تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online

بانکداری ا لکترونیکی سیستم کاملاً یکپارچه ای است که کلیه محصولات و خدمات بانکی وعملیات راهبری و مدیریت آنها را از طریق دسترسی به پایگاه داده های مشترک و متمرکز در قالب یک سیستم ارائه می کند.انعطاف پذیری این سیستم و مشتری محوری از ویژگی های مهم آن است.

 

وضعیت مطلوب

سیستم جامع بانکی با ویژگیهای زیر راه اندازی شود:

• پوشش کامل شعبه ها

• پوشش کامل محصولات و خدمات بانکی

• متمرکز

• یکپارچه

• با قابلیت توسعه آتی از دوبعد کمی و کیفی

• پاسخگو وا نعطا فپذیرنسبت به ا لزامات قانونی وا نتظارات جدید

• مشتری محور

• ارائه خدمات با معماری نوین بدون وجود محدودی تهای زمانی و مکانی(شبانه روزی بدون وقفه)

• دارای ویژگی های بهره وری، کارایی،ا ثربخشی

موانع و مشکلات

• دشواری دسترسی وخرید نرم افزارهای خارجی

• دشواری انطباق نرم افزارهای خارجی با عملیات بانکی داخلی

• عدم طراحی و تهیه نرم افزار core banking در داخل

• دشواری جذب ونگهداری نیروهای متخصص درا ین زمینه

• دشوار یهای ناشی ازعدم شناخت مدیران و دستگا ههای ناظر وبازرس

• محدودیت های ناشی از آیین نامه های معاملاتی

• وضعیت مطلوب و زمان بندی

آثار و دستاوردها

• ایجادبستری مناسب برای پیاده سازی تجارت ا لکترونیک

• فراهم شدن بستری مناسب برای حضور در عرصه های تجارت جهانی

• افزایش سرعت وا منیت فردی درا نجام اموربانکی

• حذف محدودیت زمانی ومکانی

• کاهش مصرف سوخت و کاهش تردد درون شهری

• کاهش کاغذبازی اداری

 

الزامات

• حمایت از تولیدنرم افزارهای بانکداری اسلامی داخلی  (ملی و خصوصی)

• تفویض اختیارات لازم به هیات مدیره بانک های دولتی به منظور تسهیل و تسریع در تامین سخت افزار و نرم افزا ر

• حمایت ویژه ازنیروی متخصص و مجرب دارای دانش فنی بانکی

• اجرای آیین نامه پوشش ریسک خدمات بانکداری ا لکترونیکی

• اجرای کامل core banking در مدت ۴۰ ماه

مزیتها و نتایج

• افزایش رضایت مندی مشتریان از طریق ارائه محصولات و خدمات متنوع

• افزایش بهره وری عملیاتی

• افزایش کارایی وبهره وری منابع ا نسانی

• مدیریت هزینه های عملیاتی ونگه داشت

• توانایی بیشتر در تبعیت وا نطباق باا لزامات قانونی داخلی و خارجی

• ایجاد زیرساختهای اطلاعاتی و عملیاتی مناسب جهت تصمیم گیری و دسترسی به ا طلاعات  (درون سازمانی وبرون سازمانی)

• بهبود توانایی پاسخگویی به نیازها و تغییرات بازار

• افزایش سرعت پاسخگویی و روا نسازی فرآیندها

• افزایش توانا رزیابی عملکرد بانکها

• ایجاد توانایی رهگیری و پیگیری مشتریان، محصولات، کاربران، اسناد، مستندات و تراکنش ها براساس ا نواع شاخص های بازیابی

• افزایش قابلیت نظارت بر عملیات بانکی

نظام تبادل بین بانکی شامل روش های ا نتقال پول از یک بانک به بانک دیگراست.

• اتاق رو شهای تبادل چکها وا سنادبانکی پایاپای شامل:

• ایران چک

• بانک چک

• چکهای بین بانکی

• چک های مشتریان

• اسناد مالی

• رو شهای پرداخت ا لکترونیکی

• سامانه تسویه ناخالص آنی  (ساتنا)

• سامانه حوالها لکترونیکی بین بانکی  (سحاب)

• اتاق پایاپای ا لکترونیکی

وضع موجود نظام تبادل بین بانکی

اتاق پایاپای اسناد بانکی به منظورارائه خدمات به سیستم بانکی جهت مبادله فیزیک چکهای واگذاری مشتریان و تسویه حساب فی مابین ایجاد شده و در حال حاضر دارای ۲۰۷ شعبه در سراسر کشورا ست. روند وصول وجه چکهای یک بانک ازبانک دیگر شامل موارد زیر ا ست:

• مرتب کردن،ثبت در سیستم شعبه وا ستخراج خلاصه های مربوط

• ارسال اصل (فیزیک) چک به ا داره پایاپای بانک مربوطه توسط تحصیل داران

• اعمال پردازش های لازم به منظور آماده سازی جهت انجام مبادلات درا داره پایاپای بانک

• ارسال فیزیک چک ولیستهای تفکیک شده به ا تاق پایاپای ا سنادبانکی

• مبادله و فرآیند پردازشی جهت تسویه درا تاق

• انتقال چکهای عهد ه هربانک ازا تاق به ادارات پایاپای بانک مربوطه

• انجام کنترلهای لازم ارسال چکها به شعب ذی ربط

اهداف اتاق

• جلوگیری ا ز حرکت ا نواع لاشه چکها

• مطالعه وبرنامه ریزی جهت ایجاد سوئیچ مرکزی به منظور تسریع در وصو ل چکها

• مبادله و پردازش اطلاعات چکها از طریق روش های روزآمد، ازجمله مجهز کردن چک به خصیصه MICR به عنوان شناسه چک، حرکت تصویرچک  (Check Image) به جای روند فعلی (حرکت فیزیک چک)

آثار اجرای طرح در سطح جامعه

• کاهش زمان وصول چکها خصوصا بروات

• افزایش رضایت مندی مشتریان

• کاهش چشم گیر مراجعات متعدد و غیرضروری به شعب بانکها

• روان سازی ترافیک و حمل ونقل شهری

• بسترسازی جهت تحقق بانکداری نوین وا لکترونیکی

ابزارها و امکانات لازم

•رفع موانع قانونی برای پذیرش تصویر چک(Check Image) توسط مراجع  قضایی به منظور تسهیل امور و حل معضل بایگانی بانکها

• تجهیز شعب بانکهابه دستگاه MICR Reader مجهزبه Scannerجهت تهیه تصویر چک هنگام خواندن اطلاعات چک

• فراهم آوردن بسترهای مخابراتی مناسب در کلیه شعب به عنوان لازمه موفقیت درا جرای طر ح سو ییچ مرکزی

سامانه تسویه ناخالص آنی(ساتنا)

انتقال وجه از یک حساب به حساب بانک دیگر به صورت آنی، در صورت وجود موجودی نزدبانک مرکزی به صورت:

• مراجعه مشتری به شعبه

• درخواست انتقال وجه از یک حساب نزد بانک مورد مراجعه به حساب دیگر نزدبانک دیگر

• بانک با صدور دستور پرداخت به ساتنا این خدمت راا رائه می دهد

• درصورتی که بانک صادرکننده دستور پرداخت، دارای موجودی نزد بانک مرکزی(ساتنا)باشد، وجه به صورت آنی به بانک مقصد منتقل می شود

• دیگر نیاز نیست مشتری به بانک مقصد مراجعه کند

• استفاده ا زا ین خدمت برای مبالغ بیش ا ز پانصد میلیون ریال ا مکان پذیرا ست

سامانه حواله الکترونیکی بین بانکی(سحاب)

انتقال پول ا ز کارت یک بانک به کارت بانک دیگراز طریق:

• خودپرداز تا ۱۰ میلیون ریال در شبانه روز

• کارت خوان شعب تا ۵۰ میلیون ریال در شبانه روز

• درا ین روش پول به صورت آنی از حساب حواله دهنده کسر وبه حساب گیرنده منظور می شود

اتاق پایاپای الکترونیکی

• انتقال پول از یک بانک به بانک دیگربه صورت ا لکترونیکی با فاصله زمانی یک روز یا دو روز

• مشتری با مراجعه به شعبه، تقاضایا ستفاده ازا ین خدمت را می کند

• شعبه دستور پرداخت به اتاق پایاپای ا لکترونیکی صادر می کند

• پول بعد از یک یا دو روزبه حساب مقصد دربانک مقصد منظور می شود

• این سامانه در حال پیاده سازی است و هنوزبه بهره برداری نرسیده ا ست

 

دستاوردها

• کاهش مراجعه به شعب بانکها

• کاهش تقاضای عمومی برای چکهای بین بانکی،ا یران چک وا سکناس

• کاهش ترددهای درون شهری

• کاهش تقاضا برای افتتاح حسا بهای اضافی

• سرعت درا نتقال پول از یک بانک به بانک دیگر

الزامات ایجاد اتاق پایاپای ا لکترونیکی

• فرهنگ سازی و آموزش عمومی درخصوص رو شهای جدید

• تعیین کارمزد برای خدمات سنتی بانکی و عدم دریافت کارمزد برای خدمات بانکی ا لکترونیکی

• استفاده دستگا هها و سازما نهای دولتی از رو شهای جدید

عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی