تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online

سوئیفت (Swift)                                                                                                        

محقق : مائده شعبانی

سوتیترها:

- در سوئیفت پیام‌های بانکی استاندارد هستند و برای هر نوع امور بانکی یک پیام مشخص و تعریف شده است و کلیه بانک‌های عضو سوئیفت ملزم هستند برای مخابره پیام از فرمت خاص استفاده کنند

- سوئیفت ادعا می‌کند که در حدود 99/99 درصد قابل اطمینان است. علت وجودی این ادعا مفقود نشدن یک پیام سوئیفتی از اول تأسیس در این شبکه است. بنابراین با حجم زیاد پیام‌ها قابلیت اطمینان به سیستم نزدیک به صد در صد است

- مقررات سوئیفت اعلام می‌دارد هر عضو شبکه سوئیفت باید حداقل در روزهای کاری هشت ساعت آمادگی دریافت پیام را داشته باشد و اگر از مقررات عدول کرد، باید به سوئیفت پاسخگو باشد

- پس به‌طور كلی سوئیفت در کلیه 365 روز سال و کلیه 24 ساعت شبانه‌روز قابل دسترسی و مبادله پیام امکان‌پذیر است

- به استناد ماده 14 اساسنامه سوئیفت، اعضای 25 نفری هیأت مدیره سوئیفت را بانک‌های عضو انتخاب می‌کنند و هر بانکی که بیش از 5/1 درصد از سهام سوئیفت را در اختیار داشته باشد، می‌تواند یک عضو هیأت مدیره را معرف کند


مقدمه

عصر حاضر زمان پیشرفت کلیه علوم و فنون است و صنعت بانکداری از این قاعده مستثنی نیست. تحولاتی شگرف در صنعت بانکداری با به کارگیری فن‌آوری مخابراتی و رایانه‌ای، به وقوع پیوسته است که بسیاری از آنان در گذشته دور از ذهن بودند. حرکتی که در راستای توسعه علوم وفنون بانکداری ایجاد شده، پایان نیافته است وبه نظر نمی‌رسد با توقف مواجه باشد و‌آنانی که با توجه به مقتضیات با این حرکت هم سو و آینده نگر نباشند، بالطبع مشکلات عدیده‌ای در پیش روی خواهند داشت و از آن‌جا که تجارت بین‌المللی روز به روز در حال گسترش است و یکی از ابزارهای درگیر در این امر، بانک‌ها هستند که همواره باید برای ارایه خدمات و تسهیلات بهتر به تجار و سرعت بخشیدن به انجام مبادلات تجاری چاره‌اندیشی و از تجهیزات جدید و پیشرفته استفاده کنند، لذا به منظور پاسخ به نیاز شبکه بانکی، سوئیفت به عنوان یک ابزار مفید و پاسخگو در قیاس با سایر ابزارهای مخابراتی تأسیس شد.

 

 

سوئیفت یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه اندازی گردید و هدف از آن جایگزینی روشهای ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق Telex در سطح بین المللی با یک روش استاندارد شده جهانی بود. درحال حاضر بیش از ۷۰۰۰ مؤسسه در ۱۹۷ کشور جهان عضو آن انجمن می‌باشند. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۰۱ بیش از ۵/۱ بیلیون پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله گردیده‌است.

مرکز اصلی شبکه سوئیفت در کشور بلژیک بوده و طبق قوانین آن کشور عمل می‌نماید و کشورهای آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتیبان اعضا فعالیت دارند. سوئیفت در هر کشوری داری یک SAP یعنی نقطه دسترسی به سوئیفت می‌باشد که توسط مؤسسه سوئیفت کنترل می‌شود. (در ایران SAP در بانک مرکزی واقع گردیده‌است.) سوئیفت

سیستم سوئیفتجهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر تمام بانکهای داخلی ایران از طریق خطوط Leased و یا ماهواره به یک مرکز به نام SAP در بانک مرکزی متصل گردیده و از طریق سیستم ماهواره‌ای پیامها را برای بانکهای مورد نظر ارسال می‌نمایند. این سیستم جهت سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارز و جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزی در سطح جهانی با استفاده از یک نرم افزار استاندارد مورد مورد توجه واقع گردیده‌است

سوئیفت, یك شبكه بین‌المللی ارتباط مالی بین بانكی است كه تسهیلات و خدمات ویژه‌ای را از طریق مراكز رایانه‌ای در سراسر دنیا ارائه می‌دهد، سیستم مزبور به صورت چند كاربره می‌باشد و مؤسسه آن به صورت شركت تعاونی اداره می‌شود و بانكهای عضو، در آن دارای سهام بوده و در سود مؤسسه سهیم هستند.
بنا بر تعریف دیگر سوئیفت شبكه‌ای است كه در حال حاضر پیغامهای مالی میان اعضاء و كاربران دیگر در 163 كشور را انتقال می‌دهد. از طریق موسساتی كه از
SWIFT استفاده می‌كنند افراد می‌توانند پرداختهای خود را انجام دهند. ارسال پیغامهای SWIFT
می‌تواند جزئیات قراردادهای منعقده بین دو كاربر را تائید نموده و یا تبدیل ارزهای خارجی را انجام دهد. این شبكه را می‌توان به عنوان یك جایگزین برای سپرده داخل بانكی به حساب آورد.
SWIFT راه مطمئنی برای تبادل انواع پیغامها، سفارش خرید، فروش، رساندن راهنمایی هایی جهت نحوه تحویل، ارسال یا موارد مشابه می‌باشد.
هدف اولیه از ایجاد سوئیفت جایگزینی روشهای ارتباطی غیراستاندارد كاغذی و یا انتقال پیام از طریق تلكس در سطح بین‌المللی، با یك روش استاندارد جهانی بود. سوئیفت از بدو تأسیس تا به حال دچار تحول اساسی در روشها و مكانیزم‌های مورد استفاده خود گردیده است

 

 

علاوه بر اهمیت سیستم‌های انتقال الكترونیكی وجوه در داخل یك كشور، سیستم‌های الكترونیكی انتقال وجوه در سطح بین‌المللی نیز حائز اهمیت است و حتی از اهمیت بالاتری برخوردار است زیرا كشورهای پیشرفته شیوه‌های الكترونیكی نقل و انتقال وجوه را به سرعت به كار می‌برند و سیستم‌های سنتی را كنار می‌گذارند چنانچه كشور ما بخواهد با آنها مبادله داشته باشد، باید حداقل در بخش نقل و انتقالات وجوه در سطح بین‌المللی، مجهز به سیستم‌های انتقال الكترونیكی وجوه باشد. احتمالاً همین عامل سبب شده است تا در بخش مبادلات بین‌المللی، بانكهای ایران سریع‌تر از بخش داخلی، بانكداری الكترونیكی راه‌اندازی شود.
مبادلات و پرداخت‌های بین‌المللی حداقل از دو طریق صورت می‌گیرد یكی كارت‌های بانكی بین‌المللی و دیگری سوئیفت (
SWIFT).

تاریخچه سوئیفت SWIFT
قبل از به وجود آمدن سوئیفت، مبادلات پولی در سطح بین‌المللی از امنیت، اطمینان و استاندارد لازم برخوردار نبود. بنابراین در این زمینه خلاء وسیعی احساس می‌شد. به دنبال این احساس كه فقدان سرویس مالی بین‌المللی دارای استاندارد بسیار بالا از لحاظ ایمنی و قابلیت اطمینان بوده است، بررسیها و مطالعات اولیه آن توسط اداره‌ای در مركز بلژیك با پشتیبانی 239 بانك از 15 كشور انجام شد. هدف از این مطالعات، تسهیل ارتباطات اطلاعاتی كه در سراسر دنیا پخش شده و ایجاد یك زبان مشترك و استاندارد برای نقل و انتقال مالی بین‌المللی بوده است. سرانجام سوئیفت در سال 1974 با حضور اعضاء اصلی و شركاء از 17 كشور جهان و با 50 مشتری بنیان‌گذاری شد.
در سال 1975 قوانین امنیتی و اعتباری سوئیفت وضع شد و اعضای مالی پشت صحنه سوئیفت تعیین شدند. در این زمان 510 مشتری از 17 كشور عضو آن شدند ولی پیغام مالی رد و بدل نشد. در سال 1976 اولین مركز عملیاتی سوئیفت راه‌اندازی شد، در سال 1977 آلبرت پرنس بلژیكی اولین پیغام را از طریق سوئیفت ارسال كرد. در این زمان بالغ بر 518 بانك تجاری در 17 كشور عضو سوئیفت بودند و 518 مشتری از 22 كشور قریب به 000/400/3 پیغام از طریق این شبكه ارسال كردند. در سال 1980 برای اولین بار پای كشورهای آسیایی به سوئیفت باز شد و كشورهای هنگ كنگ و سنگاپور به عنوان پیشتاز كشورهای آسیایی شروع به فعالیت و كار با سوئیفت كردند. در این سال سوئیفت در 36 كشور فعال بود و حدود 000/900/46 پیغام رد و بدل كرد.
در حال حاضر بالغ بر 178 كشور و 6000 بانك و مؤسسه مالی در سراسر دنیا عضو شبكه سوئیفت هستند. مقر هستة اصلی آن در كشور بلژیك می‌باشد، در ضمن كشورهای آمریكا، هلند، هنگ‌كنگ و انگلیس نیز به عنوان مراكز پشتیبانی مشتریان در این زمینه فعالیت دارند. در سال 2000 بالغ بر 125/7 كاربر فعال در كشورهای عضو بالغ بر 000/000/274/1 پیغام رد و بدل كرده‌اند.

 

 

سوئیفت چیست؟

سوئیفت (swift) انجمن ارتباط مالی بین بانکی بین‌المللی است که از حروف اول عبارت “The Society For Worldwide Interbank Financial Telecopmmunication” مشتق شده است و مرکز آن در کشور بلژیک است و به صورت مؤسسه و به شکل تعاونی فعالیت می‌کند. بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم، به ویژه در اواخر دهه 1950، تجارت جهانی به سرعت شروع به رشد و شکوفایی کرد و به موازات آن حجم عملیات بین‌المللی بین بانکی گسترش یافت، لیکن رعایت نکردن استانداردهای بین‌المللی در محاورات بین بانکی باعث آشفتگی در پرداخت‌های بین‌المللی و افزایش هزینه‌های بانکی شده بود. از این رو در اوایل دهه 1960 حدود 60 بانک بزرگ اروپایی و آمریکایی به این فکر افتادند که چگونه می‌توان پیام‌های بین بانکی را به نحوی طرح‌ریزی و استاندارد کرد که اتوماسیون سیستم بانکی بین‌المللی را به همراه داشته باشد. در دسامبر سال 1967 هفت بانک طراز اول کشورهای آمریکا، اتریش، انگلستان، دانمارک، سوئیس، فرانسه و هلند مطالعه را شروع و در سال 1971، 73 بانک از این کشورها هزینه مطالعه را تقبل کردند. این مطالعه به همت گروهی از متخصصان و به مدت یک سال طول کشید و نتایج آن در سال 1972 ارایه شد. در نهایت در ماه می 1973 سوئیفت با عضویت 239 بانک از 15 کشور در شهر La Hulpe در نزدیکی بروکسل پایتخت کشور بلژیک تأسیس شد.

چهار سال طول کشید تا مراحل قانونی تأسیس سوئیفت، خرید تجهیزات و نصب و راه‌اندازی انجام بگیرد که در نهایت سوئیفت در نهم ماه می سال 1977 با عضویت 518 بانک از 23 کشور با ارسال پنج هزار پیام در اولین روز راه‌اندازی شد. در شروع راه‌اندازی پیش‌بینی می‌شد حداکثر روزانه 300 هزار پیام از طریق این شبکه ارسال شود (هر 325 کاراکتر یک پیام سوئیفت را تشکیل می‌دهد)، ولی امروز بعد از گذشت چند دهه می‌بینیم که تعدد پیام‌ها با سرعت بالایی در حال افزایش است.

 

 

سوئیفت یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه اندازی گردید و هدف از آن جایگزینی روشهای ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق Telex در سطح بین المللی با یک روش استاندارد شده جهانی بود. درحال حاضر بیش از ۷۰۰۰ مؤسسه در ۱۹۷ کشور جهان عضو آن انجمن می‌باشند. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۰۱ بیش از ۵/۱ بیلیون پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله گردیده‌است.

مرکز اصلی شبکه سوئیفت در کشور بلژیک بوده و طبق قوانین آن کشور عمل می‌نماید و کشورهای آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتیبان اعضا فعالیت دارند. سوئیفت در هر کشوری داری یک SAP یعنی نقطه دسترسی به سوئیفت می‌باشد که توسط مؤسسه سوئیفت کنترل می‌شود. (در ایران SAP در بانک مرکزی واقع گردیده‌است.) سوئیفت

سیستم سوئیفتجهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر تمام بانکهای داخلی ایران از طریق خطوط Leased و یا ماهواره به یک مرکز به نام SAP در بانک مرکزی متصل گردیده و از طریق سیستم ماهواره‌ای پیامها را برای بانکهای مورد نظر ارسال می‌نمایند. این سیستم جهت سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارز و جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزی در سطح جهانی با استفاده از یک نرم افزار استاندارد مورد مورد توجه واقع گردیده‌است

سوئیفت, یك شبكه بین‌المللی ارتباط مالی بین بانكی است كه تسهیلات و خدمات ویژه‌ای را از طریق مراكز رایانه‌ای در سراسر دنیا ارائه می‌دهد، سیستم مزبور به صورت چند كاربره می‌باشد و مؤسسه آن به صورت شركت تعاونی اداره می‌شود و بانكهای عضو، در آن دارای سهام بوده و در سود مؤسسه سهیم هستند.
بنا بر تعریف دیگر سوئیفت شبكه‌ای است كه در حال حاضر پیغامهای مالی میان اعضاء و كاربران دیگر در 163 كشور را انتقال می‌دهد. از طریق موسساتی كه از
SWIFT استفاده می‌كنند افراد می‌توانند پرداختهای خود را انجام دهند. ارسال پیغامهای SWIFT
می‌تواند جزئیات قراردادهای منعقده بین دو كاربر را تائید نموده و یا تبدیل ارزهای خارجی را انجام دهد. این شبكه را می‌توان به عنوان یك جایگزین برای سپرده داخل بانكی به حساب آورد.
SWIFT راه مطمئنی برای تبادل انواع پیغامها، سفارش خرید، فروش، رساندن راهنمایی هایی جهت نحوه تحویل، ارسال یا موارد مشابه می‌باشد.
هدف اولیه از ایجاد سوئیفت جایگزینی روشهای ارتباطی غیراستاندارد كاغذی و یا انتقال پیام از طریق تلكس در سطح بین‌المللی، با یك روش استاندارد جهانی بود. سوئیفت از بدو تأسیس تا به حال دچار تحول اساسی در روشها و مكانیزم‌های مورد استفاده خود گردیده است

 

 

علاوه بر اهمیت سیستم‌های انتقال الكترونیكی وجوه در داخل یك كشور، سیستم‌های الكترونیكی انتقال وجوه در سطح بین‌المللی نیز حائز اهمیت است و حتی از اهمیت بالاتری برخوردار است زیرا كشورهای پیشرفته شیوه‌های الكترونیكی نقل و انتقال وجوه را به سرعت به كار می‌برند و سیستم‌های سنتی را كنار می‌گذارند چنانچه كشور ما بخواهد با آنها مبادله داشته باشد، باید حداقل در بخش نقل و انتقالات وجوه در سطح بین‌المللی، مجهز به سیستم‌های انتقال الكترونیكی وجوه باشد. احتمالاً همین عامل سبب شده است تا در بخش مبادلات بین‌المللی، بانكهای ایران سریع‌تر از بخش داخلی، بانكداری الكترونیكی راه‌اندازی شود.
مبادلات و پرداخت‌های بین‌المللی حداقل از دو طریق صورت می‌گیرد یكی كارت‌های بانكی بین‌المللی و دیگری سوئیفت (
SWIFT).

تاریخچه سوئیفت SWIFT
قبل از به وجود آمدن سوئیفت، مبادلات پولی در سطح بین‌المللی از امنیت، اطمینان و استاندارد لازم برخوردار نبود. بنابراین در این زمینه خلاء وسیعی احساس می‌شد. به دنبال این احساس كه فقدان سرویس مالی بین‌المللی دارای استاندارد بسیار بالا از لحاظ ایمنی و قابلیت اطمینان بوده است، بررسیها و مطالعات اولیه آن توسط اداره‌ای در مركز بلژیك با پشتیبانی 239 بانك از 15 كشور انجام شد. هدف از این مطالعات، تسهیل ارتباطات اطلاعاتی كه در سراسر دنیا پخش شده و ایجاد یك زبان مشترك و استاندارد برای نقل و انتقال مالی بین‌المللی بوده است. سرانجام سوئیفت در سال 1974 با حضور اعضاء اصلی و شركاء از 17 كشور جهان و با 50 مشتری بنیان‌گذاری شد.
در سال 1975 قوانین امنیتی و اعتباری سوئیفت وضع شد و اعضای مالی پشت صحنه سوئیفت تعیین شدند. در این زمان 510 مشتری از 17 كشور عضو آن شدند ولی پیغام مالی رد و بدل نشد. در سال 1976 اولین مركز عملیاتی سوئیفت راه‌اندازی شد، در سال 1977 آلبرت پرنس بلژیكی اولین پیغام را از طریق سوئیفت ارسال كرد. در این زمان بالغ بر 518 بانك تجاری در 17 كشور عضو سوئیفت بودند و 518 مشتری از 22 كشور قریب به 000/400/3 پیغام از طریق این شبكه ارسال كردند. در سال 1980 برای اولین بار پای كشورهای آسیایی به سوئیفت باز شد و كشورهای هنگ كنگ و سنگاپور به عنوان پیشتاز كشورهای آسیایی شروع به فعالیت و كار با سوئیفت كردند. در این سال سوئیفت در 36 كشور فعال بود و حدود 000/900/46 پیغام رد و بدل كرد.
در حال حاضر بالغ بر 178 كشور و 6000 بانك و مؤسسه مالی در سراسر دنیا عضو شبكه سوئیفت هستند. مقر هستة اصلی آن در كشور بلژیك می‌باشد، در ضمن كشورهای آمریكا، هلند، هنگ‌كنگ و انگلیس نیز به عنوان مراكز پشتیبانی مشتریان در این زمینه فعالیت دارند. در سال 2000 بالغ بر 125/7 كاربر فعال در كشورهای عضو بالغ بر 000/000/274/1 پیغام رد و بدل كرده‌اند
ارسال شده توسط Mehrdad M.tabrizi در ساعت 05:56 ب.ظ | نظرت شما ()
عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی