تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online

 

 استاد :جناب آقایی فدایی

دانشجو:محمد انصاری جاوید

واحد درسی :پول و ارز بانکی

رشته :کارشناس حسابداری

سال تحصیلی 89-88

فهرست

چکیده

مقدمه

پول شویی اقتصاد غیر رسمی

اهداف پول شویی 

فرایند پول شویی

پول شویی واثرات آن بر اقتصاد 

پول شویی در سیستم بانکی

پول شویی در شرکتهای بانکی

پول شویی در بورس

پول شویی در سیاست

سابقه پول شویی در ایران 

ویژگیهایی که موجب پول شویی می شوند

زوایای پول شویی از طریق گشایش اسناد اعتباری 

انواع اعتبارات اسنادی در دادو ستدهای دسته دوم

شروط لازم برای شناسایی اعتبارات اسنادی مشکوم به پول شویی 

نقش سازمانهای جهانی در پول شویی 

نتیجه گیری

منابع

چکیده 

  

پول شویی

تطهیر یا پول شویی ترجمه ای اصطلاح""Money launderingکه مدتها وارد فرهنگ اقتصادی واجتماعی .......کشورها شده است وآن عبارت است از فعل و انفعالی است که در فرایند پول آلوده به شسته و شفا ف شده  تبدیل میگردد وعملا وارد چرخه بازار جهانی می گردد.

متاسفانه هرچه داد وستد جهانی افزایش یابد ومبادلات می یابد ومبادلات بین کشورها وحتی افرادافزون تر می گردد.به همان نسبت دادوستدهای غیر قانونی و نادرست در حوزه های مختلف افزایش می یابد.

تاریخچه پول شویی :                                                                                                            واژه پول شویی جدیدا وارد مفاهیم اقتصادی ومشمول جراید گردید.گفته می شود این اصطلاح مالکیت مافیا بر دستگاه های لباسشویی سکه ای در آمریکا گرفته شده است در دهه 1920گانگسترها مبالغ هنگفتی به صورت نقد ااز راه                                                                                                                                                                         اخاذی،فحشا،قمار،قاچاق،مشروبات،و.........به دست می آورند وناچار بودند منبعی برای وجوه غیر قانونی خود معرفی نمایند.یکی از راههای رسیدن به این هدف،خرید واحدهای تجاری قانونی و تلفیق عایدات غیرقانونی خود با عایدات غیر قانونی با عایدات قانونی ومشروعی بود که آنها ازاین مرکز تجاری بدست می آوردند.دستگاه های رختشویی قدیمی به این دلیل انتخاب شدند که از طریق این دستگاهها روزانه وجوه وجوه نقد زیادی کسب می شد وحساسیتی نیز بر نمی انگیخت.در قضیه واتر گیت در سال1973در آمریکا،برای نخستین بار اصطلاح پول شویی وارد بازار اصطلاح وارد مطبوعات شد ودرسال1982به متون قضایی وآمریکا راه یافت. 

مقدمه

پدیده پول شویی امروزه یکی از معضلات اقتصاد می باشد،این پدیده واژه ای جدید است که از سال 1980به ابیات پولی و بانکی در سطح جهان افزوده شده است،این پدیده را نمی توان به طور کامل از اقتصاد یک کشور حذف نمود ولی با طرح برنامه ها راهکارهایی می توان اثر این عاما را کمرنگ تر نمود،این پدیده در دراز مدت آسیب جدی به اقتصاد یک کشور وارد می کند.

پول شویی مانندهاله ای بر اقتصاد یک کشور،باعث گرفتن تصمیم گیریهای شبه ه برانگیزدر اقتصاد می گردد؛که از ریسک بالایی برخوردار است.با ارهیابی وتوسعه تجارت الکترونیک در ایران وایجاد نمودن بسترهای لازم جهت این مهم کنترل این پدیده مشکل تر می شود ولازم است تدابیر جدیدی دررابطه با مبارزه با پول شویی صورت گیرد.پول شویی یک جرم سازمان یافته فرا ملیتی است که قابل اندازه گیری نمی باشد ولی قابل کنترل اسن.از گلوگاه های مطرح تر برای پول شویی می توان بانکها،صرافی ها،بورس و......را نام برد.

 پولشویی اقتصادغیر رسمی

تعاریف پول شویی:

1))پول شوی در ساده ترین تعریف جهانی ,عبارت است از پولهای فراهم آمده از خلافکاری،رشوه،بده بستانهای دوراز دیدگاه مردمی وبال و پرگیری گانگستریسم در همه بخشهای اروپایی وآمریکایی وبه طور کلی از منظر ما ،مدلی که معتقد به نان حلال سفره پاک هستیم،یعنی حرام خوری.....آن حرام خوری از نوع بیدادگری وسوداگری وفروش انسان در جهت بردگی پیشرفته و به نفع ثروتمندان ومال اندوزانی که جز به تفریح خوشگذرانی فکر نمی کنند.

2))پول شویی فرایندی است که مجرمین یا گروههایی سازمان یافته با توسل به آن,ریشه و ماهیت حاصل از جرم را تغییر داده وآن را بر حوزه اقتصاد رسمی وارد می سازند.

3))پول شویی طبق تعاریف سازمان پلیس کیفری،عبارت است از هر نوع عمل یا اقدام به عمل،برای مخفی کردن یا تغییرظاهر وهویت عواید نامشروع،به طوری وانمود شود از منابع قانونی سرچشمه گرفته شده است.

4))در پیش نویس ماده یک اتحادیه اروپایی"European Cummonity"پول شویی چنین تعریف شده است:فرایندی که طی آن خلاف کاران و صاحبان دارایی های غیر قانونی طوری عمل می کنند که نشان دهند پولی را که خرج می کنند در واقع متعلق به خود آنها است واز راه قانونی بدست آمده است.

در این فراینداز ابزارهای مالی وحسابداری وحقوقی به عنوان وسیله ای برای تغییر منشا,و ماهیت,شکل ومالکیت مال غیر قانونی استفاده می شود.در تکمیل موضوع پول شویی باید به این مطلی توجه داشت که اقتصاد غیر رسمی (اقتصاد سایه یاموازی وزیرزمینی))نه تنها عملیات مجرمانه بلکه عملیات غیر قانونی از جمله فرار مالیاتی ,اجتناب از پرداخت مالیات ودرامدهای گزارش نشده کعه از فروش کالاوخدمات قانونی در معاملات پولی وسایرمبادلات وتهاترهاحاصل شده رانیز دربرمی گیرد.گفته می شودوسعت بازار غیر رسمی درکشورهای در حال توسعه بین35 تا45درصد وکشورهای در حال گذر 21تا30درصد وکشورهای صنعتی 13تا15درصد از حجم تولید ناخالص داخلی است.

انواع پولهایی که می تواند در جامعه به صورت نامشروع مطرح باشند و بر اقتصاد تاثیر گذار باشند به سه دسته پول خاکستری،پول کثیف و پول ملتهب تقسیم بندی می شوند:

1))پول خاکستری:ناشی ازعملیات غیر قانونی یا حتی قانونی است ودرآمدهای کلانی که به عنوان تولیدات استاندارد وجود دار،اما از نظارت دولت به دور می ماند وا صاحبان این کالاهای تولیدی با فرار از پرداخت مالیات ،ناچار به پول شویی هستند تا بعدا گرفتار قانون نشوند و براحتی پول حاصل را از این کشور به آن کشور میبرند.

2))پولهای سیاه:یعنی پولهای فراهم آمده از قاچاق کالا ونیز رشوه گیری وارتشاء و همچنین پولهایی که پس از شرکت در معاملات پر سود،چه دولتی وچه خصوصی وچه مخلوط،در خارج از دایره معاملات وعرف طبیعی ورایج حاصل می شود.

3))پولهای سرخ،پولهای حاصل از نقل وانتقال مواد مخدروترانزیت این موادبه دست می آید و حاصلش بزرگترین ضربه به سلامتی وآرامش بسیاری از مردم در جوامع مختلف است.

اهداف پول شویی:

پول شویی موفق آمیز جنایت کاران را قادر می سازدکه:

1))خود را از فعالیت های جنایت کارانه که به سود آوری می انجامد کنار بکشند و یا از آن فاصله بگیرندازاین رو تعقیب سازمانی کنندگان اصلی جنایت وفعالیت های تبهکارانه دشوار می سازد.

2))منافع و سودهای کسب شده را از فعالیتهای جنایتی دور می کند تا اگر این جنایات گرفتار عوامل قضایی شوند از توقیف سودهای مذکور جلوگیری به عمل آید.

3))از منافع و مزایای این سودها بهره مند شوند بدون اینکه توجه کسی را به خودشان جلب نمایند.

4))عواید وسودهای فوق رادر فعالیتهای جنایتکارانه فردی،وباقی را در فعالیتهای اقتصادی مشروع مجددا سرمایه گذاری نمایند.

فرآیند پوی شویی:

پولشویی فرآیندی پیچیده،مستمر،درازمدت و گروهی است که بطور معمولی در مقیاس بزرگ انجام می شود و می تواند از محدوده جغرافیایی سیاسی یک کشور فراتر برود،بر اساس این فرایند عوائد حاصل از فعالیت های مجرمانه گذر از مراحل مختلف وارد نظام مالی وفعالیتهای قانونی می شود وبا پنهان ماندن منشا غیر قانونی آن،ظاهری قانونی می یابد.بطور کلی مراحل عملیاتی فرایند پول شویی به صورت ذیل است:

الف)ایجاد پول غیر قانونی

معمولا پول غیر قانونی ونامشروع از سوی سازمانهای غیر رسمی واشخاص خلافکار وجنایت پیشه  تولید و از طریق ارتباط با مدیران و نهادهای قانونی،خدمات ویژه ای که خارج از عرف معمول است دریافت کرده و با استفاده از روشهای مدرن و برنامه ریزی شده،پولهای کثیف خود را مشروع نشان می دهند.

ب)سند سازی مالی

پولهای کثیف ونا مشروع از طریق نهادها و سازمانهای مالی وبانکی غیر مجاز وارد شبکه بانکی می شوند.امکان کنترل این جریان با توسعه فن آوری الکترونیک و رایانه ای بسیارمشکل شده است.بدیهی است در استفاده ازهر نوع فن آوری در صنعت بانکداری ابتدا مشکلاتی به وجود خواهد آمد لیکن با استفاده بهینه از فن آوری الکترونیک از ابهامات فرآیند پول شویی کاسته خواهد شد.

ج)جایگذاری یا مکان یابی

اصلی ترین مرحله از فرآیند جرم پول شویی جایگذاری یا تزریق عواید حاصل از فعالیت های مجرمانه به شبکه مالی رسمی،با هدف تبدیل وتغییر منشأ و یا مالکیت آن است این شیوه به طرق مختلف انجام می گیرد که از جمله می توان سپرده گذاریهای این وجوه در موسسات مالی خارجی و داخلی،خرید کالاهای با ارزش هنری،هواپیما،فلزات و سنگهای قیمتی،تشکیل شرکتهای صوری و یا شرکتهایی که اساسا به منظور پول شویی تأسیس می شوند.

د)لایه چینی یا لایه گذاری

این مرحله که در واقع جداسازی عواید حاصل از فعالیت های مجرمانه از منشأ یا فعالیتهای موجودآن است،از طریق ایجاد لایه های پیچیده ناشی از معاملات(نقل وانتقالات)چند گانه با هدفمبهم ساختن فرآیند حسابرسی وعدم امکان ردیابی منشأ مال صورت می پذیرد.این امر متضمن انجام دادن عملیاتی مانند حواله وجه سپرده شده نزد بانکها و موسسه دیگر،تبدیل سپرده نقدی به اسناد پول دیگر،(اوراق بهادار،سهام وچکهای مسافرتی )است.

ه)درهم آمیزی و یکپارچه سازی

آخرین مرحله در فرآیند پول شویی یکپارچه سازی یا فراهم کردن پوشش ظاهری مشروع وتوجیه قانونی برای عواید حاصل از فعالیت های مجرمانه است.چنانچه مرحله لایه چینی با موفقیت انجام شد،عواید شسته شده با استفاده از طرحهای یکپارچه سازی،به نحوی وارد جریان اصلی اقتصادی می شود که بازگشت به سیستم مالی ،وجوه شکل وظاهری قانونی یافته است.این مرحله از طریق روشهای متعددی،مانند سوق دارایی های نامشروع به سوی اشخاص و شرکتهایی که به نحوی با مجرمان در ارتباط هستند،یا از طریق روشهای دیگری مانند،تأسیس شرکتهای پوششی و غیره انجام می پذیرد.

 پول شویی واثرات آن بر اقتصاد

مبارزه با پول شویی پدیده ای است که باید توسط سیاستگذاران و دولتمردان کشورها مورد توجه قرار گیرد تا امنیت و ثبات اقتصادی را برای هر کشوری به ارغوان بیاورد.در واقع تطهیر پول اقدامی برای استفاده قانونی از پولهای کثیف است که روند طبیعی فعالیتهای اقتصادی را مختل کرده و به مخاطره می اندازد.به عقیده صندوق بین المللی پول برای ایجاد شرایط پایدار و شفاف سازی اقتصادی مبارزه با پدیده پول شویی یک امر لازم و ضروری است،هر اندازه اقتصاد از شرایط رقابتی بیشتر فاصله بگیرد بستر برای فعالیتهای پول شوی یک امر لازم و ضروری است،هر اندازه اثتصاد از شرایط رقابتی بیشتر فاصلع بگیرد بستر برای فعالیتهای پوی شویی آماده تر و گسترده تر خواهد شد،آنچه مسلم است این که مهم ترین خطر پول شویی،تهدید اقتصاد ملی وغیر اجرایی شدن سیاستهای اقتصادی و اجتماعی است.کاهش بودجه دولت از جنبه درامدهای مالیات،نوسان جریان سرمایه،نرخ ارز،نرخ بهره و.....سبب می شود که سیاست های اقتصادی کار آمدی خود را از دست بدهند وبازار رقابت بیش از پیش خارج شده وفعالان اقتصادی و کار آفرینان توان رقابت و سرمایه گذاری های مولد را از دست بدهند و با این روند بازده اقتصادی در هر مرحله کمتر از قبل گردد.با توجه به آمارهای جهانی 500میلیارد تا1تریلیون دلار درامد ناشی از خرید و فروش مواد مخدر و سایر جرایم سازماندهی شده به روشهای مختلف به دارایی های مختلف به دارایی های قانونی تبدیل می شود.همچنین بر اساس وجوه پول بین المللی ،پول شویی چیزی حدود2تا 5درصد محصول نا خالص داخلی کشورهاست بر اساس آمار 1996این درصد نشان می دهد که پول شویی میزان بین 590 میلیاردتتا 1 تریلیون دلار است یعنی کمترین مقدار پول شویی رقمی معادل کل تولید اقتصادی کشوری مانند اسپانیا است.

بطور کلی آثار پدیده پول شویی برای اقتصاد کلان کشورها شامل موارد ذیل می شود:

1))رواج پول شویی شفافیت مبادلات اقتصادی را کاهش می دهد.

2))کاهش تقاضای پول و کاهش معینی در نرخ سالانه تولید ناخالص داخلی (GDP)می شود.

3))کاستن از منابع درآمدی دولت وناکارآمدی کردن نظام بودجه دولت وکاهش سطح اشتغال

4)تحمیل مالیات های سنگین بر گروه های محدودتری از جمعیت که خود منجر به کاهش توانایی دولی برای عرضه کالاها و خدمات می شود.

5))تضعیف دولت برای پیشبرد توسعه وعدالت اجتماعی و در پی آن گسترش فقر عمومی

6))خروج سرمایه از کشور

7))تضعیف امنیت ملی

8))تضعیف بخش خصوصی و ایجاد مانع برای عملیات خصوصی سازی

9))افزایش ریسک اعتباری

10))تأثیرمعکوس بر نرخ بهره و ارز و بی ثباتی در نرخ های آنها که ناشی از انتقالهای پیش بینی نشده وجوه به خارج از مرزها می باشد.

11))تغییر جهت سرمایه گذاریها

12))کاهش کنترل دولت بر سیاست های اقتصادی

13))اخلال و بی ثباتی در اقتصاد

14))رشد تورم وافزایش فاصله طبقاتی

15))گسترش فساد اداری،رشوه خواری و اختلاس

16))اثرات مخرب بر روی فرایند جمع آوری و تخصیص هزینه های عمومی ناشی از ارائه گزارش اشتباه در خصوص درآمد و نیز کمتر از حد واقعی اعلام نمودن درآمدها

پول شویی در سیستم بانکی

بعضی از بانکها کانالی هستند که از طریق آن ،اکثر پولهای کثیف وارد نظام مالی قانونی می گردد.تخمین صندوق بین المللی پول نشان می دهدکه همه ساله 2تا5درصدتوید جهان پول شویی می گردد.که تقریبا نیمی از این کار در بانکها صورت می گیرد.مقامات معتقد هستند که بانکها باید مرکز مبارزه با پول شویی باشند،ولی عملکرد بسیاری از آنها نا امید کننده است.

در اغلب کشورها بانکها باید سیستم ضد پول شویی (AML) آنها باید بدانند مشتریان چه کسانی هستند و پول آها از چه جایی آمده است و مواظب داد و ستدهای مشکوک باشند.لذا بانکها و موسسات مالی نقش مهمی در مبارزه با پول شویی دارا می باشند.

خاطر نشان می سازد محکومیت یک کشور به ویژه بانکها و موسسات مالی آن به عدم رعایت ظوابط پذیرفته شده بین المللی در امر مبارزه با پول شویی متضمن آثار و تبعات سنگینی به لحاظ ریسک سوء شهرت و غیره است این امر باعث می گردد مراکز مالی کشورها مورد اتهام قرار گرفته ودر سطح بین المللی در زمره مراکز مالی غیر مطمئن طبقه بندی شوند.مبارزه با پول شویی در وحله اول برای بانکها مشکل استو بعضأ با وظایف قانونی آنها در تعارض است،چون اصل محرمانه بودن حسابها واطلاعات فردی تا اندازه ای بانکها را با مشکل مواجه می کند.بانکها موظف هستند هر جا دلایل قابل قبولی جهت شک به پول شویی وجود دارد،آن را گزارش نمایند.ولی این موضوع امری عملی نبوده وتابع نظریات افراد است.

اعمالی که در بانکها پول شویی می شود به شرح ذیل است:

1)قرار دادن هرگونه مال (وجه نقد یا اسناد بانکی)حاصل از عملیات مجرمانه نزد بانک یا موسسه مالی

2)انتقال یا جابه جایی وجه حاصل از فعالیت مجرمانه از طریق یک بانی یا موسسه مالی به یک بانک و موسسه دیگر

3)پرداخت یا استفاده از وجوه حاصل از عملیت مجرمانه توسطیک بانک و موسسه مالی

4)وجه یا اعطاء هر وع مال حاصل از عملیات مجرمانه به اشخاص با استفاده از خدمات بانکها

5)تبدیل وجوه حاصل از فعالیتهای مجرمانه به ارز یا اوراق بهادار با ابزارهای مالی دیگرپ

برخی از مصادیق عملیات بانکی مشکوک

1)عدم ارائه اطلاعات مورد نظر شعبه یا عدم احراز اصالت مستندات و مدارک احراز هویت

2)فعال شدن ناگهانی حسابهای راکد و کم کار بدون توجیه منطقی

3)درخواست انجام عملیات بانکی پیچیده و نیز تقاضای انجام عملیات بانکی که فاقد توجیه بانکی و اقتصادی است.

4)تقاضای انتقال وجه (پیش از سقف مقرر)از یه حساب بانکی دیگر/کشور خارجی از طریق حواله،صدور چک و انتقال الکترونیکی

5)افتتاح انواع حسابها بدون دلیل و هدف مشخص

6)در خصوص اعتبارات اسنادی مصادیقی از وجه درخواست عدم ارائه گواهی بازرسی کالا،درخواست بدون دلیل عدم ارائه گواهی مبداءساخت کالا،عدم تناسب قیمت کالای عنوان شده در پروفرمای ذینفع اعتبار اسنادی با قیمت جهانی

7)افزایش غیر عادی موجودی حسابهای بانکی اشخاص و نگهداشتن غیر فعال وجوه(بیش از زمان مقرر) بدون دلیل منطقی و موجه

8)انجام مکرر عملیات و معاملات با مبالغ کمتراز سقف مقرر به منظور عدم شمول مقررات پیشگیری از پول شویی

9)عدم بازپرداخت وام یا اعتبار سررسید گذشته و معوق به منظور اینکه بانک وثیقه ای که منشأ آن غیر قانونی است را تملک نماید.

راه های جلوگیری و به حداقل رساندن پول شویی در سیستم بانکی و مالی

1)ایجاد روشهای گزارش دهی داخلی در مورد داد وستدهای مشکوک و شبه انگیز

2)ایجاد روشهای برای تصدیق هویت مشتریان

3)ایجاد روشهای مناسب حساب ها با هدف شناسایی دقیق حجم داد و ستدها در نهادهای مالی

4)آموزش الزامات قانونی به کارکنان

5)تدوین معیارهای کنترل های داخلی

6)گزارش معاملات بیش از سقف معین

7)نگهداری دقیق سوابق شناسایی و معاملات و عملیات

8)عدم افتتاح حساب وارائه هر گونه خدمالت بانکی به موسسات ونهادهای اعتباری غیر مجاز

پول شویی در شرکتهای هرمی

شرکتهای هرمی که در سالهای اخیر توانسته اند طرفداران زیادی پیدا کنند و وجوهی را جذب نمایند،به عنوان یکی از راه های پول شویی در کشورها به شمار می آیند،این شرکتها با ساختار هرمی وعملکرد غیر متعارف واشاعه فعالیتهای غیر اقتصادی وغیرمولد،آثار وتبعات نامطلوب وزیانبار اقتصادی و اجتماعی برای کشور و مردم به همراه خواهند داشت.بعضی از این گونه شرکتها با افتتاح حساب در بانک ها اقدام به جمع آوری و اخذ وجوهات از افراد واعضا می نمایند و با هماهنگی بانک ها پورسانت های تعلق گرفته به اعضا از ناحیه ی شرکت به حساب اعضا واریز می شود،فعالیت این شرکت ها باعث انتقال وجوه مجرمانه به آنها می گردد.

برخی مصادیق پول شویی در این شرکتها

1)انتقال وجوه محرمانه به این شرکتها برای عضویت و پنهان سازی اعمال مجرمانه

2)ضرر وزیان زیاد به اقتصاد کشور و خروج سرمایه های مردمی به صورت ارز از کشور

3)فساد و ارتشاء که یکی از جلوه های پول شویی است به کرار در این شرکت ها انجام می گیرد.

4)به دست آوردن سودی باد آورده حاصل از فعالیت های غیر اقتصادی و فقط توسط سر شاخه ها

5)سرمایه گذاری در الماس و طلا برای خروج عواید حاصل از جرم و خرید محصولات این شرکتها با قیمتهای غیر واقعی

پول شویی در بورس

پول شویی هم می تواند در نظام بانکی و هم در بازار بورس راه یابد.منابع مالی ممکن است از راه غیر قانونی و نا مشروع به اوراق سهام و یا حساب سپرده تبدیل شود.در صورتی که سرمایه گذاران در هنگام فروش سهام،مستند قانونی ارائه ننمایند جای سوال پیش می آید که این درامد از چه منبعی حاصل شده است،هرچند برای خرید وفروش سهام در بورس از وجه نقد استفاده نمی شود ووجه مذکور به صورتچک بانکی وغیره در اختیار بورس قرار می گیرد امل می بایست منشاء پول حاصل مشخص باشد تا از لحاظ قضایی و امنیتی وانتظامی در صورت بروز خلاف قابل پیشگیری باشد:سیستم بانکی و بورس باید متقابلا در این امر نظارت و کنترل کافی داشته باشند.

راه دیگری که در بورس پول شووی صورت می گیرد استفاده از نماینده قانونی برای خرید سهام شرکتها،حلقه اتباط بین مجرم وپولی را که او به صورت نامشروع کسب کرده است،از بین می برد.نام نماینده در دفترها واسناد شرکت ها به عنوان دارنده سهام ثبت می شود.نماینده فقط عامل و یا امین مالک واقعی است و مالک واقعی سهام ممکن است حتی برای نماینده نیز نا معتوم باشد.همچنین معامله سهام و اوراق بهادار می تواند مجرایی برای فرار پول شویان باشد.

پول شویی وسیاست

فراگیر شدن جرم وتأثیرآن در سیاستهای جهانی شدن تبهکاری سازمان یافته  وتأثیر گذاری آن بر روابط بین المللی اقتصادی و سیاسی ناشی از ابعاد و پوشش اقتصاد جنایی است که نهایتا بر بی ثباتی دولتهای مالی،به نحوی در سیاستگذاری کشورها موثر گردیدند وارتباط پنهانی وناپیدا باسیاستمداران بر قرار می نمایند تا بتوتنند اهداف مجرمانه خود را تقویت وگسترش دهند.از جمله می توان تجربه ارتباط مافیای قدرتمند سیسیل را بر حزب دمکرات مسیحی ایتالیا به مافیا این امکان را داده است تا حضور خود را در سرتاسر کشور گسترش دهد،به سیستم بانکی وصل شود،و از طریق این سیستم با تمامی نخبگان سیاسی و تجار کشور مرتبط شودند. 

سابقه پول شویی در ایران

با توجه به اثرات زیان بار اقتصادی واجتماعی ،در تاریخ 27/6/1381هیأت وزیران لایحه پول شویی را تصویب وبرای طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم نمودند.همچنین برابر اصل 49قانون اساسی دولت مکلف است رقابت پذیری نا سالم اقتصادی که موجب تضعیف بخش خصوصی قانونی میگردد.ثروتهای ناشی از رشوه،اختلاس سوء استفاده از موقوفات،سوءاستفاده از مقاطعه کاری ها و معاملات دولتی وفروش زمین های موات،دایرکردن فساد وسایر موارد نا مشروع را گرفته و به صاحب حق رد نماید ودر صورت معلوم نبودن او،به بیت المال بدهد.این حکم را دولت باید با رسیدگی ،تحقیق وثبوت شرعی اجرا نماید.تاکنون اقدام عملی در مبارزه با پول شویی صورت نگرفته است تنها اقدام مثبت در این زمینه،لایحه مبارزه با پول شویی،تقدیمی توسط دولت آقای خاتمی به مجلس دوره ششم می باشد که سر انجام در مجلس هفتم پس از بررسی مورد تصویب قرار گرفت.ولی به دلیل برخی ابهامات توسط شورای نگهبان ،لایحه مذکور به مجلس هفتم جهت اصلاحات عودت گردید و.....

پول شویی در ایران وضرورت مبارزه با آن

ایران برای دستیابی به یک اقتصاد سالم نیاز به قوانین باز دارنده علیه مفاسد اقتصادی دارد.برخی اعتقاد دارند کشورهای در حال توسعه از جمله ایران به دلیل کمبود منابع مالی می تواند بستر مناسبی برای عملیات پول شویی باشد که در نهایت اقتصاد کشور هم می تواند از منافع آن بهره مند شود ولی با توجه به تبعات ناشی از پول شویی،پول کثیف ذاتا بنابر ماهیت خود پدیده ای سیال وبی ثبات است که به بخش های سایه ای و زیر زمینی اقتصاد نفوذ می کند.از این روپول کثیف مختل کننده ی سیاستهای توسعه و موجب بی ثباتی وناپایداری در اوضاع اقتصادی است.اندیشه مبارزه با پول شویی در ایران از زمان ارائه طرح ساماندهی اقتصادی مطرح شده است.عده ای از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند مبارزه با پول شویی در ایران به علت این که در قوانین پولی وبانکی کشور موضوع مبارزه با پولهای کثیف دیده نشده است نمی تواند اهداف جامعه بین المللی و نهادهای پول دنیا (نبود قانون مبارزه با پول شوی در ایران)ره به عنوان یکی از کاستیهای نظام اقتصادی کشور معرفی کرد.ایران با امضاءکنوانسیون ملزم به وضع قانون ضد پول شویی در قوانین خود شده است،اما آنچه که در بحث پول شویی در ایران مطرح است،بدیع بودن موضوع و عدم اطلاع و دانش کافی مردم از عوارض ناشی از عملکرد پول شویی در جامعه می باشد،این پدیده هنوز به عنوان یک عمل نکوهیده شناخته نمی شود و با وضعیت کنونی اقتصاد ایران امکان مبارزه با پول شویی در کشور ما وجود ندارد.در این عدم توانایی عوامل گوناگون از حجم بالای استفاده از پول به صورت نقدی و عدم استفاده از کارتهای اعتباری وسپرده گذاری این وجوه نقد در صندوق های قرض الحسنه  خیریه وصندق های اعتباری غیر مجاز و صرافی ها که خارج از نظارت بانک مرکزی فعالیت می کنند موثر می باشد.

تجربه قانون گذاری در کشور ما بیانگر این نکته است که اجرای نا درست قانون مبارزه با پول شویی اثران مخربی براقتصاد کشوربر جای خواهد گذاشت.آثار ناشی از پول شویی در ایران مانند بیشتر کشورهای دنیا موجب ایجاد ثروتهای باد آئرده،بی انگیزه ساختن دانش پژِوهان وتولید گران،و ایجاد انواع فسادهای اجتماعی واقتصادی خواهد شد.در ایران همه ویژگیهایی که می تواند زمینه ساز بستر پول شویی شود وجود دارد.

این ویژگی ها شامل موارد ذیل می باشد:

الف)وجود بازارهای غیر رسمی گسترده ونظام مالی غیر شفاف واقتصاد زیر زمینی

ب)عدم کنترل لازم نهادهای دولتی در امور اقتصادی

ج)وجود نظام اداری ناکارآمد،کمبود منابع مالی وسرمایه

پسشنهاداتی جهت امر تعدیل در پول شویی ومبارزه هرچه بیشتر با این پدیده شوم اقتصادی

1)تدوین نظام حسابداری واستانداردهای مناسب در مدیریت مالی

2)اصلاح سیستم مالیاتی در رابطه با فرار مالیاتی

3)ایجاد قوانین و واکنشهای کیفری مناسب در خصوص پول شویان

4)شفاف سازی حسابها توسط نظام بانکی

5)ایجاد زیر ساختهای لازم برای مستند سازی اطلاعات مربوط به نقل وانتقال وجوه وداراییها با حفظ سرعت عملیات وایجاد سیستمی که مشخصات کامل فرد فرستنده حواله درآن ثبت گردد.

6)پیگیری حواله های مشکوک در سیستم بانکی

7)عدم فروش ارز،اوراق بهادار،چکهای مسافرتی وغیره به مشتریانی که برای بانک شناخته شده نیستند.

8)بازرسی وکنترل ونظارت مداوم از سیستم  مالی کشور وصرافی ها

9)افتتاح حساب واحراز هویت کامل فرد فرستنده حواله درسیستم بانکی که بطور مداوم اقدام به ارسال حواله به مقاصد مختلف می کند.

10)جلوگیری از فعالیت موسسات اعتباری وصندق های قرض الحسنه که بدون مجوز بانک مرکزی اقدام به فعالیت های مالی می کند که باعث برهم زدن سیاست های پولی ومالی کشور می شوند.

**نگاهی به زوایای پول شویی از طریق گشایش اعتبارات اسنادی وضمانت نامه های ارزی

اعتبارات اسنادی

مشهورترین روش پرداختی در تجارت بین الملل می باشد.شکل اولیه اعتبارات اسنادی توسط اتاق بازرگانی بین المللی تحت لوای یکسری مقررات می باشد که "UCP"نامیده شده که مقررات متحد الشکلی برای اعنبارات اسنادی در سراسر دنیا می باشد.در ادامه با یک مثال از بازار خودرو نگاهی اجمالی به مکانیزم اعتبارات اسنادی در دو طریق معامله وخرید خواهیم کرد:

شرکت Waikiki(خریدار) و شرکت Fuji motor (فروشنده)قرارداد خرید 200عدد از مدل های Fujiرا عقد نموده اند شرکتwaikiki از طریق (بانک خریدارNorth pacific Bank)اقدام به گشایش یک اعتباراسنادی به نفع فروشنده می نماید،این بانک اعتبار فوق را به بانک ابلاغ کننده(Advicing Bank)اعلام می کند که "Tokyo commerce Bank"می باشد.(بانک فروشنده).

بانک ابلاغ کننده،شرکت Fuji Motorsرا از دریافت این اعتبار مطلع می کند،مرحله کلیدی این معامله در این مرحله انجام شده اما کالایی که منتقل ووجهی پرداخت نشده است.

این اعتبار،اعتبار استفاده شده نامیده می شود واینکه اعتبار قابل بازگشت ویا غیر قابل بازگشت باشد،موضوع معامله و شرایط معامله فرق خواهد کرد.

اعتبار قابل بازگشت توسط خریدار بدون اطلاع فروشنده قابل تغییر می باشد که البته برای فروشنده دارای ریسک وخطراتی می باشد،اعتبار غیر قابل بازگشت به خاطر ریسک دار بودن حالت قابل بازگشت از سوی فروشنده قابل ترجیح است،زیرا حداقل بانک صادر کنندهL/C  (Letter of Credit)در شرایط انطباق کامل اسناد معامله شده با شرایط مندرج درL/Cبه اعتبار خود تعهد پرداخت تهعد وجه را دارد.

این نوع اعتبار (غیر قابل بازگشت)بدون توافق هم زمان و مشترک فروشنده و خریدار قابل تغییر نیست،اعتبار گشایش شدهی حال می تواند از سوی بانک ابلاغ کنندهTokio Commerce" Bank"تأیید ویا عدم تأیید بگیرد .

پروسه پول شویی از طریق گشایش اعتبار اسنادی:

دو فاکتور اعتبار اسنادی را مستعد پول شویی می نماید:

الف)کلیه ی فعالیت ها بر روی  پایه ی اسنادی بوده که توسط خریدار و فروشنده معامله می شود.

ب)پرداخت های بانک به بانک می تواند مبالغ هنگفتی را بین دو کشور به صورت مطمئن انتقال دهد.

خود رادر موقعیت پول شویانی قرار می دهید،که می خواهید مبلغ 10میلیون دلاراز آمریکا به هنگ کنگ انتقال دهید اگر بانک Aاین مبلغL/Cرا گشایش نمایدبایستی شما اسنادی که بتواند ظاهر قانونی داشته و بانک را قانع نماید تهیه کنید تا بتوانید این عمل را انجام دهید،این بانک در چه حالتی این L/Cرا برای شما گشایش خواهد کرد؟

همانطور که میدانیم هر نوعی از اعتبار اسنادی در اصل یک نوع تسهیلات است که بانک با اطمینان از باز پرداخت آن آنرا به اشکال گوناگون نیز اعطا می کند اگر پول شویی 10میلیون دلار در سپرده نزد آن بانک داشته باشد شانس ابلاغ و گشایش اینL/Cبالا خواهد بود واگر خریدار وفروشنده دراین مجموعه یکسان باشند(در اصل یکی باشد)ابلاغL/Cاز سوی این بانک و عدم پرداخت آن از یک سمت به بانک و دریافت آن از سوی سمت دیگر مجموعه مذبور در اصل پول تمیزی بدست می دهد که دارنده آن با ارائه فاکتوری که در قبال فروش کالا آن مبلغ راتحصیل نموده ادعای داشتن پول تمیزی در قبال صادرات را خواهد داشت.

انواع اعتبارات اسنادی و فرمول پول شویی در رابطه با آن

علاوه بر اعتبارات اسنادی که قبلا توضیح داده شد،اعتبارات اسنادی دیگری که بیشترین کاربرد را در داد وستدهای درجه دوم دارند به شرح زیر می باشند:

1) Straight(مستقیم) :ذینفع جهت دریافت وجه اسناد بایستی آنها را به بانک ابلاغ کننده ارائه دهد.

2)  By Negotiation (مذاکره) :ذینفع اختیار انتخاب نحوه دریافت وجه اسناد را به محض معامله اسناد طبق شرایط L/Cرا دارد.

3) Adviced L/C (پیشنهادی) :بانک ابلاغ کننده مسئولیتی در قبال پرداخت وجه اسناد به ذینع ندارد.

4) Confirmed L/C(تاییدی) :بانک ابلاغ کننده مسئول تضمین پرداخت وجه اسناد به ذینفع را دارد.

5)Revolving L/C (در گردش) :حمل کالا و پرداخت وجه بر پایه باز گشایی مجدد اعتبار وتکرار عملیات مالی آن با همان شرایط اولیه اسستئار است.

6)L/C Transferabel (قابل انتقال) :ذینفع اولیه توانایی انتقال L/Cرا به ذینفع ثانویه دارد.

7)L/C Red Clause (ماده قرمز) :پیش پرداخت قبل از حمل کالا به نفع فروشنده از طرف خریدار پرداخت تا پروسه خرید کامل گردد.

8) Stand-by or performance L/C(عملکرد) :بانکی تضمین پرداخت مبلغ اسناد در قبال ایفای تعهدات خریدار را مینماید اگرچه اسناد ارائه شده توسط فروشنده غیر تجاری باشند.

9) Back to Back L/C(پیوسته) :اعتبار جدیدی به پشتوانه اعتبار اولی برای ذینفع دیگری گشایش می شود که غیر قابل انتقال می باشد.

با اشاره به انواع اعتبار اسنادی ضمانت نامه می توان گفت که اولی عامل در استفاده از اعتبار اسنادی در جهت تطهسر پول شناسایی ماهیت خریدار و فروشنده می باشد در صورت اطمینان از این امر بی شک می توان گفت که این اعتبار گشایش شده در جهت شستشوی پول می باشد،اما از آنجا که احراز این امر برای کارکنان ذیربط در بانکها در رابطه با مشتریانی که اقدام به گشایش اعتبار اسنادی می نمایند تقریبا غیر ممکن است لذا در صورت عدم احراز می توان به ارزیابی موارد ذیل توجه نمود.

شروط لازم برای شناسایی اعتبارات اسنادی مشکوک به پول شویی:

علاوه بر سعی در جهت پی بردن به ماهیت واقعی خریدار وفروشنده  می توان موارد زیر را نیز بررسی کرد:

1)شخصیت حقیقی یا حقوقی مشتری برای بانک شناخته شده نباشد هرچند تضمینات کافی از مشتری اخذ شده باشد.

2)اعتبار اسنادی مبلغ بالایی داشته باشد.

3)اختلاف مکانی بین نماینده فروش ومحل بارگیری کالای فرضی زیاد باشد.

4)کالای اعتبار کالای دست دوم یا مستعمل ویا فرسوده ویا منقضی باشد.

5)قیمت کالای خریداری شده بسیاربالاتر از قیمت بازار باشد.

6)بازرسی کالا حذف شده باشد.

7)تاریخ اسناد حمل قبل از تاریخ صدور اعتبار باشد.

8)شرط back to backبدون اعتبار مجاز باشد.

9)و غیره........

موارد فوق الذکر شروط لازم برای پول شویی از طریق اعتبار اسنادی بوده ولی کافی نیستند،امروزه شبکه های گسترده پول شویی در جهان با آخرین متدهای در دسترس وآشنایی کافی به تقاط ضعف سیستمهای عملیاتی بانکها وبا ترفندهای جدید دست به تطهیر پول می زنند که آشنایی کامل با قوانین مصوب وآموزشهای مورد نیاز از مهم ترین ابزارهای مورد نیاز جهت جلوگیری از این پروسه می باشد.

نقش سازمان های جهانی

(Financial Action Task Force on Money Laundering) FATF یکی از سازمانهای بین المللی شناخته شده در مبارزه با پول شویی است که برای مقابله به فعالیتهای غیر قانونی که همه زمینه های اقتصادی را در بر می گیرد شکل گرفته است.FATFشامل31عضو(29 کشورو 2سازمان بین مللی)می باشد که شامل کشورهایی چون آمریکا،اسپانیا،ترکیه،یونان،آلمان،سویئس،ایسلند،ایرلند،ایتالیا،ژاپن،لوکزامبورگ،مکزیک،هلند،سوئد،نروژ،پرتغال،سنگاپور و شورای همکاری خلیج فارس است که مهمترین مراکز مالی جهان محسوب می شوند.این سازمان با دستور العمل 40 ماده ایی کلیه جنبه های مبارزه با پول شویی را مورد مطالعه وبررسی قرا داده و اعضای آنها همه قوانین را پذیرفته و باید مورد پذیرش قرار دهند.

کنوانسیون وین وکنوانسیون پالرمو،پول شویی را در کل یک جرم بزرگ اقتصادی می دانند و بر مبنای FATFشناسایی مشتریان باید به این شرح صورت گیرد:

.اخذ اطلاعات در خصوص و اهداف وماهیت روابط تجاری

.احراز و شناسایی هویت مشتری

در ابعاد جهانی این موسسات در منظر سازمانهای مبارزه با پول شویی مطرح هستند:

.دفتر معاملات املاک

.معامله کنندگان سنگ های قیمتی،طلا و الماس

.قمارخانه ها

.سردفتران ودفترهای معاملات املاک

.مدیریت های حساب سپرده وسهام

.خرید و فروش موسسات شکل گرفته مالی

بر همین اسا می دانیم که مجوز تأسیس بانک های مجازی باید به سختی انجام شود.به همین ترتیب هم موسسات مالی نباید با موسسات خارجی و بانک های دور از سرزمین اصلی در ارتباط باشند.

FATFپیشنهاداتی را در زمینه شناخت وتأمین مالی تروریسم مطرح کرده است.علاوه بر این همه کشورها باید در شناسایی تأمین مالی تروریسم و پول شویی مربوط به آن حساس باشندوبنابراین باید تأمین مالی تروریسم واعمال تروریستی و همکاری با این سازمانها و بانک ها و موسسات مالی طریقی را بیندیشند که این جرمها به عنوان منشأ اصل پول شویی شناخته شوند.

در آخر بایستی ذکر کنیم که مبارزه با پول شویی بایستی توسط سیاستگذاران ودولتمردان کشورمورد توجه قرار بگیرد تا امنیت وثبات اقتصادی را به کشورمان به ارمغان بیاورد در واقع تطهیر پول اقدامی برای استفاده قانونی ازپولهای کثیف است که روند طبیعی فعالیتهای اقتصادی را مختل کرده و به خطر می اندازد.هر اندازه اقتصاد از شرایط رقابتی بیشتر فاصله بگیرد بیشتر بستر برای فعالیتهای پول شویی آماده تر وگسترده تر خواهد  شد

نتیجه گیری

در این مقاله پول شویی مورد توجه قرار گرفت وگفته شد که در پول شویی صاحبان دارای ها غیر قانونی ثروت و داراییهای خود را به هر شکل ممکن قانونی جلوه می دهند،فرایندپول شویی مورد توجه قرار گرفت،اثرات پول شویی و ارتباط آن با سیاست صحبت شد،در مورد سابقه پول شویی در ایران ،که اولین بار توسط مجلس ششم به مجلس تقدیم شد و در مجلس هفتم به تصویب رسید.زوایای پول شویی از طریق گشایش اعتبارات اسنادی و ضمانت نامه های ارزی مورد توجه قرار گرفته شد،و در آخر نقش سازمان جهانیFATFدر مبارزه با پول شویی مورد بررسی قرار گرفت.

 منابع

1-باقر زاده احد،جرائم اقتصادی وپول شویی در پیش نویس کنوانسیون سازمان ملل متحد-مرداد 1383

2-آقازاده،علیرضا،سیاست جنایی تغنینی ایران در قلمرو جرائم قاچاق گمرکی،نشر پیک سبحان،1381

3-پول شویی واثرات اقتصادی آن بر نظام پولی ومالی نشریه آفتاب،1386

4-نوری یوشانلویی،جعفر،مجموعه قوقانین و مقررات مربوط به جرائم قاچاق کالا و ارز،نشر میزان،1382

5- ماهنامه آموزشی خبری بانک سامان،سال پنجم،شماره1388،23

 

 

عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی