تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online

بسم الله الرحمن الرحیم

مرکز آموزش عالی رودکی تنکابن 

موضوع تحقیق:

میزان درآمد ارزی کشورهای اروپایی

 

استاد راهنما:آقای فدایی

 

محقق: فرشته مجرد

 

مقدمه

درآمد حاصل از صنعت توریسم جهانی در سال (۲۰۰9) تقریباً به ۸ تریلیون دلار افزایش می یابد. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی گردشگری به نقل ازتایمزاقتصادی، بنابه بررسی های صورت گرفته ارزش افزوده حاصل از توریسم و فعالیتهای وابسته به آن در تمام كشورهای جهان در سال جاری به حدود هشت تریلیون می رسد كه برابر با ۲.۵ تریلیون یورو خواهد بود. این گزارش با استناد به تحقیقات انجام شده ازسوی متخصصان شورای جهانی سفر و توریسم یادآور شده است كه توریسم در سال گذشته از ۹.۳ درصد رشد برخوردار بوده اما با توجه به بروز مشكلات اقتصادی در آمریكا و افزایش بهای نفت و نگرانی های موجود درباره تغییرات آب وهوایی كه سبب افزایش دمای جهان شده است، احتمالاً این روند در سال جاری كند خواهد شد. این گزارش درعین حال افزوده است كه انتظار می رود صنعت گردشگری در سطح گسترده ای به بزرگترین صنعت جهان مبدل شود یا درآمدی نزدیك به ۸ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۸ كه در ده سال آینده این میزان به ۱۵ تریلیون دلار افزایش خواهد یافت. به گفته «ژآن كلود بومگارتن» رئیس شورای جهانی سفر و توریسم، كشورهای نوظهور در صنعت گردشگری هم به عنوان مقاصد گردشگری و هم به عنوان منابع افزایش توریستهای بین المللی همچنان به گسترش خود ادامه می دهند. این به این معناست كه صنعت گردشگری در یك دوره متوسط زمانی همچنان رونق خود را حفظ خواهد كرد. طبق همین گزارش پیش بینی شده است كه صنعت توریسم در كشور چین در سال جاری دو كشور آلمان و ژاپن را پشت سر بگذارد و پس از آمریكا مقام دوم را به خود اختصاص دهد.

 

صنعت توریسم با رعایت برخی خط قرمز ها مانند حفظ محیط زیست یکی از بهترین راه های کسب درآمد برای کشورها است: صنعتی که در کشور ما نیز زمینه های رشد فراوانی دارد اما البته رونقی ندارد. در زمینه رشد این صنعت کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا الگوهای توسعه برای سایرین هستند. در گذشته ژاپن و کره جنوبی دو قطب جذب توریست در این منطقه بوده اند اما اجتماع جدیدی از کشورهایی چون هند، چین، تایلند، فیلیپین، مالزی، ویتنام و حتی کامبوج گوی سبقت را از جهانیان در این عرصه ربوده اند.
    
 به علاوه توسعه اقتصادی در این منطقه از آسیا به گونه یی بوده که طبقه جدیدی از افراد نیمه مرفه حتی باعث رشد توریسم درون منطقه یی شده اند، به طوری که به عنوان مثال تایلند که در گذشته هدف سفر توریست های اروپایی و امریکایی بود حالابا موج جدید مسافران شرقی به این صرافت افتاده که در مناطق توریستی خود از علایمی به زبان های ژاپنی و چینی (علاوه بر انگلیسی، فرانسوی و...) استفاده کند.

    خبرگزاری «برناما» (Bernama، خبرگزاری ملی کشور مالزی) در گزارش زیر از زاویه نگاه خاصی به موضوع توسعه صنعت توریسم در منطقه جنوب و جنوب شرق آسیا پرداخته است.

    رشد چشمگیر صنعتی و اقتصادی چین و هند، دو اقتصاد برتر جهان از نظر سرعت رشد باعث می شود آسیا (جنوب و جنوب شرق آسیا) تبدیل به مرکز اصلی توسعه صنعت تورسیم در جهان شود. با توجه به ثروت به وجود آمده از رشد سریع اقتصادی در این منطقه از جهان، اکنون میلیون ها نفر برای نخستین بار این امکان را پیدا کرده اند که برای تفریح و تعطیلات از مرزهای موطن خود عبور کنند و گام به سرزمین های دیگر بگذارند.
    
 پیتر دی یونگ رئیس و مدیر اجرایی اتحادیه جهانگردی آسیا پاسیفیک در این باره می گوید: «به وجود آمدن جمعیت عظیمی از چینی ها و هندی هایی که نخستین سفر خارجی خود را تجربه می کنند اتفاق مهمی برای منطقه ما است.» به بیان دیگر افرادی که تاکنون طعم سفر را نچشیده اند اکنون امکان سیاحت در جهان را پیدا کرده اند: «با توجه به رشد اقتصادی سالانه 10 تا 12 درصدی آسیا آینده روشنی پیش رو است. این منطقه قلب تپنده رشد توریسم در جهان خواهد شد. قرن حاضر قرن آسیا است.» این واقعیت نیازی به اثبات ندارد. سال گذشته هشت میلیون هندی ثروتمند به خارج سفر کرده اند و در طول سفر خریدهایی به ارزشی حدود 26 میلیارد روپیه (5/7 میلیارد دلار امریکا) انجام داده اند. پیش بینی می شود رقم توریست های هندی که به خارج از این کشور سفر می کنند در سال 2011 به 16 میلیون نفر برسد.

     در چین نیز اوضاع مشابه وضع هند است. این کشور که در گذشته به کشوری با درهای بسته شهرت داشت حالابا پدیده سفر شهروندانش به کشورهای خارجی برای گذراندن تعطیلات و تجارت روبه رو شده است. در سال گذشته 36 میلیون چینی (که کشورشان خود یکی از قطب های جذب توریست است) به خارج سفر کرده اند. اگر این رقم را با 9/2 میلیون سفر در سال 1992 مقایسه کنید، که بیشتر آنها هم مقامات دولتی چین بوده اند، به عمق تحول پی می برید.

     چنین تحولاتی در این دو کشور به خاطر رشد اقتصادی، قوانین لیبرالی سفر و سیاست های بازار آزاد روی داده: اتفاقاتی که خود باعث تحول عظیمی در صنعت توریسم چین و هند شده است.

     پس از گذشت امواج وحشتناک بحران تجاری سال 1997 آسیا این منطقه دوباره خود را به عنوان مرکز ثقل توسعه اقتصاد در جهان معرفی کرده که نتیجه آن به وجود آمدن خانواده های نسبتاً مرفه طبقه متوسط بوده است که محرک تقویت کننده یی برای صنعت توریسم هستند.

     یونگ درباره علل رشد صنعت گردشگری در این منطقه می گوید:«اینجا تنها منطقه یی در جهان است که این همه توریست تازه به وجود می آورد و رشد اقتصادی در آن نیز بسیار سریع است. ترکیب رشد جمعیت و رشد اقتصادی باعث به وجود آمدن مشتریان جدید می شود. رشد جمعیت اروپا و امریکای شمالی صفر است. ما (آسیای جنوب و جنوب شرق) صنعتی قدرتمند و روبه رو رشد خواهیم داشت.حالاآسیا دوباره نام خود را مطرح کرده است. دولتمردان در این قاره میلیون ها دلار صرف می کنند تا مناطق توریستی خود را به جهانیان معرفی کنند و در عوض دلارهای توریست ها را به دست آورند، این فرآیند در حال حاضر منبع اصلی کسب سودهای هنگفت برای بسیاری از این کشورها است. سه شرکت بزرگ جهانگردی جهان یعنی Malaysia Truly Asia، Amazing Thailand و Incredible India آسیا را تبدیل به مقصد مهمی برای تعطیلات مردم جهان کرده اند. به طور خاص مالزی به خوبی موفق شده در این تجارت مشتریان بیشتری جلب کند که بخش زیادی از آن را مدیون فعالیت های فوق العاده موثر شرکتMalaysia Truly Asia است.» برخی تحولات باعث تغییر الگوهای صنعت توریسم شده است. امکان انجام سفرهای بسیار ارزان به آسیا باعث شده تا این منطقه در آستانه تبدیل شدن به محبوب ترین مقصد برای توریست ها در سرتاسر جهان قرار گیرد. یونگ در این باره می گوید: «امکان سفر ارزان قیمت باعث دموکراتیزه شدن سفر شده و امکان سفر کردن را برای عده بیشتری از مردم به وجود آورده است. این پدیده همچنین باعث به وجود آمدن مقصدهای جدید برای توریست ها می شود. بر این اساس شهرهایی که به عنوان مقصد برای توریست ها چندان اقتصادی نبودند می توانند با به وجود آوردن امکان سفر ارزان: خود را به عنوان هدف معرفی کنند.»

 با توجه به همه این شواهد و به علاوه اینکه آسیا میزبان رویدادهای بسیار مهم جهانی چون بازی های المپیک پکن در سال 2008 و نمایشگاه بزرگ اقتصادی سال 2010 در شانگهای است می توان به سادگی پیش بینی کرد که خیابان های این مناطق مملو از مسافران از سرتاسر جهان خواهد بود.

آمارهاى رسمى حاكى از آن است كه بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار گردش مالى سالانه صنعت توریسم در جهان است كه سهم كشور ایران كمتر از یك دهم درصد از این گردش مالى است.گردشگرى سازمان یافته امروز بخشى بسیار مهم در نظام اقتصادى كشورهاى دنیا محسوب مى شود به طورى كه اقتصاد برخى از كشورها بیش از ۸۰ درصد وابسته به فعل و انفعالات صنعت توریسم است. گزارشات WTO حاكى از آن است كه درآمد خاورمیانه از صنعت توریسم در سال ۲۰۱۴ حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد مى شود. با در نظر گرفتن این ارقام و همچنین با تلاش بى وقفه برنامه ریزان كشورهاى عربى و به خصوص امارات كه به عنوان چهارمین قطب گردشگرى جهان شناخته شده است، سؤال اینجاست كه سهم ایران از بازار گردشگرى در سال هاى آتى چه میزان خواهد بود؟براساس آمارهاى سازمان جهانى گردشگرى و یونسكو، ایران به دلیل برخوردارى از جاذبه هاى پرتعداد مى تواند جزو ۱۰ كشور اول دنیا به لحاظ ورود گردشگر باشد. لذا سهم بسیار ناچیز ایران از صنعت گردشگرى نشان دهنده آن است كه صنعت گردشگرى نتوانسته نقش خود را به عنوان یك عامل توسعه اقتصادى كشور و معرفى ایران به عنوان یك كشور توریستى و فرهنگى به خوبى ایفا كند.با توجه به حضور پنج كشور توریست پذیر تركیه، ایران، عراق، سوریه و لبنان كه داراى اشتراكات فرهنگى، مناسبات اجتماعى و سنتى با یكدیگر هستند، بیشتر توریست هاى ورودى به این مناطق، گردشگران فرهنگى هستند كه به دنبال دیدن مناطق فرهنگى، تاریخى و آشنایى با شرق بوده و معمولاً خطرپذیر نیستند كه البته جزو خصوصیات افراد فرهنگى، ریسك ناپذیرى، محافظه كارى و با تجربه بودن آنهاست. در این زمینه ایران به دلیل سابقه تمدنى كهن و آثار متعدد و سالم به جا مانده از دوران شكوه تمدن پارس در میان این كشورها پتانسیل پیشتاز بودن را دارد.همچنین ایران در مقایسه با تركیه، كشور برتر توریست پذیر در خاورمیانه مى تواند با داشتن سواحل دریاى خزر كه كاملاً از نظر آب و هوایى براى اروپاییان ناشناخته است، پتانسیل مضاعفى جهت جذب توریست داشته باشد.زیرساخت هاى ایران نیز از نظر راه سازى و حمل و نقل تا حدى قابل مقایسه با تركیه و به مراتب بهتر از كشورهاى دیگر این حوزه است. به لحاظ هتل و مهمانپذیرها ایران نیز در ردیف كشورهایى چون عراق و سوریه قرار دارد كه در مقایسه با تركیه بسیار عقب است.
اما نكته قابل ملاحظه اینكه توسعه زیرساخت هاى گردشگرى فقط در سرمایه گذارى خلاصه نمى شود زیرا معمولاً توسعه همگام با جمعیت توریست است. با این اوصاف راهكار اجرایى برنامه ریزى مدون بر اساس شرایط فرهنگى ایران است.
همچنین تسهیل در ارائه روادید و ارتباط مناسب بین المللى مى تواند در جذب سرمایه گذاران خارجى بسیار تاثیرگذار باشد و حجم ورودى سرمایه را در صنعت توریسم ایران با توجه به منابع موجود واقعى تر كند.بازاریابى توریسم نیز در این میان جایگاه ویژه اى دارد. در مسائل مربوط به بازاریابى، باید انواع مسائل اجتماعى، فرهنگى، سیاسى و اقتصادى كشورهاى مورد نظر و بازارهاى صادر كننده جهانگرد، دقیقاً مورد توجه و بررسى قرار گیرند تا بتوان بر اساس آنچه به دست آمده است، برنامه هاى لازم را طرح ریزى كرد. همچنین علاوه برتنوع محصولات یك منطقه توریستى، باید به تنوع بازار نیز توجه شود. این دو موضوع با هم ارتباط نزدیكى دارند. متنوع ساختن محصولات و بازار عامل مهمى در دستیابى به یك بخش گردشگرى متوازن است.بخشى كه ظرفیت لازم را جهت جذب توریست در سراسر سال داشته باشد، از خدمات و تسهیلات گردشگرى حداكثر بهره بردارى را كند، در سراسر سال موجب رونق اشتغال و كسب درآمد باشد و بالاخره به طور مداوم سرمایه گذارى كند.البته نباید از سرمایه هاى كوچك در روند توسعه اى صنعت گردشگرى غافل شد زیرا همكارى هاى منطقه اى باعث به وجود آمدن شروع خوبى جهت سنجش ظرفیت توریستى ایران چه در حوزه خاورمیانه و چه در حوزه مدیترانه مى شود؛ چراكه این امر از یك سو باعث همگرایى تورگردان هاى ایرانى و كشورى چون تركیه مى شود و از سوى دیگر تحقق این امر میزان علاقه مندى گردشگران به دیدن اماكن تاریخى یا اكوتوریستى را مشخص مى كند.از كاستى هاى مهم گردشگرى ایران گرانى كاذب است. اقتصاد گردشگرى ایران به واسطه ارز ریالى به صورت مصنوعى گران است. در حالى كه همسان سازى قیمت ها و ایجاد درآمد ثابت و هرچند هم اندك تاثیرات بسزایى در اقتصاد ایران خواهد گذاشت. اقتصاد توریسم یعنى ورود ارزهاى خارجى به شریان هاى اقتصادى كشور و به تبع آن ارتقاى سطح معیشت دهك پایین اقتصادى و توزیع عادلانه تر درآمد.
لذا اجرایى شدن
۱۰۰ درصدى این امر سبب مى شود صنعت توریسم و درآمدهاى ناشى از آن در كوتاه مدت به خوبى در رونق وضعیت اقتصادى مردم سطح پایین جامعه تاثیرگذار باشد در حالى كه این روند در خصوص درآمدهاى نفتى غیر ممكن است.

از سوى دیگر در حال حاضر صنعت گردشگرى به عنوان بزرگ ترین سازمان یا نهادى است كه نیروى انسانى به كار مى گیرد و در بسیارى از كشورها به عنوان بزرگ ترین كارفرما مطرح است؛ به طور مثال در كشورى مثل اسپانیا ارزش صنعت توریسم و اشتغال ناشى از آن همان ارزشى را دارد كه نفت براى عربستان؛ به همین دلیل مردم و مسؤولان این كشور با سرعت تمام پیش رفته تا بتوانند از این صنعت بهره كافى را ببرند؛ امرى كه در كشورهاى شرق آسیا مانند چین، مالزى، سنگاپور، تایلند و...نیز در حال گسترش است.
در مجموع چه بخواهیم و چه نخواهیم جهانگردى تا چند سال آینده در سكویى بالاتر از صنعت نفت و خودروسازى قرار خواهد گرفت.
بنابراین در برنامه ریزى هاى كلان كشور نباید تصمیم سازان از این نكته غفلت كنند چرا كه در عصر تكنولوژى هاى برتر یك گام عقب ماندن، ایران را از رقابت هاى جهانى خارج مى كند.

ارسال شده توسط Mehrdad M.tabrizi در ساعت 12:56 ب.ظ | نظرت شما ()
عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی