ودرنتیجه دراین مرحله نسبت هزینه های انتقالی دولت است که افزایش خواهد یافت.

2-نظریه واگنر:با افزایش درآمد های سرانه در یک اقتصاد،اندازه نسبی بخش عمومی هم افزایش خواهد یافت.

واگنر معتقد بود که با ادامه رشد صنایع،ماهیت رابطه بین بازارها گسترش یافته وعوامل تشکیل دهنده بازار پیچیده شده ونیاز به ایجاد قراردادها وقوانین جدید افزایش خواهد یافت.

واگنر ازطرف دیگر درجهت توجیه اقتصادی افزایش هزینه های دولت موضوع تقاضا برای کالاها وخدمات اجتماعی را مطرح می سازد.

3- تحلیل سیاسی وتغییرات درهزینه های دولت:یکی ازمطالعات عمده در الگوی زمانی تغییرات درهزینه های دولت مربوط به پیکاک و وایزمن می باشد.که نظریه آنها بدین صورت است:

(( حکومت ها باتوجه به تمایل مردم،آماده خرج کردن بیشتر هستند،حال آنکه مردم دوست ندارند مالیات های بیشتری بپردازند،وحکومت ها الزاما به خواسته های مردم توجه می کنند.)) 

پیکاک و وایزمن معتقد بودند که درشرایط نامطلوب اجتماعی روند نظم درافزایش هزینه های دولت می تواند به هم بریزد.

 

فصل سوم:

پی آمد های خارجی می تواند هم مثبت باشد وهم منفی،(هم اقتصادی وهم غیر اقتصادی) باشد.

نمونه های پی آمدهای خارجی منفی شامل آلودگی وازدحام ومثبت شامل پرورش گل وتولید عسل است.

خاصیت های عمده ایجاد تفاوت بین کالاها وخدمات، شامل:رقابت پذیری و قابلیت تخصیص منافع است.

خاصیت عمده کالاها وخدمات عمومی عدم رقابت پذیری است.

نکته قابل اهمیت درباره کالاهای عمومی اینست که حتی اگر امکان تخصیص منافع باهزینه ای معقول ممکن باشد،منع استفاده آن برای عده ای غیر اقتصادی است.چون هزینه نهایی استفاده از کالای عمومی خالص صفر است.یعنی اضافه شدن یک استفاده کننده دیگر هزینه جدیدی ایجاد نخواهد کرد.

دستگاه گیرنده تلویزیون جزو کالاهای خصوصی است.

برنامه های تلویزیون جزو کالاهای عمومی است.

یک پل قبل ازآنکه به مرحله ازدحام برسد جزوکالاهای عمومی است.

 

 فصل چهارم:

یکی از وظایف عمده دولت،حمایت از اقشار کم درآمد وآسیب پذیر جامعه است.ودربین سه وظیفه اقتصادی دولت جایگاه مخصوص دارد.

درشرایط تورمی ممکن است سیاست محدود کننده،کاهش مجموع تقاضاها از طریق دولت اعمال شود.

منابع درآمد خانوارها عبارتند از:1- حقوق ودستمزد 2- ازمحل دارایی ها واموال 3- ازطریق دولت.

تفاوت در دستمزدها وحقوق ها: 1- مهارت ها،استعداد ذاتی 2- مطلوبیت وعدم مطلوبیت مشاغل 3- نوع شغل و تجربه 4- وجود دو یا چند صاحب درآمد.

تفاوت در درآمد ناشی از دارایی واموال:1- بعضی ازافراد یک یا چند منبع درآمد غیر از دستمزد دارند 2- پس انداز یا ارثیه 3- املاک ومستغلات.

درآمد از طریق دولت یا پرداخت های انتقالی : پرداخت های انتقالی پولی است که از طریق دولت بدون انتظار خدمات یا کار متقابل به افراد جامعه پرداخت می شود.ازجمله این انتقالات،کمک های دولت به خانوارهای آسیب پذیر وکم بضاعت،پرداخت به بیکاران،مستمری تامین اجتماعی وانواع بازنشستگی ها می باشند.

مقدار پرداخت به بازنشستگان به عواملی چون سابقه کار،حقوق ودستمزد سالهای آخر خدمت و... بستگی دارد.

منحنی لورنز یکی از معروفترین روش های نموداری برای نشان دادن توزیع درآمد است.

ضریب جینی که با استفاده از منحنی لورنز بدست می آید یکی ازپارامترهای معمول نشاندهنده نابرابری درآمد است.

این ضریب نسبت سطح فاصل بین منحنی لورنز وخط برابری کامل توزیع درآمد به کل مثلث سمت راست وپایین خط برابری کامل توزیع درآمد می باشد. این ضریب بین صفرویک است

اگردرآمد کاملا برابر ضریب جینی صفر می باشد واگر درآمد کاملا نابرابر باشد ضریب جینی یک می باشد.

نظریه های توزیع عادلانه درآمد: 1- طرفداران عدم دخالت توزیع درآمد  2- طرفداران توزیع مجدد درآمد .

توماس هابز و جان لاک عمده طرفداران نظریه اول می باشند.

 

توزیع درآمد ازدیدگاه مطلوبیون:

((یک تومان درآمد اضافی برای یک ثروتمند ارزشی کمتر از یک تومان درآمد بیشتر برای فقیر دارد)).

برنامه ها وسیاست های توزیع مجدد درآمد: 1- مالیات 2- سیاست هزینه ای دولت.

مالیات بر درآمد افراد یکی از انواع مالیات های مستقیم می باشد که در کنار مالیات های غیرمستقیم مجموعه مالیات های یک جامعه را تشکیل می دهند.

عمده هدف مالیات بر درآمد درجهت توزیع مناسب درآمد است.

اصل 23 قانون اساسی،برخورداری از تامین اجتماعی راهمگانی دانسته ودولت راموظف نموده که طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی ودرآمدهای حاصل از مشارکت مردم،خدمات وحمایتهای مالی وتامین اجتماعی را برای یک یک افراد کشور تامین کند .

طرق پذیرش تامین اجتماعی درایران: 1- سازمان تامین اجتماعی 2- سازمان بازنشستگی کشور 3- سازمان بهزیستی کشور 4-صندوق های مستقل بازنشستگی 5- کمیته امداد امام خمینی .

فعالیتهای تامین اجتماعی اصولا دردوگروه عمده ارائه می شوند،اول:سیستم بازنشستگی وازکارافتادگی است دوم: یک سیستم حمایتی شامل کسانی است که از یک فقر دائم رنج می برند وتحت پوشش سازمانهای بازنشستگی وازکار افتادگی دولتی قرار ندارند.عمدتا بیکاران وکسانی که فاقد سرپرست خانوار هستند درداخل این گروهند.

اولین سازمان تامین اجتماعی که در ایران آغاز به کار نمود تحت نام صندوق احتیاط کارگران وابسته به وزارت طرق وشوارع عامه آن زمان (1310)بود.

حمایت های سازمان تامین اجتماعی:1- حمایت های درمانی 2- حمایت های کوتاه مدت 3- حمایت های بلند مدت حمایت های درمانی شامل حمایت دربرابر حوادث،بیماری ها و وسایل پزشکی واندام های مصنوعی می باشد.

حمایت های کوتاه مدت شامل پرداخت بارداری و غرامت دستمزد،پرداخت مقرری،بیمه بیکاری ،پرداخت کمک ازدواج ،پرداخت هزینه تدفین به بازماندگان بیمه شده متوفی است.

حمایت های بلند مدت شامل پرداخت مستمری بازنشستگی،پرداخت مستمری ازکار افتادگی وپرداخت مستمری بازماندگان می شود.

سازمان بازنشستگی کشوراز سال 1313 اداره کل بازنشستگی کشوری مرجع رسیدگی به کلیه امور استخدامی کارمندان شناخته شد واز همان سال تاسال 1354 تابع وزارت دارایی محسوب می گردید.ازابتدای سال 1354 صندوق بازنشستگی کشوری به صورت موسسه ای مستقل وابسته به سازمان امور اداری واستخدامی کشور درآمد واداره امور بازنشستگی را عهده دار شد.

هدف از تاسیس این سازمان تلاش درجهت ایجاد صندوق های بازنشستگی خود کفا وبهره برداری اقتصادی از موجودی صندوق می باشد.

صندوق های بازنشستگی مستقل درایران 16 صندوق می باشد.

سازمان بهزیستی کشور: درجهت تحقق اصول 21 و22 قانون اساسی درسال 1359 تاسیس گردید.

عمده فعالیت های سازمان بهزیستی کشورعبارتند از :1- خدمات حمایتی 2- خدمات توانبخشی  3- کارآموزی وباز پروری اجتماعی 4- پیشگیری از آسیب های اجتماعی.

موارد مورد حمایت:

1- شبانه روزی ها 2- خانواده های بی سرپرست 3- حمایت از سالمندان نیازمند 4- بانوان ویژه 5- تکدی زدایی  6- امورابن سبیل 7- رفع مشکلات خانوادگی 8-مهد های کودک 9- بازپروری معتادین 10- خدمات بهزیستی روستایی 11- نابینایان وناشنوا  12- امورمعلولین جسمی،حرکتی وذهنی 13- مطالعه روش های پیشگیری ازمعلولیت ها واجرای آن.

فعالیت های سازمان بهزیستی دردومجرای حمایتی وتوانبخشی صورت می گیرد.

کمیته امداد امام خمینی در اسفند ماه 1357 فعالیت های رسمی خود را آغاز کرد.

فعالیت های کمیته امداد به صورت زیر صورت می گیرد: 1- خدمات حمایتی 2- اجرای طرح شهید رجایی 3- طرح سرباز(خاتمه یافته) 4- خدمات درمانی  5- خدمات فرهنگی  6- فعالیت های عمرانی 7- طرح خود کفایی  8- وام قرض الحسنه 9- توزیع لوازم خانگی 10- پرداخت دیه  11- فعالیت های خارج از کشور 12- امداد به آسیب دیدگان وکمک به مرزداران.

تبصره 82 درمورد کمیته امداد:درسال1362 اموال مربوط به بنیادها واموال مصادره ای دراختیار کمیته قرار گرفته است.

 

 

فصل پنجم:

درعمده کشورهای جهان مالیات مهمترین درآمد دولت را تشکیل می دهد.

ازدیدگاه کلان اقتصادی مالیات ها یکی از عمده ترین ابزار سیاست های اقتصادی دولت محسوب میشوند،ازنظر تحلیل های خرد اقتصادی مالیات ها دواثر عمده تخصیص وتوزیع دارند.

 کلاسیک ها مالیات را فقط برای جبران هزینه یک سری از فعالیتهای دولت می پذیرند.

کینز با این اعتقاد که مالیات نه تنها برای تامین هزینه های تولید کالاهای عمومی ،بلکه برای اجرای سیاست های اقتصادی دولت نیز کارآمد است دفاع می کرد.

هرمالیات ازدو جزء پایه ونرخ مالیات تشکیل می شوند.

پایه مالیاتی: معیار یا ارزشی است که مالیات برآن برقرار می شود.

نرخ مالیات: تعیین کننده نسبتی از پایه مالیاتی است که می باید به صورت مالیات پرداخت شود.

انواع پایه های مالیاتی در ایران: مالیات بردستمزد وحقوق مالیات برشرکت ها- مالیات برارث- مالیات برنقل وانتقالات املاک.

مالیات بردارایی املاک وساختمان ها یا مالیات برارث ازنوع مالیات برذخیره است.درحالیکه مالیات بردستمزد وحقوق ومالیات برفروش یک کالا مالیات برجریان درآمد است.

مالیات های بربازار ومالیات های برمصرف،اصولا مشمول نرخ های تنازلی هستند.

نرخ متوسط مالیات: ازتقسیم کل مالیاتی که پرداخت می شود یر درآمد کل بدست می آید.

نرخ نهایی مالیات: نرخ مالیاتی است که برای هر افزایش درآمد پرداخت می شود.

ازنقطه نظر تجزیه وتحلیل رفتاری مالیات دهندگان،نرخ نهایی است که حائز اهمیت است.

یکی از نظریه هایی که انصاف درپرداخت مالیات راتوجیه می کند مالیات مبتنی براصل فایده است.

نظریه دیگر اصل توانایی پرداخت می باشد.

مفاهیم نظریه مالیات مبتنی بر توانایی پرداخت: 1-برابری افقی  2-برابری عمودی.

برابری افقی: افرادبا توانایی پرداخت مشابه باید مالیات های یکسان بپردازند.

برابری عمودی: کسانی که توانایی پرداخت بیشتر دارند مالیات بیشتری پرداخت نمایند.

موارد مطرح پایه مالیاتی: 1-درآمد 2- مصرف 3- ثروت.

درآمد:شامل هرمنبعی است که امکانات شخص را برای دراختیار گرفتن منابع بارور نماید.

متداولترین تعریف درآمد: ارزش آنچه شخص مصرف می کند به اضافه تغییر در ارزش هر آنچه که در مالکیت دارد.

درآمد اقتصادی= مصرف + تغییر در ارزش دارایی ها.

مصرف:عبارتست از ارزش کل مصرف واقعی فرد در یک دوره زمانی مشخص.بعبارت دیگرتفاضل درآمد وپس انداز می باشد.

مصرف= درآمد- پس انداز(تغییر در ارزش دارایی ها).

ثروت: ارزش هر آنچه که در مالکیت شخص باشد پس از کسر بدهی ها .

ثروت= دارایی ها- بدهی ها.

جدال طرفداران دونظریه مالیات بر درآمد ومالیات برمصرف متکی به پایه مناسب برای مالیات است نه بهترین نرخ مالیات.

 

 

عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی