تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online
اصغر ابوالحسنی در میزگرد اقتصادی باشگاه خبری فارس "توانا " در خصوص طرح تحول در نظام بانكی، این نظام را در كل نظام اقتصادی و در سایر بخش‌های سیستماتیك كشور دارای تاثیرات روزافزونی دانست و اظهار داشت: بنابراین زمانی كه نظام بانكی به عنوان یكی از مكمل‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود باید بتواند نقش خود را ایفا نماید.

* تحول بانكی به دنبال رفع مشكلات فعلی است

وی با اشاره به تاریخچه نظام بانكی و كپی‌برداری این نظام در سال‌های قبل انقلاب از بانك‌های سایر كشورها تصریح كرد: روند مذكور در سیستم بانكی تا زمان انقلاب ادامه یافت و بعد از انقلاب با رویكرد جدید قرار بود به فعالیت بپردازد.
معاون بانك و بیمه وزارت اقتصاد، تجربه قانون بانكداری بدون ربا،‌ وجود مدیران عامل بعد از انقلاب به عنوان سرمایه سیستم بانكی،‌ گذشت چهار برنامه‌‌ی توسعه،‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بعد از انقلاب و همچنین تجارب قبل از انقلاب را مجموعه‌ای نوید بخش در كنار طرح تحول اقتصادی برای رسیدن اهداف اقتصادی مد نظر دولت دانست.
ابوالحسنی تاكید كرد: برخلاف حالت مذكور زمانی كه در عملكرد سیستم بانكی نگاه می‌كنیم به این نتیجه می‌رسیم كه این نظام در در اجرای وظایف خود مشكلاتی را داشته و دارد.
وی ضمن بیان اینكه طرح تحول بانكی در درجه اول به دنبال برطرف كردن مشكلات مذكور است‌، ادامه داد: طرح تحول بانكی به دنبال عملكرد و فرآیندهای بانك و همچنین ایفا كردن نقش اصلی بانك‌ها در اقتصاد است.
معاون وزیر اقتصاد با تاكید براینكه بانك‌ها برای ایفا كردن وظایف خود باید امكانات لازم را در اختیار داشته باشند،‌ خاطرنشان كرد: امكانات بانك در دو بخش تجهیز و تخصیص منابع تعریف می‌شود و درصورتی كه در بخش نخست نگاه كینم به این نتیجه می‌رسیم كه منابع بانكی عمدتاً مبتنی بر سپرده‌هایی است كه مردم در بانك‌ها می‌گذارند.
ابوالحسنی اضافه كرد: باتوجه به موارد مذكور باید به گونه‌ای عمل شود كه مردم بعنوان مشتریان بانك در پس‌انداز و پس‌انداز ملی نقش مفید و موثرتری ایفا نمایند تا این پس‌اندازها در سیستم بانكی بتواند به سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

* باید شكاف بین پس‌انداز و سرمایه‌گذاری برطرف شود

وی با بیان اینكه باید تلاش كنیم تا شكاف بین پس‌انداز - سرمایه‌گذاری برطرف شود؛‌ تصریح كرد: درصورتی كه چنین شكافی برطرف شود علی‌القاعده نظام بانكی در مسیر خود می‌تواند حركت كند.
معاون بانك و بیمه وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص راه‌كارهای برطرف شدن شكاف مذكور ابتدا به این موضوع پرداخت كه بانك‌ها باید مشتریان خود را بشناسند و در ادامه گفت: بانك‌ها باید رابطه خود را با دولت تعریف نمایند چرا كه سال‌های متمادی دولت در كنار بانك‌ها بوده و از ابزار بانكی برای پیشبرد اهداف استفاده می‌شده و علی‌القاعده این روند منجر به بدهی دولت به بانك مركزی و سیستم بانكی شده است.
ابوالحسنی با تاكید براینكه مورد مذكور باید در طرح تحول بانكی برطرف شود،‌ خاطرنشان كرد: بنابراین افزایش سرمایه بانك‌ها به عنوان یك موضوع مهم می‌تواند جزء پراهمیتی در تحول نظام بانكی تلقی شود.

* هدف طرح تحول بانكی پیش‌گیری از ایجاد مطالبات در آینده است

به گفته این مقام مسئول در وزارت اقتصاد،‌ در طول سال‌های مذكور بخشی از منابع تحت عنوان مطالبات معوق در بانك‌ها قفل شده و این مساله مشكلی برای تجهیز منابع سیستم بانكی به حساب می‌آید.
وی با تاكید براینكه بانك مبتنی بر مشتری است،‌ افزود: بنابراین با توجه به موارد فوق باید روش‌های وصول مطالبات معوق همراه با تعاملات با مشتری برطرف شود و بخشی از طرح تحول پیشگیری از ایجاد مطالبات در آینده است.
ابوالحسنی حل و فصل مطالبات معوق ایجاد شده در حال حاضر را یكی دیگر از اهداف طرح تحول بانكی در راستای اجرای تحول اقتصادی نام برد و در ادامه به تخصیص منابع بانك‌ها اشاره و تصریح كرد: تاكنون بانكداری بدون ربا كه در سال 1362 تصویب شد را بعنوان مبنای عملكرد تخصیص منابع داشتیم و در این رابطه تجربه خوبی داریم تا نواقص فعلی را برطرف كنیم.
معاون بانك و بیمه وزارت اقتصادی و دارایی از وجود ابزارهای نوینی در دنیا برای تخصیص منابع تحت عنوان " ابزارهای مشتقه " و قابل استفاده بودن آنها با دیدگاه اسلامی خبر داد و گفت: ابزارهایی مانند صكوك،‌ اختیار معامله و تبدیل كردن یارانه‌ها به اوراق بهادار در بازار اولیه است و در این مساله به بازار ثانویه وارد نشدیم.

* ارزیابی مشتری نكته اصلی در تحول بانكی

وی افزود: در صورتی كه سیستم بانكی در موارد مذكور وارد شود به این نتیجه می‌رسد كه بستر برای تحول در بخش تخصیص منابع آماده است و ضمن اینكه اگر بخواهیم این تخصیص‌ها به خوبی صورت گیرد بانك برای ارائه خدمات خوب و مشتری برای خدمات خوب گرفتن آماده شود.
این مقام مسئول با بیان اینكه ارزیابی مشتری در رسیدن به هدف مذكور از نكات مهم تلقی می‌شود،‌ اظهارداشت: درحال حاضر مراحل مقدماتی رتبه‌بندی و نظر سنجی مشتریان در سیتم بانكی انجام شده و باید به سمت عملیاتی شدن این طرح پیش‌ رفت.
ابوالحسنی ارزیابی مشتری در اعطای تسهیلات را در بررسی توجیه فنی اقتصادی طرح مورد تقاضا نكته كلیدی این امر دانست و تاكید كرد: اگر به طرح‌هایی كه دارای توجیه فنی اقتصادی لازم نباشند،‌تسهیلات پرداخت شود ممكن است به نتیجه نرسد و در این میان برای كمك به سیستم بانكی جهت شناخت خوب مشتریان برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مناسب، وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال آماده كردن یك مجموعه‌ای برای سهولت بانك‌ها در این امر است.

* طرح تحول به افزایش منابع سیستم بانكی توجه دارد

وی در ادامه با بیان اینكه طرح تحول باید به چگونگی افزایش سرمایه بانك‌ها و ایجاد رقابت برای بهره‌برداری بهینه از این سرمایه توجه داشته باشد،‌ گفت: منابع بانك‌ها باید از راه‌های مختلف افزایش یابد ضمن اینكه بخشی از منابع در سیستم بانكی با عنوان منابع خارجی تاكنون مورد غفلت قرار گرفته است.
به گفته ابوالحسنی در صورتی كه قرار باشد جذب منابع خارجی صورت بگیرد باید بستر‌های قانونی آن فراهم شود و هم‌اكنون دولت و مجلس در صدد برطرف شدن موانع این امر هستند.
این مقام مسئول یكی از موانع عدم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را تبصره ماده 5 قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 نام برد و ادامه داد: این مانع سقف‌های 5 و 10 درصدی را برای تملك سهام بانك‌های خارجی در كشور مدنظر قرار داده است كه هم‌اكنون اصلاح آن در دستور كار است.

* تحریم دلیل عدم حضور بانك های خارجی در ایران نیست

وی از برداشته شدن محدودیت فوق در لایحه اصلاحی دولت خبر داد و گفت: امید می‌رود مجلس به لایحه اصلاحی رای دهد چراكه سال‌ها كانون جذب سرمایه‌گذار خارجی در كشور موجود بوده ولی هیچ‌گاه شاهد حضور بانك‌های خارجی در كشور نبودیم و دلیل این امر هم وجود منابع مذكور است.
معاون بانك و بیمه وزارت اقتصادی و دارایی عدم حضور بانك‌های خارجی در كشور را به دلیل تحریم‌های موجود در سطح دنیا ندانست و اظهارداشت: زمانی كه قانون سرمایه‌گذار خارجی در كشور به تصویب رسید هنوز بحث تحریم‌های فعلی مطرح نبود بلكه زمانی كه یك سرمایه‌گذار می‌خواهد وارد كشور شود به چندین مساله توجه می‌كند.
ابوالحسنی، ریسك سیستماتیك، برگشت سرمایه،‌ رقبایی كه در آن كشور و بازار سرمایه‌گذاری فعالیت می‌كنند را از جمله مسائلی نام برد كه یك سرمایه‌گذار خارجی هنگام ورد به كشور به آن توجه می‌كند.
به گفته این مقام مسئول، به هر صورت تحول در بخش بانكی در تجهیز و تخصیص منابع پیش می‌رود و نكته جانبی مهم در این میان قانون بانكداری بدون ربا و مورد بازبینی قرار گرفتن و یا نگرفتن این قانون است.
وی ضمن بیان اینكه درصورتی كه بخواهیم طرح تحول كامل بشود لازم است كه یك بازبینی در این جهت كه یك قدم از بانكداری بدون ربا به بانكداری اسلامی نزدیك شویم، باید برداریم،‌ افزود: بخشی از این قدم با ابزارهای مشتقه و بخشی در تعیین نرخ سود و بسته های سیاستی-نظارتی باید برداشته شود.

* پتانسیل قرض‌الحسنه بالاست ولی منابع آن پایین است

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد در ادامه در خصوص وضعیت حساب‌های قرض‌الحسنه در كشور ابتدا به رویه موجود و مسائل مهم پیرامون جذب و تخصیص منابع آن اشاره و تصریح كرد: در بخش جذب منابع بانك‌ها با رویه‌هایی همراه با تبلیغات گسترده و رنگین مردم را به سپرده‌گذاری در این حساب‌ها ترغیب می‌كردند و با یكدیگر به رقابت می‌پرداختند.
وی افزود: در حالی كه محتوای قرض‌الحسنه در آیات و روایات مسایل دیگری دارد كه به عنوان ابزارهای قوی تلقی می‌شوند و باید در تحولات آینده موارد مذكور را مدنظر قرار داد.
به گفته ابوالحسنی،‌ در سال گذشته نحوه تبلیغات و نحوه تشویق مردم به اجرای این سنت حسنه تغییر كرده، ولی باید در این رویه اقدامات گسترده‌ای صورت بگیرد.
معاون وزیر اقتصاد با تاكید بر اهمیت قرض‌الحسنه برای نظام بانكی و مردم، گفت: باید در طرح تحول به این مساله خیلی توجه شود چراكه این موضوع جنبه‌های شرعی و تخصصی دارد و یك بخش مربوط به تبلیغات رنگین و بخش دیگر به روح حاكم در قرض‌الحسنه برمی‌گردد.
وی تاكید كرد: باید به گونه‌ای عمل شود كه از تمام ظرفیت‌های اسلامی استفاده شود به گونه‌ای كه در جهت كمك به منافع استفاده كنندگان از قرض‌الحسنه باشد.
ابوالحسنی در مورد تخصیص منابع قرض‌الحسنه اظهار داشت: طبق قانون باید 95 درصد منابع قرض‌الحسنه به تسهیلات در این بخش اختصاص داشته باشد و این امر ممكن است در مقاطعی از زمان به نحو مطلوب عمل نشود.
وی قرض‌الحسنه را یكی از ابزار‌های بسیار مهمی سیستم بانكی دانست و باتاكید براینكه بانك‌ها باید به این ابزار توجه نمایند، گفت: باید در طرح تحول بانكی ورودی و خروجی طرح مذكور را با یكدیگر سازوگار كرد چراكه در غیر اینصورت ممكن است بانك‌ها به مسیرهای دیگری بروند.
به گفته معاون وزیر اقتصاد،‌ باید راهكارهایی برای افزایش منابع قرض‌الحسنه پیدا شود به دلیل اینكه پتانسیل كشور در این زمینه خیلی بالا بوده ولی منابع خیلی كم است.
وی تبلیغات و فرهنگ سازی را یكی از راهكارهای اساسی افزایش منابع قرض‌الحسنه دانست.
انتهای پیام/ص
ارسال شده توسط Mehrdad M.tabrizi در ساعت 06:40 ب.ظ | نظرت شما ()
عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی