تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online

رهبری دانش پرور

رهبری یکی از پدیده های اجتماعی است که بحث و بررسی زیادی در خصوص آن انجام شده است. رهبری فعالیتی جهانی است که برای عملکرد اجتماعی و سازمانی اثربخش ، لازم و ضروری است.(بای،1990 :19 ) به زعم آنتوناکیس و همکارانش(2004 ) اکثر پژوهشگران معتقدند که رهبری را می توان بعنوان فرآیند نفوذ در پیروان و نتایج حاصل از آن که بین رهبر و پیروانش اتفاق می افتد، تعریف نمود.

برنز دو مدل رهبری را مطرح می کند. نوع رایج تر آن رهبری تبادلی است که با مبادلات روزانه بین رهبران و زیردستان و یکسری از روابط قراردادی و مبادله محرک ها و پاداشها میان رهبران و پیروان سروکار دارد و برای دستیابی به عملکردهای عادی مورد توافق نظریه های رهبری ، از نظریه های رهبری کاریزماتیک که رهبر را موجودی غیر معمولی فرض  میکرد  و پیروان را وابسته به رهبری می دانست به سمت نظریه های نئوکاریزماتیک و رهبری تحول آفرین که به توسعه و توانمند سازی پیروان جهت عملکرد مستقل توجه می کنند، گرایش یافته است.

 

مولفه های تئوری رهبری تحول گرا با مولفه هایی نظیر نفوذ آرمانی، انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی و ملاحظه شخصی تناسب خوبی با فرآیند مدیریت دانش دارد.(سوسیک،1997 :465 ) رهبری تحول گرا محیطی ایجاد می کند که موجب خلق دانش ، حفظ ، تسهیم و بهره برداری از آن می شود. رهبران تحول زا منبع کلیدی نفوذ بر فرهنگ سازمانی هستند. از طریق ایجاد و حفظ نوعی فرهنگ و جو سازمانی که تلاش های خلاق را ترویج و انتشار یادگیری را تسهیل می کند، رهبران می توانند خلاقیت سازمانی را ارتقا ء دهند. بطور خاص، با استفاده از کاریزما، تحریک ذهنی و توجه شخصی به کارکنان ، رهبران تحول زا کارکنان خود را به خلق و تسهیم دانش بر می انگیزند . (بریانت،2003:4 )

پولیتیس (2001) تحقیقاتی را برای شناسایی شیوه مناسب رهبری جهت کسب دانش انجام داد. وی بر مبنای بررسی های خود شیوه مدیریت مشارکتی و خود مدیریتی را مشوق تسهیم، کسب  و خلق دانش در سازمان می داند و از ویژگی های زیر بعنوان عوامل تسهیل گر فرآیند مدیریت دانش یاد می کنند؛ 1- تشویق ارتباطات سازمانی 2- تشویق کارکنان به مذاکره و گفتگو 3- تشویق کارکنان به تسهیم دانش 4- تشویق کارکنان به تعامل در جهت کسب دانش 5- ترغیب اعضا تیم به جمع آوری و کسب دانش و اطلاعات مورد نیاز جهت نظارت بر عملکرد خود.(پولیتیس، 2001 :358 ) با توجه به موارد فوق می توان بیان نمود که ابعاد فرهنگی مورد نیاز برای سازمان های دانش محور در بردارنده عناصر خاصی است. جدول دو ابعاد مختلف فرهنگی متناسب با رویکرد مدیریت دانش را از دیدگاه صاحبنظران ارائه می نماید.

ج : تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات

تکنولوژی اطلاعات یکی از کانالهای عمده دسترسی وسیع وگسترده به دانش است. تکنولوژی تواناسازی کلیدی برای استراتژی ها و برنامه های مدیریت دانش است و هنوز بعنوان  :57 ) فناوری های اطلاعات دو قابلیت عمده برای مدیریت دانش را فراهم می سازند: اولا به وسیله آشکار کردن دانش می توانند نوعی سیستم خبره یا پشتیبانی تصمیم گیری ایجاد کنند. ثانیا فناوری اطلاعات کمک میکند که افراد با تخصصهای خاص در جریان فعالیت یکدیگر قرار گرفته و امکان ارتباط سریع آنها فراهم می شود.(بلودگود و سالیس باری،2001 :62 )

فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی به شیوه های مختلفی بر مدیریت دانش تاثیر می گذارد :

فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی جمع آوری سریع، ذخیره سازی و تبادل دانش را به گونه ای تسهیل می کند که در گذشته به هیچ وجه امکانپذیر نبوده است.

فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی موجب ادغام و انسجام اجزاء مختلف دانش می شود که به صورت جزء به جزء جردان دارند. این انسجام موجب از بین رفتن موانع موجود در ارتباط بین بخشهای مختلف سازمان میشود.

فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی موجب تقویت همه روش ها ی خلق، انتقال، ذخیره و بکارگیری دانش می شود.(لی و چویی،2003 :185 ) بر این اساس ، دو مقوله فناوری ها و شناخت افراد ار آنها جایگاه مهمی را در بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات به خود اختصاص داده اند.

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند مدیریت دانش

مدیریت دانش می تواند به عنوان یک راهبرد با عدم وابستگی ، یا وابستگی کم به فناوری های پیشرفته امروزی اجرا شود. گروههای دانش به چیزی بیش از فضای فیزیکی نیاز دارند تا اعضای گروه بتوانند به منظور بحث درباره ایده ها با یکدیگر ملاقات کنند. مدیریت دانش همانند اغلب راهبردهای تجاری دیگر می تواند با استفاده مناسب از فناوری های اطلاعاتی، نتایج بسیار مهمی به دنبال داشته باشد.(بروگرون، 1386 :159 )

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در خلق دانش

بنابر اظهار سیانگ ، ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات و بخصوص اینترنت ، باعث دسترسی آسان و سریع به اطلاعات به روز شده است که خود می تواند ابزار و ماده اولیه تولید یا خلق دانش جدید باشد. برخی از مهمترین ابزارها عبارتند از : موتورهای جستجوی اطلاعات ، پایگاههای داده و انبارهای داده الکترونیکی ،داده کاوی

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در ذخیره سازی دانش

انواع وسایل ، تکنیکها و سیستمهای ذخیره سازی اطلاعات به ذخیره سازی دانش کمک می کنند. با این وجود نکته مهم آنست که دانش برای ذخیره شدن در قالب سیستمهای اطلاعاتی، بایستی کد گذاری شود. تحقیقات فراوانی در زمینه روش های کد گذاری و میزان اثربخشی هر کدام صورت گرفته است. از مهمترین سیستمهایی که به ذخیره سازی دانش در سازمان کمک می کنند عبارتند از : سیستمهای مدیریت اسناد و اطلاعات ،پایگاههای داده و پایگاههای دانش.

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در نشر دانش

نشر دانش ، به معنی انتقال دانش از یک منبع دانشی (افراد، تیم ها یا سازمان ها) به منبعی دیگر است. (شریف الدین و رولند، 2004 :101 ) نشر و انتقال ، مستلزم تبدیل انواع دانش ضمنی و آشکار به یکدیگر است.

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات دربکارگیری دانش

بسیاری از سیستمهای اطلاعاتی در قالب ارائه گزارشهای مختلف، تسریع دسترسی به اطلاعات و نظایر آن سبب تسهیل بکارگیری دانش می شوند. اما مسئله اصلی ایت است که بکارگیری دانش بیش از آنکه وابسطه به سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی باشد، به استراتژیهای سازمان و فرآیندهای کاری بستگی دارد. البته در این میان، فناوری اطلاعات و ارتباطات بستر را برای استفاده بهتر از دانش فراهم می کند. در بخش زیر مولفه های مختلف فرآیند مدیریت دانش و فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی متناظر با آنها در قالب جدول شماره 3 ارائه شده است.

شناخت و آگاهی از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی

به زعم بسیاری از اندیشمندان برخورداری صرف از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نمی تواند موجب تسهیل فرایند دانش محوری در سازمان گردد. عامل بسیار مهم دیگر شناخت، آگاهی و توانایی افراد در استفاده از این فناوری هاست . به زعم آنها عدم شناخت و آگاهی و عدم توانایی در استفاده بهینه از آنها با عدم برخورداری ار آن تفاوت چندانی ندارد. آموزش کافی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات  رابطه مثبتی با فرآیند مدیریت دانش دارد و میتواند زمینه خلق، حفظ و نگهداری، انتقال و تسهیم و استفاده و بکارگیری دانش را فراهم آورد. هر چه آموزش بیشتری برای کارکنان در نظر گرفته شود ، کارکنان در استفاده از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاهتر خواهند بود و به نحو بهتری دانش را خلق و منتقل خواهند نمود.(شریف الدین و رولند،2004 :102 )

نوع تحقیق و ابزار مطالعه

تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده، کاربردی و از بعد زمانی، تحقیقی مقطعی و از نظر نوع داده ها ، تحقیقی کمی است. ابزار اصلی در این تحقیق پرسشنامه ها است که با استناد به سنجه های ارائه شده توسط اندیشمندان مختلف طراحی شده است. ابزار سنجش از سه بخش تشکیل شده است. در قسمت پرسشنامه اول به مشخصات فردی (جمعیت شناختی) پاسخ دهندگان پرداخته شده است و در قسمت دوم پررسشنامه (شامل سه ستون) 70 سئوال در زمینه ابعاد و مولفه ها (بعد ساختاری شامل هفت مولفه و 26 شاخص ، بعد فرهنگی شامل 5 مولفه و 36 شاخص و بعد تکنولوژیکی شامل 2 مولفه و 8 شاخص) در دو وضعیت موجود و مطلوب با استفاده از طیف لیکرت طراحی شده است. ستون وسط،گویه ها یا سنجه های عملیاتی هر یک از مولفه های پژوهش را نشان می دهد،ستون سمت چپ ، وضعیت فعلی آن گویه (وضعیت موجود) را در سازمان نشان می دهد، ستون سمت راست ،میزان تاثیر آن گویه را بعنوان یک عامل زمینه ای در سازمانهای دانشی (وضعیت مطلوب) را نشان میدهد. در انتهای پرسشنامه یک سئوال باز برای کسب اطلاعات بیشتر نیز ارائه شده است.لازم به توضیح است در تکمیل پرسشنامه بسیار تلاش شد از کسانی استفاده شود که آشنایی نسبی با موضوع داشته باشند. با وجود امعان توجه به مورد قبل ، طی برگزاری ساعات آموزش  در زمینه موضوع پژوهش از پاسخ دهندگان خواسته شد با نهایت دقت به تکمیل پرسشنامه بپردازند.

اعتبار پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ نود و یک می باشد و روایی پرسشنامه نیز با استفاده از روایی محتوا مورد بررسی و تایید قرار گرفت. مقیاس مورد استفاده در این تحقیق از نوع مقیاس رتبه ای می باشد که گویا در پنج طیف خیلی کم، کم ، متوسط ، زیاد ، خیلی زیاد تنظیم شده اند.

جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مدیران و کارشناسان ستاد شرکت ملی نفت پخش فراورده های نفتی ایران- استان تهران می باشند. در این تحقیق از میان 844 نفر کل جامعه آماری از واحد های مختلف مدیریت امور اداری ، مدیریت امور مالی ، مدیریت برنامه ریزی ، مدیریت بازرگانی، مدیریت تامین و توزیع، مدیریت عملیات، مجموعه ادارات بلافصل و مدیریت مهندسی طرحها تعداد 265 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه شده متناسب با حجم طبقات انتخاب شدند. همچنین، علاوه بر نظرات جامعه آماری موصوف از نظر 30 نفر از نخبگان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس برای تایید عوامل زمینه ای سازمان های دانش محور استفاده شده است.

روش تجزیه و تحلیل داده ها

در پژوهش حاضر جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از فنون آمار توصیفی، آزمون اسمرینوف و کولموگروف برای نرمال بودن توزیع متغیرها ، آزمونی تی استیودنت زوجی برای بررسی تفاوت معنادار میانگین در حالت موجود و  مطلوب ، آزمونی تی استیودنت تک متغیره برای بررسی ورود مولفه ها به مدل استفاده شده است.

فرضیه های پژوهشی

1-کاهش رسمیت از عوامل موثر در موفقیت فرآیند مدیریت دانش محسوب می شود.

2-کاهش تمرکز از عوامل موثر در موفقیت  فرآیند مدیریت دانش محسوب می شود.

3-مرز زدودگی و انعطاف پذیری از عوامل موثر در موفقیت فرآیند مدیریت دانش محسوب می شود.

4- وجود ساختارهای غیر رسمی و شبکه ها از عوامل موثر در موفقیت فرآیند مدیریت دانش محسوب می شود.

5- استفاده از تیم و اعطای پاداش به آن از عوامل موثر در موفقیت فرآیند مدیریت دانش محسوب می شود.

6- پست های رسمی برای فرآیندهای دانشی از عوامل موثر در موفقیت فرآیند مدیریت دانش محسوب می شود.

7- حرفه ای گرایی در ساختار سازمانی از عوامل موثر در موفقیت فرآیند مدیریت دانش محسوب می شود.

8- فرهنگ مشارکت اعضاء از عوامل موثر در موفقیت فرآیند مدیریت دانش محسوب می شود.

9- فرهنگ اعتماد محوری اعضاء از عوامل موثر در موفقیت فرآیند مدیریت دانش محسوب می شود.

10-فرهنگ یادگیری از عوامل موثر در موفقیت فرآیند مدیریت دانش محسوب می شود.

11- فرهنگ تسهیم دانش از عوامل موثر در موفقیت فرآیند مدیریت دانش محسوب می شود.

12- رهبری دانش پرور از عوامل موثر در موفقیت فرآیند مدیریت دانش محسوب می شود.

13- وجود زیر ساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات از عوامل موثر در موفقیت فرآیند مدیریت دانش محسوب می شود.

14- شناخت افراد از زیر ساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات از عوامل موثر در موفقیت فرآیند مدیریت دانش محسوب می شود.

یافته های تحقیق

بدلیل نرمال بودن توزیع مولفه ها بر اساس آزمون کولموگراف- اسمیرنوف، برای بررسی ورود متغیرهای مستقل فرضیات پژوهشی به مدل از آزمون تی استیودنت تک متغیره (با استفاده از ستون سوم از بخش دوم پرسشنامه) استفاده شده است. فرض صفر و مخالف همه فرضیات پژوهشی فوق بصورت  µ=3 وµ3  می باشد.

همانطور که در جدول 2 مشاهده می گردد، مقدار عدد معنی داری مشاهده شده برای تمامی فرضیات تقریبا برابر صفر بوده است که از سطح معنی داری استاندارد (5 %) کمتر است. لذا فرضیات H0  در سطح اطمینان 95 درصد برای تمامی فرضیات مورد تایید قرار نمی گیرد. به این معنی که پاسخهای ارائه شده به تمامی فرضیات از میانگین حد متوسط (3 مساوی u) برخوردار نمی باشد و از آنجا که علامت آماره تی مثبت می باشد می توان نتیجه گرفت که پاسخها ی ارائه شده به این فرضیه سوگیری به سمت گزینه های بالاتر از متوسط را دارند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که تمامی مولفه ها از عوامل موثر در موفقیت فرآیند مدیریت دانش محسوب می شود.

همانگونه که از ادبیات بر می آید رابطه ای معکوس بین دو مولفه اول و موفقیت مدیریت دانش وجود دارد. نتایج حاصل از تحقیق حاضر نیز موید چنین ادعایی می باشد. بعبارتی دیگر به زعم جامعه آماری و نخبگان با افزایش میزان رسمیت و تمرکز شاهد خلق و اکتساب ، حفظ و نگهداری ، انتقال و تسهیم و کاربرد و استفاده کمتری از دانش در سازمان خواهیم بود. همچنین ادبیات موجود مبین رابطه مستقیمی بین سایر مولفه ها و موفقیت مدیریت دانش است. نتایج حاصل از تحقیق حاضر نیز موید چنین ادعایی می باشد.بعبارتی دیگر با افزایش سطح مولفه های مذکور شاهد خلق و اکتساب ، حفظ و نگهداری ، انتقال و تسهیم و کاربرد و استفاده بیشتری از دانش در سازمان خواهیم بود.بر این اسا س مدل نهایی الگوی عوامل زمینه ای مناسب برای سازمانهای دانشی در راستای موفقیت مدیریت دانش بصورت نمودار زیر می باشد.

در گام بعد در پژوهش حاضر به مقایسه مولفه ها  در وضع موجود و مطلوب (با مقایسه ستون اول و سوم از بخش دوم پرسشنامه) پرداخته شده است. بدین معنی که آیا تفاوت معنی داری میان عوامل زمینه ای مذکور در وضع موجود و مطلوب جامعه آماری مشاهده می شود یا خیر. بنا براین فرضیه پژوهشی عبارت است از : بین وضع موجود و مطلوب تمامی مولفه ها تفاوت معنی داری وجود دارد. به عبارت دیگر فرض صفر و مخالف آن به صورت µ 1 = µ2 و µ 1 µ2

با توجه به جدول فوق ، مقدار عددی معنی دار مشاهده شده تقریبا برابر با صفر بوده است که از سطح معنی داری استاندارد (5%) کمتر است. بنابراین فرض صفر در سطح اطمینان 95 درصد مورد تایید قرار نمی گیرد. این امر بدان معنا است که بین دیدگاه پاسخ دهنده در خصوص تمامی مولفه ها در وضع موجود و وضع مطلوب تفاوت معنی داری وجود دارد.

نتیجه گیری

اقتصاد دانشی الزامات خاصی را برای سازمانها ایجاد کرده است. بسیاری از کارکردها و ویژگیها یی که موجب موفقیت سازمانها در اقتصاد های سنتی هستند، در اقتصاد دانشی اهمیت و کاربرد خود را از دست داده اند. سازمانها برای بقاء و موفقیت در چنین شرایطی تعدیلات گسترده و بنیادینی در ساختار و فرآیند های خود ایجاد کرده اند. برای موفقیت سازمانها در این زمینه همه عوامل سازمانی از جمله ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی و تکنولوژی باید دارای ویژگیهای خاصی بوده و از هماهنگی و انسجام برخوردار باشند. شناسایی عوامل زمینه ای در سازمانهای دانش محور هدف اساسی پژوهش حاضر است. بر این اساس، در این مقاله ضمن شناسایی مهمترین مولفه های زمینه ای متناسب با رویکرد مدیریت دانش به بررسی وضعیت آنها در جامعه آماری پرداخته شد. نتایج حاصله حاکی از تایید تمامی فرضیات تحقیق می باشند. همچنین نتایج مطالعه بیانگر آن است که وضعیت موجود مولفه های تحقیق در مقایسه با وضعیت مطلوب آن از تفاوت معنی داری برخوردار است. در این راستا پیشنهادات زیر بر اساس یافته ها ی تحقیق می تواند راهگشای سازمان برای ایجاد نوعی فضای دانشی متناسب با رویکرد مدیریت دانش باشد.

-اهتمام مدیریت سازمان در راستای کاهش قوانین و مقررات و رویه های رسمی و مکتوب در مورد نحوه انجام وظایف و فعالیتها ی سازمانی ، مبتنی نکردن صرف نحوه برقراری ارتباط و روابط درون سازمانی بر رویه های رسمی و از پیش تعیین شده، تدارک شرایطی برای اداره برخی موقعیتها و انجام امور بر اساس توافقات غیر رسمی میان افراد. وجود چنین روحیه ای در مدیران ، روحیه علم محوری و دانش گرایی را در کارکنان سازمان ترغیب می نماید.

- افزایش روابط و تعاملات غیر رسمی در سازمان، افزایش تفویض اختیار به کارکنان در مورد نحوه انجام وظایفشان ، افزایش میزان استقلال عمل و قدرت تصمیم گیری کارکنان در مورد کارشان، تسهیل جریان ارتباطات میان واحد های مختلف سازمان ، افزایش امکان اخذ تصمیمات در هر سطحی که به بهترین اطلاعات دسترسی دارند ،تشکیل جلسات منظم به منظور تبادل اطلاعات بین مسئولین و کارکنان و افزایش امکان دسترسی کارکنان به اطلاعات و اسناد و مدارک.

- اقتصاد دانایی محور مستلزم شالوده شکنی و اصلاح ساختار است. برخی ساختار های قدیمی ممکن است در حال حاضر ارزش افزوده ای به سازمان اضافه نکنند و بایستی مورد تجدید نظر و اصلاح قرار گیرند و جای خود را به ساختارهای انعطاف پذیر تر و غیر سلسله مراتبی تر بدهند. بر این اساس پشنهاد می گردد ضمن استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی برای کاهش پیچیدگی عمودی و افقی سازمان ، تیم سازی و پاداش به آنها، پست ها و واحد های سازمانی رسمی برای اداره فعالیت های دانشی و نوآورانه در سازمان تعبیه گردد.

- با داشتن نگاهی سیستمی به سازمان، سرمایه های انسانی از مهمترین درون داده های هر سازمان محسوب میشود. زمانی می توان از بهره وری عوامل تولید اطمینان یافت که عامل استفاده از آنها ، از ویژگیهای لازم برخوردار باشد. در این راستا پیشنهاد می گردد سیاست سازمان به سود جذب افرادی با ویژگی های  مورد نیاز در سازمانهای دانشی نظیر توانایی ارائه ایده های جدید، توانایی حل مسئله و ارائه راهکارهای مناسب ، هوشمندی و خلاقیت برای شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سازمانی ، برخورداری از مدرک تحصیلی  دانشگاهی،تنوع مهارت و تخصص، تبحر، تجربه و مهارت کارکنان، توانایی درک ارتباط میان فعالیت تخصصی خود و سایر زمینه های مهارتی و تخصصی و ارائه آموزش لازم برای ایجاد یا تقویت این ویژگی ها  تغییر یابد.

- کارکنان دانشی دارای تخصص حرفه ای هستند و به نظر بسیاری از صاحبنظران این نوع تخصص تعهد زا است . ابزار کنترل این افراد با دیگران تفاوتهایی دارد که مهمترین آن تاکید بیشتر بر کنترل درونی است. سازمان باید براین امر صحه گذاشته و در این راه اهتمام ورزد.

- مدیران سازمان باید زمینه ای فراهم سازند که کارکنان دانش و تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهند و در عین حال اطمینان حاصل کنند که با این کار  موقعیت شغلی آنان تضعیف نمی شود . آنچه در این بین حائز اهمیت فوق العادها است ررفتار مدیران سازمان است که همواره و در همه حال الگو ساز فرهنگی است.وقتی مدیران پایبندی ، اعتقاد راسخ و تاکید سازمان بر شعار  "توزیع دانش قدرت است نه احتکار آن" داشته و به آن عمل کنند.

در نتیجه زمینه تسهیم دانش بیش از پیش فراهم خواهد شد. در این راستا انجام اقدامات  زیر می تواند مفید باشد : تشویق کارکنان به تبادل دانش و تجربیاتشان با یکدیگر، تشکیل جلسات گروهی به منظور تبادل ایده ها، ایجاد جو دوستانه و قابل اعتماد بین کارکنان ، تهیه بولتن ها

و بحث گروهی به منظور تصمیم گیری در موارد خاص، افزایش تعاملات بین مسئولین و کارکنان ، تسهیل دسترسی کارکنان به اطلاعات مربوط به کارشان، افزایش تعاملات میان کارکنانی که کارشان در ارتباط با هم می باشد. مورد اخیر خود از عوامل ایجاد اعتماد میان کارکنان محسوب می شود.

-تشویق و ارتقاء فرهنگ یادگیری مستمر موجب افزایش خلق، انتقال و حرکت سازمان به سمت سازمانی یادگیرنده می  شود. اقدامات زیر جهت تقویت فرهنگ یادگیری پیشنهاد می شوند: تشویق افراد خلاق و مبتکر، تشویق کارکنان به یادگیری از دیگران و آموزش به آنها، استفاده از حد اکثر توان کارکنان در سازمان، اهمیت قائل شدن برای یادگیری و دانش، تشکیل بانک اطلاعاتی جهت شناسایی اساتید صاحب نظر دانشگاهی و تدوین برنامه هایی برای آنها در رابطه با توسعه ظرفیت مدیران و کارکنان از طریق برگزاری سمینارها و کنفرانسهای نظام مند، طراحی  فرهنگ سازمانی جدید مبتنی بر ارزشهای یادگیری و پرهیز از حرکت به سوی فرهنگی با ویژگی پاداش دهی صرف مادی.

-تدارک شرایطی برای شناخت کافی و قابل قبول اعضا سازمان از یکدیگر، تاکید بر شفافیت، درک متقابل، گشودگی و پذیرش در تعاملات میان اعضا سازمان، ایجاد جو همکاری و همدلی متقابل اعضا در سازمان، پایبندی به صداقت، مبادله دیدگاهها و ارزشها در سازمان، رعایت عدالت میان کارکنان، یکسان نمودن ادعا و عمل، تسهیل و تشویق تبادل اطلاعات و استفاده از آموزه های دینی و اعتقادی برای ایجاد زمینه مناسب اعتماد میان اعضا سازمان

-با توجه به نقش حساس رهبران در موفقیت مدیریت دانش موارد زیر را می توان برای ارتقا ظرفیت مدیران مورد نظر قرار داد ؛ ایجاد مراکز توسعه و مطالعات راهبردی پرورش مدیران برای تقویت مهارتهای ادراکی ، انسانی و فنی جهت آگاهی از چالشهای محیطی و افزایش قابلیت های یادگیری، تشکیل بانک اطلاعاتی نظام مند جهت شناسایی استعدادها ی بالقوه مدیریتی و پرسنلی درون شرکت، تنظیم برنامه هایی برای مدیران جهت ارائه سمینارها و کنفرانسها ی ویژه در عرصه تخصصی خود، تنظیم قوانین و مقررات مناسب جهت ارتقا و ترقی شغلی مدیران بر اساس معیارهای دانشی، تشویق الگوی رهبری تحول آفرین بعنوان عامل تقویت کننده فعالیت های مدیریت دانش، اهتمام مدیران بر یادگیری شخصی به عنوان عاملی برای فرهنگ سازی سازمانی

-استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و اثرات مثبت آن در ساختار سازمان امر مسلمی است. باید با نگرش مثبت نسبت به تعبیه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در حوزه های مختلف سازمانی بویژه در بعد ساختاری اقدام نمود. با توجه به نتایج تحقیق ، وجود زیر ساخت مناسب فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و توانایی کارکنان در استفاده از این فناوری ها نقش مهمی در خلق و انتقال دانش دارد. بنابراین پیشنهاد می شود سازمان با سرمایه گذاری بیشتر در ایجاد زیر ساخت مناسب  فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در سازمان و آموزش کارکنان به خلق و انتقال دانش کمک کند.

-وجود بهترین و متناسب ترین ابزارهای تکنولوژیک بدون توانایی کارکنان در استفاده از آنها بهره ای عاید سازمان نخواهد نمود. بر این اساس می توان انجام اقداماتی نظیر ارائه آموزش های لازم در شناخت ابزارهای تکنولوژیک و نحوه استفاده از آنها و آموزش مهارتهای چند گانه کامپیوتری را مد نظر قرار داد.

 

ارسال شده توسط Mehrdad M.tabrizi در ساعت 07:22 ب.ظ | نظرت شما ()
عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی