تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online
 
اشاره:

رادیو گفتگو در سلسله برنامه های علم و فناوری به بررسی جایگاه این بخش در كشور و راهكارهای دستیابی به تكنولوژی رفع نیازها می پردازد. به همین منظور در یكی از برنامه های گفتگوی روز درباره اولویت فن آوری های مورد نیاز كشور پرداختیم كه باحضور دكتر رضا كلانتری نژاد، پژوهشگر علم و تكنولوژی ،عضو هیات علمی پژوهشگاه هوا فضا و
مهندس عقیل ملكی فر، رئیس اندیشكده صنعت و فن آوری (آصف) برگزار شد.
متن این گفتگو در ادامه می آید:
رادیو گفتگو: اصولا در نقشه جامع علمی كشور این نوع فن آوری ها چه جایگاهی دارند و كسی به این فكر افتاده كه این اولویتها را در نظر بگیرد؟
مهندس ملكی فر: از تكنولوژی های اولویت دار گاهی بعنوان تكنولوژی های حیاتی ملی یا تكنولوژی های كلیدی ملی نام برده می شود .كه شامل آن دسته از تكنولوژی هایی است كه رقابت پذیری اقتصادی و امنیت ملی را در كشور تضمین می كند. اما باید این تكنولوژی ها شناسایی شوند برای اینكه منابع كشور محدود است و نمی توان در تمام تكنولوژی ها سرمایه گزاری كرد و به یك اندازه به همه آنها اولویت داد پس ناگزیریم در طیف وسیع تكنولوژی ها یك تعداد معینی از تكنولوژی ها را بعنوان اولویت دار انتخاب كنیم و منابع كلیدی و كمیاب كشور را به این فن آوری اختصاص دهیم . تعیین این فن آوری ها یك سابقه تاریخی دارد و برمی گردد به سال 1990 در این سال كنگره امریكا یك قانونی را وضع كرد كه به موجب آن وزارت دفاع می بایست هر ساله یك فهرستی از تكنولوژی های اولویت دار دفاعی را به كنگره ارائه دهد كه كنگره به آنها تخصیص اعتبار و بودجه كند در همین سال این اتفاق افتاد وزارت دفاع یك لیست بلندی از فن آوریها را بعنوان فن آوری های اولویت دار دفاعی امریكا مشخص كرد و دو سال بعد وزارت بازرگانی امریكا اقتباس كرد از وزارت دفاع و گفت اگر برای بخش دفاع یكسری فن آوریهای كلیدی و اولویت دار داریم چرا برای بخش تجاری این فن آوریهای اولویت دار را نداشته باشیم. بعد آمد یك فهرستی از فن آوریهای پیشرفته اولویت داری كه می توانست رقابت پذیری كشور امریكا را تضمین كند را انتخاب كرد حالا امریكا دو لیست از فن آوری های اولویت دار داشت كه هر دو مهم بودند. حدود دو سال بعد از آن در كاخ سفید كمیسیونی تشكیل شد تحت عنوان كمیسیون فن آوری های حیاتی ملی كه فن آوریهای دو فهرست را با هم تلفیق كرد و گفت اینها برای كشور امریكا حیاتی هستند و جالب این بود كه فن آوریهای حیاتی دفاعی و فن آوریهای حیاتی تجاری در بسیاری جهات مشترك بودند. به این علت كه هر دو شامل فن آوریهای پیشرفته بودند و فن آوریهای پیشرفته،به اصطلاح نظامی، سرشت دو منظوره دارند هم كاربرد تجاری دارند و هم كاربرد دفاعی ، یكی از دلایلی كه غربیها می ترسند كه ما به تكنولوژی های پیشرفته دسترسی پیدا كنیم این است كه این تكنولوژی ها ذاتا دو منظوره هستند هم می توانند امنیت ملی ما را تضمین كنند و قدرت دفاعی ما را بالا ببرند و هم می توانند قدرت اقتصادی ما را نیز تقویت كنند . بخاطر همین حساس هستند كه ما به تكنولوژی پیشرفته دسترسی پیدا نكنیم. بعد از این تجربه ای كه در امریكا اتفاق افتاد كه به نظر می رسد تجربه بدی هم نبود و یك تجربه منطقی به نظر می رسید از دیدگاه برنامه ریزی های استراتژیك كشورهای مختلف پیشرفته اقدام كردند به تعیین فهرست انتخاب تكنولوژی های اولویت دار( در همین دو حوزه امنیتی دفاعی و تجاری) البته برای بعضی ها چون دفاعی برایشان موضوع نبود این كار را نكردند . اما مثلا در انگلیس و فرانسه كه جنبه نظامی قوی دارد و از متحدان استراتژیك امریكا به حساب می آیند خیلی به سرعت این اتفاق افتاد حتی بعدا به بعضی از كشورهای تازه توسعه یافته مثل كره جنوبی هم سرایت كرد كه در تایوان و چین تایپه هم این كار انجام شد و در مالزی هم در همان سالهای اول این كار اتفاق افتاد ولی ما این كار را نكرده بودیم. انتظار می رفت نقشه جامع علمی كشور این كار را انجام دهد كه هنوز این نقشه رسما اعلام نشده به هر حال به نظر می رسد این باید یك فصل اول نقشه جامع علمی كشور باشد ( تعیین فن آوری های اولویت دار ملی كه هم از لحاظ دفاعی برای ما حیاتی باید باشد وهم از لحاظ تجاری)
رادیو گفتگو: معمولا كشورهایی كه خودشان ابداع كننده این فن آوریها هستند می توانند اولویتها را مشخص كنند حالا كشورهای كه می بایستی به نوعی این فن آوریها را تهیه كنند به چه صورتی است یعنی باید فن آوریها را بگیرند بعد بومی سازی كنند یا از ابتدا باید روی اولویت ها سرمایه گزاری كنند ودر داخل این تلاشها بیشتر صورت گیرد؟
دكتر كلانتری نژاد: شاید یكی از نقاط افتراق و تفكیك كننده بحث جذب تكنولوژی و تكنولوژی های اولویت دار در همین نكته باشد كه شما فرمودید . البته وقتی شما از تكنولوژی های اولویت داری كه جزء اهداف استراتژیك برای توسعه كشور هستند صحبت می كنید ، یك ویژگی خیلی مهم دارند و آنهم این است كه به شما فضای رقابتی تقریبا برابر با جامعه پیشرفته جهانی را می دهند یعنی معمولا شما در مورد تكنولوژی هایی صحبت می كنید كه یا بومی شما هستند در نتیجه خواست شما هستند و رقابت در آنها معنی ندارد مثل تكنولوژی های فرهنگی ویا در مورد چیزی صحبت می كنید كه رشد و گسترش آن در جامعه بین الملل برابری می كند یا آنچیزی كه شما از آن برخوردار هستید . البته طبیعی است وقتی شما در مورد توسعه تكنولوژی و فن آوری در كشور صحت می كنید بنیان های آنهم اهمیت دارد ولی الان نگاه كنید ببینید كشورهایی كه در یك دهه اخیر سرمایه گزاری مناسب و درستی را در تكنولوژی هایی مثل نانو تكنولوژی یا بایو تكنولوژی كردند توانستند به پای كشورهای توسعه یافته گسترش پیدا كنند و از آن راه خلق ثروت كنند به واسطه همین یكی از نقاط مهم از این دست تكنولوژی های این است كه شانس نسبتا برابری بین كشورهای در حال توسعه با كشورهای پیشرفته ایجاد می كند. البته منكر سرمایه گزاری های كشورهای قدرتمند و پیشرفته و قدرت در مدیریت و هدایت دانش ، منابع بزرگ علمی و دانشی و داشتن پژوهشگاه های بزرگ و سابقه تاریخی آنها نیستم.ولی به هر حال رقابت در این حوزه ها عادلانه تر است نسبت به تكنولوژی هایی كه در آن كشورها نهادینه شدند .
رادیو گفتگو: ما در برخی از تكنولوژی ها مثل ماهواره ، نانو و.. پیشرفت كردیم حال از این به بعد باید چه كنیم آیا همین ها اولویت بوده یا در برنامه پنجم برنامه ریزی شده كه باید اولویت بندی كنیم یا نه یكسری پیشرفتهای در دستور كار است كه باید به آنها برسیم؟
مهندس ملكی فر: اگر اجازه دهید به سوال قبلی شما كه آقای دكتر جواب داند من هم یك جوابی بدهم.فن آوری اولویت دار عمدتا و یا بخش اصلی آنها فن آوری های پشرفته اند . زنده یاد پرفسور عبدالسلام صحبتی دارند كه خیلی كلیدی است در انتقال یا خرید و فروش فن آوری كه می گویند كشورهای شمال یا قدرتمند و ثروتمند ،حاضر نیستند اینگونه فن آوری ها را منتقل كنند یا بفروشند چون منشا قدرت رقابتی آنها است ، منشاء خلق ثروتشان است بنابراین آنها منشاء مزیت رقابتی خودشان را به شما با پول نمی فروشند این فن آوریها فقط در برابر فن آوریهای دیگر معاوضه پایاپای می شود . یعنی باید یك فن آوری بدهید تا یك فن آوری بگیرید بنابراین تا زمانی كه خودتان در فن آوریهای پیشرفته خالق فن آوری نباشید نمی توانید خریدار فن آوری پیشرفته باشید. نكته دوم این است كه انتقال این فن آوری ها به روش فن آوری های معمولی نیست كه اصطلاحا به اینها می گویند فن آوری های علمی برای اینكه شما به این فن آوریها دست یابید باید یك نظام علمی قوی داشته باشید و خودتان تولید كننده علم باشید لازمه اش این است كه یك نظام آموزش قوی و یك مجموعه از دانشمندان جوان كار آمد در كشور وجود داشته باشند كه خودشان بتوانند این تكنولوژی ها را در كشور پایه گزاری كنند حالا اگر هم امكانی برای انتقال یا مبادله آن پیش آمد بتوانند این تكنولوژی ها را جذب كنند. اما در مورد این سوال شما باید گفت كه گرچه نقشه جامع علمی كشور هنوز رسما اعلام نشده ولی معنی آن این نیست كه ما در كشور هیچ وقت فن آوری های اولویت دار را انتخاب نكردیم در خود كشور ما از سال 1370 در شورای پژوهشهای علمی كشور (سابقا بود) اقدامات زیادی انجام شد تا تكنولوژی های اولویت دار كشور را شناسایی كنند منتها این كار بصورت نظام مند انجام نمی شد و یك اشكال دیگر هم این بود كه ما ظاهرا می آمدیم یك مجموعه محدودی از فن آوریهای اولویت دار را انتخاب می كردیم اما عملا رسیده بودیم به تمام فن آوریها یعنی بجای اینكه بیاییم یك تعدادی را انتخاب كنیم عملا یك طیف بزرگی از فن آوریها بعنوان تكنولوژی های اولویت دار مشخص شدند تا در طول زمان یك اتفاق نظر ضمنی بین سیاستمداران و كارشناسان در كشور ایجاد شد كه یكسری از فن آوریها حتما باید در برنامه های اولویت دار كشور قرار گیرد .مثل فن آوری ماهواره ای - هوا فضا یا نانو كه 5-6 سال است بدون اینكه نقشه جامع علمی كشور داشته باشیم به آن اولویت داده شده است بنابراین ما یكسری اولویتهای ضمنی در كشور داشتیم ولی موردی انجام می شده تا حالا بطور هدفمند و رسمی بخصوص در ارتباط با چشم انداز كشور این كار صورت نمی گرفته . الان می خواهیم راجع به آن فن آوری های صحبت كنیم كه اگر روی آنها سرمایه گزاری كنیم ضامن تحقق چشم انداز 20 ساله كشورند.
رادیو گفتگو: آقای دكتر شما هم همین نظر را دارید؟
دكتر كلانتری نژاد: نكته ای وجود دارد در مورد دهه 90 كه نباید از آن غافل بود . شاید عدم توجه به تكنولوژی های اولویت دار پیش از آن یك دلیلی داشته باشد كه آن دلیل را باید در ذات دهه های قبلی پیدا كرد و آنهم این است كه اگر نگاه كنید می بینید كه آغاز دهه 90 یا از اواخر دهه 80 تكنولوژی در دنیا شروع به رشد انفجاری می كند به شدت با گسترش مفهوم موج سوم تكنولوژی و بوجود آمدن دوران عصر اطلاعات تكنولوژی ها شروع می كنند به رشد كردن تبادل اطلاعات بین بخشهای مختلف جوامع بشری افزایش پیدا می كند رشد دانش سرعت زیادی می گیرد . كاربرد های زیادی برای تكنولوژی ها ایجاد می شود و آنجا مواجه با چندین تكنولوژی جدیدی می شوید كه باید از بین آنها انتخاب كنید . در دهه های گذشته درست است كه همیشه با این مفهوم سروكار داشتیم ولی نه به گستردگی كه در دو دهه گذشته با آن روبرو بودیم دو دهه گذشته از این بایت ویژه است . اگر نگاه كنید چند تكنولوژی كه الان موضوع روز جامعه جوان تكنولوژی علمی جهان هستند از دهه 90 به دنیا آمدند. فقط یك موضوع استراتژی تكنولوژی و برنامه ریزی تكنولوژی نیست مقداری هم برمی گردد به ذات رشد علم و تكنولوژی در دهه 90 كه ما را مجبور به انتخاب كرد.
رادیو گفتگو: آیا تغییر دولتها تغییر در بحث تكنولوژی ها داشته است؟
مهندس ملكی فر: تا جایی كه یك وفاق ذهنی بین كارشناسان و سیاستمداران وجود داشته این اولویتها تغییر نكردند من شاهدم كه سال 1370 به این طرف اولویتهای تكنولوژی كشور تغییر نكردند مگر اینكه در سالهای اخیر كه ما روی یكسری از فن آوریهای پیشرفته كه قبلا مطرح نبودند مثل نانو یا زیست فن آوری كه تازه 5 سال است به آن پرداختیم اینها تازگی در فهرست فن آوری های اولویت دار كشور قرار گرفتند چون نسبتا جدیدند و كشور كمی دیر از اینها استقبال كرده ولی خوشبختانه همان فن آوری هایی كه به نظر می رسد دولت گذشته اولویت داشتند در همین دولت هم به آنها اولویت داده می شود و این یكی از نقاط قوت نظام سیاسی كشور به حساب می آید.
رادیو گفتگو: یعنی الان برای برنامه پنجم مشخصا می دانیم چه تكنولوژی یا فن آوری برای ما اولویت دارد؟
مهندس ملكی فر: بله به آنها اشاره شده است . البته من بطور دقیق نمی دانم ولی می دانم كه در آنها 3 فن آوری كلیدی است مثل فن آوری زیستی، نانو، اطلاعات و اشاره ای هم به فن آوری فرهنگی هم شده است ولی متاسفانه تا حالا كسی در كشور ما به فن آوری فرهنگی توجه جدی نكرده است.
دكتركلانتری نژاد: در برنامه چهارم به صنعت فضایی یا تكنولوژی هوا فضا هم اشاره شده است. فكر می كنم درست است كه ما در طول سالیان گذشته چند حوزه از تكنولوژی را رها نكردیم و روی آنها سرمایه گزاری مستمر كردیم ولی اگر كمی منصفانه به موضوع نگاه كنیم در بعضی از حوزه هایی كه سیاستمداران ما نمی تواستند با آن ارتباط مستقیم برقرار كنند و نتیجه قدرت افزای تكنولوژی را ببینند ما آن تكنولوژی ها را رها كردیم مثل ستاد توسعه زیست فن آوری یا فن آوری IT قبل از اینكه ستاد توسعه فن آوری نانو بوجود آید آن دو ستاد بودند و تلاش خیلی زیادی هم شد ولی متاسفانه در میانه راه اینها رها شدند و ما نتوانستیم بهره مناسبی ببریم الان ما بجز یكی دو شركت در حوزه زیست فن آوری كه عمدتا در حوزه دارویی هستند موفق نشدیم بهره زیادی ببریم . الان تكنولوژی زیستی در دنیا به دوران بلوغ دارد می رسد و دارد خلق ثروت می كند ولی ما رها كردیم. فكر می كنم اینجا یك نقیصه ای وجود دارد و آن نقیصه این است كه سیاستمداران ما به آنچیزی اعتماد می كنند كه می توانند آنرا از نزدیك لمس كنند و ما كه در حوزه علم وتكنولوژی كار می كنیم باید راهكاری پیدا كنیم كه فن آورهای اولویت دار را برای آنها قابل لمس و قابل درك كنیم . سیاستمدار كه درك می كند سرمایه گزاری روی تكنولوژی هسته ای احتیاج به یك زمان 20 -30 ساله حتی ایستادن سیاسی در عرصه بین الملل برای آن دارد اگر شما بعنوان یك فعال در حوزه تكنولوژی وعلوم بتوانید نشان دهید كه علوم را شناخته اید به مراتب می تواند اهمیت بیشتری داشته باشد یا حداقل اهمیت كمتری ندارد یا اگر بتوانید نشان دهید كه حوزه فن آوری های همگرا آنقدر مهم است كه می تواند آینده كشور و یا جهان را متحول كند اگر بتوانیم اینها را درست به سیاستمداران نشان دهیم شاید بتوانیم انتظار داشته باشیم كه روی آنها هم بایستد. مشكل دو طرفه است یعنی هم در حوزه سیاستمدران كشور است و هم در حوزه فعالان حوزه علم وتكنولوژی است . حداقل یك راهش این بوده كه ما نقشه جامع علمی كشور را با همكاری دو طرف تدوین كنیم و یك پروسه طولانی داشته باشد تا مسائل مربوط به تكنولوژی برای هر دو طرف جا بیفتد اما متاسفانه ما آن فرایند فعال و آن گفتمان فعالی را كه لازم بود برای تدوین نقشه جامع علمی بین سیاسیون و جامعه علمی و فن آوری كشور ایجاد كنیم ایجاد نشد كه این یكی از اشكالات و كاستی های برنامه بود. اگر ما با یك فرهنگ گفتمانی می آمدیم و گفتمان علم وتكنولوژی را راه می انداختیم و گفتمان سیاست علم وتكنولوژی را در كشور راه می انداختیم ارزش و اهمیت فن آوری ها برای سیاستمداران كاملا واضح می شد چون متخصصین می توانند اهمیت فن آوری را توضیح دهند.
رادیو گفتگو: این در شرایط معمولی است به هر حال پارامترهای سیاسی همیشه تاثیر گزار بودند چه داخلی و چه در سطح برون مرزی . به هر حال فكر می كنید این اولویت بندی كه ما الان در نظر گرفتیم برای یك شرایط عادی است فكر می كنید آن شرایط ایجاد شده كه ما بتوانیم برنامه ریزی خودمان را دقیق اجرا كنیم مثلا برای 5 سال آینده؟
مهندس ملكی فر: ما باید با توجه به واقعیتهای كشور برنامه ریزی كنیم یعنی اگر امروز كشور در تحریم است ما باید با توجه به تحریم برنامه ریزی كنیم . ما برنامه ریزی های اقتصادی را با توجه به تحریم انجام می دهیم پس برنامه ریزی ها ی تكنولوژی را هم باید با توجه به تحریم انجام دهیم عملا همین كار را انجام می دهیم . یعنی در كشور گفته می شود تحریم به نفع و سود ما است معنی آن این است كه ما عملا تلاشهای توسعه و تكنولوژی را و خلق علم را در شرایط تحریم مورد توجه بوده والا اگر این تحریم ها نبودند چه بسا كه الان فضای علم وتكنولوژی متفاوتی داشتیم تردیدی نیست كه اگر امكان همكاری با كشورهای صاحب تكنولوژی را داشتیم در برنامه های تحقیقاتی مشترك ممكن بود امروز جلوتر باشیم اما ظاهرا بچه شیعه ها در فشار بیشتر گل می كنند . خوشبختانه به نظر می رسد تحریم ها خیلی تاثیر گذار نبوده هرچند كه نمی توان گفت خالی از تاثیرات منفی هم نبوده .
رادیو گفتگو: به نظر می رسد اگر بخواهیم شاهد تغییرات عظیم در كشور باشیم تا خودمان اولویت را تعیین كنیم ضروری است از مدارس شروع كنیم.
دكتر كلانتری نژاد: بعضی وقتها ما مفهوم تكنولوژی را گم می كنیم وچون این مفهوم را گم می كنیم برای خودمان تبدیل می كنیم به یك چیز بسیار پیچیده ای كه یاد آور ابزارها ، ادوات و وسایلی است كه مبتنی بر دانش بسیار سخت و پیچیده وبه روز است و حتما باید آزمایشگاه بسیار پیچیده و عجیب و غریبی باشد. ولی اگر به تكنولوژی آنگونه كه تعریف می كنند در حوزه فلسفه تكنولوژی نگاه كنید و بگویید تكنولوژی چیزی است كه به نیاز غیر معرفتی ما پاسخ می دهد یا تكنولوژی چیزی است كه توسعه قابلیت ها وتوانمندی های ما برای تسلط بر محیط است آن موقعه اولین نكته ای كه بوجود می آید این است كه بتوانید شما درك كنید كه آدم از روزی كه به دنیا آمده همیشه با مفهوم تكنولوژی آشنا بوده و این مفهوم برای عامه مردم از كسانی كه در دبستان درس می خوانند تا كارگر ساده ای كه سواد ندارد تا همه كسانی كه در حوزه علم و تكنولوژی كار می كنند كاملا آشنا است . انسان تفكیكش با سایر موجوداتی كه در هستی هستند در همین توانمندی بكار گیری ابزار است این وجه تفكیك نشان می دهد كه معضل ما در این نیست كه در مدارس به بچه ها یاد دهیم كه تكنولوژی یعنی چه شاید لازم است كه این مفهوم را برای آنها پیچیده نكنیم. به آنها یاد دهیم همان كار ساده ای كه دارند انجام می دهند ( قلم در دستشان، زبانی كه صحبت می كنند) یك نوع تكنولوژی است ویك جور ادبیات تكنولوژی را برای آنها جا اندازیم برای اینكه وقتی اینها در آینده وارد عرصه های مختلف اجتماعی می شوند بتوانند به تكنولوژی همانگونه كه است نگاه كنند(نه پیچیده ونه ساده) . و به تكنولوژی آنگونه نگاه كنند كه در آن ارزشی ننهند. ( دارای ذات ارزشی نیست)
مهندس ملكی فر: بشر تاكنون 34 نوع سواد را شناسایی كرده یكی از آن سوادها سواد تكنولوژی است اینكه بفهمیم تكنولوژی یعنی چه و تكنولوژی در چه پروسه ای خلق می شود و چگونه توسعه پیدا می كند و چگونه تجاری می شود و به ثروت و قدرت تبدیل می شود . متاسفانه آموزش این سواد كه باید از مدارس شروع شود حتی در دانشگاههای ما در رشته های فنی هم آموزش داده نمی شود . یعنی مهندسین ما فارغ التحصیل می شوند در حالی كه سواد تكنولوژی ندارند. بنابراین فكر می كنم یكی از بركات و دستاوردهای همین برنامه كه ما در خدمتون هستیم می تواند این باشد كه ما مسئولین را توجه دهیم به اهمیت آموزش سواد تكنولوژی در مدارس حداقل راهنمایی و دبیرستان و دانشگاهای كشور .
رادیو گفتگو: ما از جاهای مختلف شنیدیم كه معمولا دغدغه مسئولین ما همین مسائل بوده ( پیشرفت علم و تكنولوژی و فن آوری) فكر میكنید این همدلی و همفكری و همسویی وجود دارد؟
دكتر كلانتری نژاد: از سال 2000 در دانشگاههای فرانسه گذراندن یك درس 2 واحدی فلسفه علم وتكنولوژی برای تمام كسانی كه در حوزه علوم وتكنولژی تحصیل می كردند اجباری شد . شاید یكی از بزرگترین معضلاتی كه در حوزه صنعت یا متولیان حوزه فن آوری كشور وجود دارد این است كه متاسفانه ما فن آوری را درست نمی شناسیم به همین واسطه حتی با مفاهیم بنیادی و پایه فن آوری آشنا نیستیم وقتی بحث انتقال فن آوری می شود یا دسته ای افراطی سمت دستورالعملها را می گیرند یا در سمت دیگر فقط سمت خرید ابزار آلات می روند و یا این دو را می گیرند ولی یادشان می رود كه تكنسین و آموزشها را نیز لازم دارند. فكر می كنم در این حوزه متاسفانه ما مشكلات بنیادی داریم یعنی بدلیل عدم یك گفتمان درست منطقی و آكادمیك در این حوزه و نشناختن فن آوری و علم و تفكیك كردن این دو از هم و فرایندهایی كه منجر به این دو می شود خیلی وقتها در مورد چیزی صحبت می كنیم كه مصداق درست نیست و تا زمانی كه نتوانید مصداق درست را تشخیص دهید صحبت كردن در مورد بهبود بكارگیری یا توسعه آن خیلی وقتها منجر به صرف هزینه های هنگفت واتلاف انرژی می شود این چیزی است كه سالهاست در كشور وجود دارد و متاسفانه توجه ای كه به آن می شود توجه سیستماتیكی نیست همیشه موضع ای است بعضی وقتهای از زبان كسانی كه در این حوزه كار كردند از طریق برنامه و رسانه های عمومی یا در كتابها است ولی هیچ وقت با آن برخورد سیستماتیكی نشده است.
رادیو گفتگو: یعنی ما نیاز داریم ابتدا یك تفكر تكنیكی را ایجاد كنیم چه در ذهن دانش آموز ، دانشجو و چه در ذهن كسانی كه در این زمینه تلاش می كنند.
دكتر كلانتری نژاد: حتما .ما تا زمانی كه ندانیم تكنولوژی چیست و چه كاركردی برای انسان دارد مطمئنا نمی توانیم در مورد بهبود و بومی سازی آن صحبت كنیم.
رادیو گفتگو: در این زمینه چقدر كار كردیم ؟
مهندس ملكی فر: اصلا هیچ چی . حداقل این است كه ما سواد تكنولوژی را در مدارس و دانشگاهها و فارغ التحصیلان بدهیم به همه فارغ التحصیلان بدهیم چون آن فرد در محیط فن آورانه دارد زندگی می كند . فقط رشته های فنی نیست كه باید این تفكری كه شما اشاره می كنید در آنها ایجاد شود هر كسی كه در این جامعه فن آورانه و فنی صحبت می كند كه دورتا دورش همه وسائل فن آورانه است باید این تفكر تكنولوژیكی را بگیرد . شرط اول آن هم این است كه سواد تكنولوژی را در مدرس و دانشگاها بدهیم . حتی ما از كنار این بحث هم عبور نكردیم متاسفانه ما فقر تفكر تكنولوژیك داریم .
رادیو گفتگو: كه داشتن این تفكر باعث می شود پذیرش نوآوری هم خیلی راحتتر باشد.
دكتر كلانتری نژاد: شما الان ابزار و ادوات تجهیزات الكترونیكی ( رادیو ، تلویزیون و...) را توجه كنید در مجموع كلیدهای كه در صفحه كنترل تلویزیون است را چند تا از آنرا می شناسید چند دفعه دفترچه راهنمای ابزاری كه خریداری شده را ورق زدید . ما به واسطه اینكه تكنولوژی را نمی شناسیم ونمی دانیم كه چگونه خلق شده وچگونه باید از آن استفاده كنیم بعضی وقتها با آن شبیه یك پدیده طبیعی برخورد می كنیم. یعنی می خواهیم كشف كنیم ابزار را می خواهند كشف كند به علت عدم شناخت تكنولوژی.بخاطر اینكه تكنولوژی نیاز محور است. نیاز هم دو منشا دارد یا با نیاز مواجه می شوید یا شما را آگاه می كنند به قابلیتی كه وجود دارد و شما آگاه می شوید به نیازی كه در دورن شما بوده. متاسفانه چون ما با مفهوم تكنولوژی در جامعه آشنا نیستیم از ابزارها در سطحی ترین سطح ممكن استفاده می كنیم . یعنی تكنولوژی ابزارها نماد تكنولوژی های سختی هستند كه وجود دارند و این شاهد خیلی قوی است كه مامتاسفانه با مفهوم تكنولوژی در بستر جامعه با مفهوم دانش در بستر جامعه اآشنا نیستیم.
رادیو گفتگو: علت این چیست آیا ما می ترسیم وارد این حوزه شویم؟
مهندس ملكی فر: در فرمایش مقام معظم رهبری هم به این معنا اشاره شده بود . ما بعنوان یك كشور در حال توسعه اعتماد به نفس فنی و اعتماد به نفس تكنولوژیك هنوز نداریم یعنی از تكنولوژی جدید به گونه ای می ترسیم .با افزایش سواد و معرفت حداقل افراد تحصیل كرده می توانیم از این ترس بكاهیم و با آن اخت شویم . ما با فن آوری دوست می شویم اگر از آن نترسیم . یك فرهنگ حامی فن آوری باید در كشور شكل گیرد حداقل آنهم این است كه این معرفت را نسبت به تكنولوژی پیدا كنیم و این معرفت را به نسل جدید دهیم كه ندادیم . تكنولوژی عبارت است از روش انجام كارها یعنی هركاری كه انجام می دهیم یك تكنولوژی دارد. تكنولوژی با زندگی ما عجین است. به همین دلیل ما باید سواد و فهم و معرفتش را در جامعه ایجاد كنیم ولی متاسفانه نظام آموزش و پرورش كشور و نظام عالی كشور در این مساله كوتاهی كردند.
دكتر كلانتری نژاد: نكته فوق العاده مهمی كه وجود دارد این است كه اگر به این نكته توجه كنید و تعریف درستی از تكنولوژی ارائه كنید و بگویید تكنولوژی چیزی است كه در اختیار من است و مبتنی بر نیاز من و تشخیص من و بر اساس طرحی كه من برای آن ایجاد می كنم كار خواهد كرد البته كسی منكر عواقب و پیامدههای ناشناخته تكنولوژی نیست ولی برای آنها هم ما فكر می كنیم روشهایی پیدا كنیم كه آنها را به حداقل برسانیم جامعه را به گونه ای آماده كنیم كه بتوانند آماده مقابله با این پیامدها باشند اگر بتوانیم این موضوع را درك كنیم خیلی از مقاومتهایی كه در مقابل رشد تكنولوژی است كم می شود . اگر ما این آمادگی را در جامعه ایجاد نكنیم در مقابل یك موجی از توسعه تكنولوژیكال در دنیا ایستاده ایم كه موضوع آن به شدت به ما نزدیك است ما می توانیم تلویزیون را روشن نكنیم یا نخریم ولی یك موجی از تكنولوژی در راه است كه پیوسته با ما است این بار موضوع آن توسعه محیطی نیست برآوردن خواسته های ما برای مقابله با محیط یا بهبود شرایط زندگی ما نیست ،موضوع این دفعه توسعه ما است توسعه انسان است و لاجرم ما باید با آن مواجه شویم. ما روی لبه یك تكنولوژیكال ایستاده ایم كه اگر از این نقطه رد شویم شرایط ما در ابتدای این و بعد از آن با هم قابل قیاس نخواهد بود . این عدم قیاس پذیری در محیط نیست بلكه در تفاوتی است كه در توانمندی ها و قابلیتهای انسان بوجود می آید . ما اگر نتوانیم برای این راه حل پیدا كنیم به شدت دچار خسران خواهیم شد .یعنی بی سوادی به معنای واقعی آن. اگر ما برای درك تكنولوژی و توان به كارگیری تكنولوژی اقدام نكنیم مانند فردی بی سواد در تهران خواهیم شد كه بسیارهم محترم است ولی توانایی تشخیص و پیدا كردن آدرسها وخواندن تابلوها را ندارد و دائم نیاز دارد كه كسی به آن كمك كند.
مهندس ملكی فر: صحبت آقای دكتر یك پیش زمینه از لحاظ تعریفی لازم دارد . ما فن آوریها را بطور كلی به دو دسته تقسیم می كنیم یكسری فن آوری های سخت و یكسری فن آوری های نرم گفته می شود. فن آوری های سخت آن فن آوری هایی هستند كه برای كنترل طبیعت بكار گرفته می شوند ( هوافضا كه بر طبیعت می خواهند غلبه كنند) اما فن آوری های نرم آن فن آوری هایی هستند كه با انسان به ما هو انسان سر و كار دارند و می خواهند توسعه دهند كه مهمترین آن هم چهار فن آوری است به اسم فن آوری های همگرا . بنابراین ماالان اگر بحث فن آوری های سخت بود می توانستیم بگوییم كه می خواهیم زهد پیشه كنیم و از دنیا كناره گیری كنیم نمی خواهیم با فن آوری های طبیعی سرو كار داشته باشیم.اما الان صحبت بر سر فن آوریهای انسانی است . فن آوریهایی كه انسان موضع محوری و كانونی آنها است. اگر به این فن آوریها دسترسی نداشته باشید فردا غربی ها یك ابر انسان خلق می كنند با انواع قابلیتهایی كه فقط در اسطوره ها می توان از آن انسان دید ولی ما بعنوان انسانهای معمولی باقی می ماند جواب این را دیگر نمی توانیم بدهیم .لذا دیگر زمانی نیست كه ما با تكنولوژی قهر كنیم و معرفتمان را نسبت به آن كم كنیم.
دكتر كلانتری نژاد: مفهوم ابر انسان كه در حوزه فلسفه غرب تاریخچه حداقل 20 ساله دارد و جالب است كه اگر در تاریخ اسطوره ای جهان بروید یك تاریخ 2500 یا 3000 ساله دارد مثلا در مورد آرش كمانگیر یا رویین تن صحبت می كنید در مورد ابر انسان حرف می زنید در طول تاریخ همیشه آرزو انسان بوده كه بتواند خودش را از پاره ای ناتوانی هایش رهایی دهد وبه جایی برسد كه به توانمندی های ویژه ای برسد تكنولوژی به جایی رسیده كه دارد نوید می دهد كه شاید من بتوانم در آینده این كار را كنم. هرچند به اعتقاد یكی از دوستانم ای كاش آدمها انسان را همانگونه كه است می خواستند و دست از ساخت ابر انسانها بر می داشتند .اما این مانع از این نمی شود كه ما در بخشها و حوزه هایی تلاش نكنیم كه انسان را توسعه دهیم متاسفانه آنقدر ما شناخت لازم برای انتخاب نداریم غربیها آنقدر ادبیات در این حوزه ایجاد كردند كه غیر قابل باور است ما در لبه انتخاب ایستاده ایم و باید در مورد آن حرف بزنیم و این چیزی است كه به ما می گوید باید در مورد تكنولوژی و اولویتهای تكنولوژی كشور چگونه فكر كنیم.
مهندس ملكی فر: با همین نگاه است كه ما به 5 تكنولوژی اولویت دار كشور می رسیم تكنولوژی های كه اگر آنها را بدست آوریم آن تكنولوژی ها باعث می شوند كه ما بتوانیم در مسیر ساختن ابر انسان یا انسان های توانمند تر حركت كنیم . این 5 تكنولوژی عبارتند از تكنولوژی هایNBIC+C كه C را تكنولوژی فرهنگی می گویند. NBICكه همان نانو، فن آوری اطلاعات(IT) ، زیست فن آوری و علوم و تكنولوژی های شناختی و مورد آخر تكنولوژی فرهنگی است. چهار تای اول را فن آوری های همگرا می گویند كه معتقدم این فن آوری های همگرا با فن آوری فرهنگی باید جزء اولویتهای كلیدی تكنولوژی در كشور ما باشند چون به ما اجازه می دهند انسانهای توامندتری بسازیم .
رادیو گفتگو: ولی متاسفانه ما از این قسمت كمی عقب هستیم ما در بقیه جاها خوب پیشرفت كردیم اما در قسمت فرهنگی عقیب هستیم.
مهندس ملكی فر: ما ذهن فن آورانه سخت داریم یعنی آن تكنولوژی ها را بیشتر طالب هستیم كه وسیله نفوذ در طبیعت هستند ما هنوز طرف انسان نیامدیم دنبال تكنولوژی هایی كه ذهن انسان را بزرگ وتوانمند می كنند نیامدیم دنبال تكنولوژی هایی كه قابلیت خود ما را به عنوان جهان صغیر كشف می كنند نیامدیم ما بیشتر دنبال تكنولوژی هایی هستیم كه بر جهان كبیرمسلط شویم این كافی نیست . وقتی شما به آن جهت گیری ها و به روند های تكنولوژی نگاه می كنید متوجه می شوید كه عصر قدرت نمایی فن آوری های سخت گذشته یعنی بشر در این فن آوری ها به یك نوع سیری رسیده ( تعطیل نشده) و جزء فن آوری های ثروت آفرین به معنای واقعی دیگر بشمار نمی آید آن فن آوری های نرم حیاتی شده. فن آوری كه انسان موضوع آن است الان به فن آْوری حیاتی تبدیل شده اند اما ما متاسفانه هنوز در این زمینه كار نكردیم. یا طبیعت ،محور توسعه تكنولوژی است یا بخاطر تسلط بر انسان و كشف انسان است كه می خواهیم تكنولوژی را توسعه دهیم الان عصر ، عصر تكنولوژی های نرم است كه یكی از كلیدی ترین های ‌آن هم فن آوری فرهنگی است كه ما از اینها غفلت كردیم.
رادیو گفتگو: راجع به مفهوم همگرایی صحبتی بفرمائید .
دكتر كلانتری نژاد: چیزی كه فن آوری های همگرا را خیلی ویژه می كند شاید این باشد كه فن آوری نانو به تنهای ویا سه مورد دیگر به تنهایی قابلیت ها توانمندی هایی دارند كه ما می توانیم از آنها بهره مند شویم ولی یك ویژگی خیلی كلیدی و پایه ای است كه اینها را به هم گره می زند اگر شما به ماده بعنوان آنچیزی كه موضوع این تكنولوژی ها است در ابعاد نانو متری و در مقیاسهای ریز نگاه كنید می بینید كه سرشت همه اینها یكسان است همه اینها از اتم تشكیل شده اند . این تناسب ابعادی یك امكان هم افزایی و سوار شدن بر یكدیگر را به این چهار حوزه از فن آوری داده كه ما را قادر می كند به نوعی كه هم اینكه فن آوریها از هم الگو بگیرند و بتوانند توسعه پیدا كنند وهم آنجاهایی كه یكی از آنها ناتوان است به كمكش آیند و در دنیا توسعه یك تكنولوژی جدیدی را بگذارند این تكنولوژی قادر است كارهایی كند كه در گذشته ممكن نبوده یك نمونه ساده این، بافت بدن انسان است . بدن انسان متشكل از یك سیستم عصبی بسیار پیچیده در كنار ساختارهای بیولوژیكی و نانومتری بسیار درهم تنیده است كه از هم قابل تفكیك نیستند ما به این امید در حوزه فن آوری ها به جایی رسیدیم كه فكر می كنیم شاید در چند دهه آینده بشر قادر باشد فكرخلق كند و خلق كردن بجای روشهای فعلی برای ساخت ابزار ، ادوات و دستگاهیی در طبیعت كه به آن نیاز دارد . من داستانی تعریف می كنم كه نشان می دهد چگونه فن آوری های همگرا می توانند آینده زندگی یك نفر را تحت تاثیر قرار دهند. فرض كنید كه صبح برای آرایش روز تان می خواهید تصمیم بگیرید كه با چه آرایشی در چه ساعتهایی از روز در كجاها حضور پیدا كنید . اگر فن آوریهای همگرا به همین شیوه ای كه دارند توسعه پیدا می كنند توسعه پیدا كنند در آینده ای نه چندان دور آینه ها و لوازم وادوات آرایشی خواهند بود كه یك خانم می تواند در مقابل آن قرار گیرد و لوازم آرایشی را بصورتش بمالد و روی تصویری كه در آینه می بیند خودش را در آرایشهای متفاوت ببیند از بین آنها گزینه هایی را برای ساعتهای متفاوت روز انتخاب كند و بعد برنامه ریزی كند كه مثلا در ساعت طول كار با فلان آرایش باشد این برنامه ریزی در این ماده ای كه در صورتش است ثبت شود ودر ساعتهای متفاوت خودش را بروز دهد این تصویر پیش روی ما است همین را می توانید گسترش دهید به اطلاعات افزوده ای كه از محیط به ما قابل انتقال است.
مهندس ملكی فر: در مورد مصداق فن آوری های اولویت دار من می خواهم یك مدل ذهنی بدهم كه شنوندگان عزیز بتوانند راجع به آن فكر كنند. تكنولوژی ها از لحاظ میزان پیشرفتگی به سه دسته تقسیم می شوند یكی تكنولوژی های پیشرفته یا تكنولوژی های برتر یكی تكنولوژی های سطح میانی و سومی هم تكنولوژی های سطح پایین . حالا سه دایره هم مركز را در ذهنتان در نظر بگیرید دایره كوچك میانی مربوط به فن آوری های پیشرفته است دایره دوم مربوط به فن آوری های میانی و دایره سوم یا دایره بیرونی مربوط است به فن آوری های سطح پایین در این مدل در نظر بگیرید ما اولویتهای فن آورانه را توضیح دهیم . ما نیاز داریم از هر سه سطح فن آوری ، فن آوری هایی را بعنوان فن آوری اولویت دار انتخاب كنیم. ما از فن آوری های پیشرفته 8 فن آوری را پیشنهاد می كنیم چهار تای آن را می گوییم NBIC كه همان فن آوری های همگرا هستند( نانو، بایو، آی تی و فن آوریهای شناختی) و 4 تای دیگر را می گوییم MBIC كهM به معنای فن آوری مدیریتB به معنای تكنولوژی بیزینس یا تجارتI یعنی فن آوری آی تی كه در هر دو مشترك است و C تكنولوژی فرهنگی است در واقع 7 تكنولوژی پیشرفته داریم .یك تكنولوژی پیشرفته دیگر هم برای ما حیاتی است و آن هم بخاطر وضعیت اقلیمی كشور ما است . كشور ما در معرض بلاهای طبیعی فراوانی است مثل زلزله ، آن فن آوری طبیعی است كه حضرت آقا هم در سفر به شیراز این را اشاره كردند و ما باید روی این كار كنیم و مراكز متعددی در این زمینه داشته باشیم . یك راه این است كه مثلا مهاجرت به تهران را كم كنیم و تهرانی ها را مهاجرت دهیم كه این یك راه است ولی تنها راه ممكن نیست در كنار این باید كاری كنیم كه با استفاده از فن آوری های پیشرفته احتمال خطر زلزله در كشور را كاهش دهیم . در لایه دوم 5 فن آوری را پیشنهاد می كنیم كه بعنوان فن آوری های حیاتی میانی مطرح هستند اول فن آوری حمل و نقل ( جاده ای ،ریلی، هوایی و دریایی) مثلا ما فن آوری خودرو را اهمیت دادیم ولی فن آوری دریایی كه گستردگی زیادی هم دارد و می تواند شغل ایجاد كند و می تواند امنیت مرزها را تضمین كند مورد توجه قرار نگرفته است. فن آوری هوا فضا فن آوری دوم است كه خوب مورد توجه است ، فن آوری سوم فن آوری هسته ای است كه به آن داریم می پردازیم وفن آوری چهارم فن آوری نفت ، گاز و پتروشیمی است و فن آوری پنجم به شرایط اقلیمی كشور مربوط می شود كه فن آوری آب است فن آوری حفظ وتوسعه منابع آبی است ( به دلیل كمبود آب در آینده در خاورمیانه این موضوع می تواند عامل خیلی از جنگها در این منطقه شود). در فن آوری سطح پایین هم خیلی فن آوری داریم كه باید آنها را حفظ كنیم مثلا فن آوری صنایع دستی كه بخشی از فن آوریهای فرهنگی ما را تشكیل می دهند ما باید این فن آوریهارا حفظ كنیم چون یكی از ابزارهای مهم رقابت تجاری ما در دنیای آینده خواهد بود.این اتفاق نظر وجود دارد كه هر ملتی فن آوریهای سنتی دارد باید آن فن آوریها را بعنوان سرمایه ای در میدان رقابت پذیری به حساب آورد بنابراین معتقدم كه مجموع این فن آوریها كه مطرح شد باید در نقشه جامع علمی كشور در اولویت قرار گیرد.
دكتركلانتری نژاد: وقتی در مورد صنعت خودرو صحبت می كنیم یعنی از قطعه سازی و تامین مواد اولیه تا خط تولید كه باید جزء اولویتها باشد خوب است كه تعیین كنیم كدام سطح آن و چگونه آیا ما در مورد این صحبت می كنیم كه قطعه سازی باشیم كه از تكنولوژی های كره مركزی استفاده می كند برای اینكه یك قطعه با ارزش افزوده بسیار بالا تولید كنیم و بعد روی خودروی وارداتی نصب كنیم یا نه می خواهیم یك خودرو را هم بطور كامل خودمان بسازیم یا در صنعت هوافضا. در برخی از عرصه ها در صحنه بین الملل رقابت غیر ممكن است در نتیجه من فكر می كنم روی آن 5 تا باید یك تعریف بهتری دهیم.
مهندس ملكی فر: این نكته یك نكته كلیدی است اما من به دو دلیل وارد نشدم یكی اینكه جای فضای بحث نداریم كه وارد شویم ونكته دوم هم این است كه ما واقعا به كدام یك از این فن آوری ها وارد شویم و ارزیابی های كارشناسی دقیق تربه توانمندی های كشور بستگی دارد. الان من نه در موضعی هستم كه بتوانم این توانمندی هارا ارزیابی كنم و نه امكان پذیر است . ما باید این سطوحی از فن آوریها را انتخاب كنیم كه در آن توانمدی و مزیت داریم.

ارسال شده توسط Mehrdad M.tabrizi در ساعت 11:08 ق.ظ | نظرت شما ()
عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی