تبلیغات
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی
بانکداری مجازی مسیر توسعه
: : : :
درباره ما
من کارشناس ارشد مدیریت دولتی ،گرایش منابع انسانی هستم و در زمینه بانکداری دارای بیست سال سابقه کاری در بانک ملت می باشم و دروس بانکداری را در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم و از سال 1381 پست مدیریتی دارم و مدت دو سال هم ریس حوزه غرب استان مازندران در بانک ملت هستم.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارائه تجربیات بانکی و درج مقالات علمی در ضمینه بانکداری به بازدید کنندگان محترم است.

سخنی با كاربران محترم وبلاگ

پیش از هر چیز از كلیه دوستانی كه ما را مورد لطف قرار داده اند سپاسگزاریم.

از كلیه دوستانی كه مایل به درج مقالات خود در این وبلاگ هستند خواهش مندیم تا با مدیر وبلاگ تماس بگیرند.

برای پاسخ به سوالاتی كه مطرح میشود ما طبق برنامه سوالات را با دانشجویان مطرح و از ایشان درخواست مقاله در ضمینه سوال مطرح شده می كنیم . لذا از تاخیری كه در پاسخ سوالت پیش می آید قبلا عذر خواهی می كنیم.

به زودی از منابع ترجمه در ضمینه بانكداری الكترونیك استفاده خواهیم كرد.

از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می كنیم


عطااله فدایی
آرشیو مطالب
نویسندگان
صفحات اضافی
گزارشی از ...6 -سوئیفت چیست ؟
گزارشی از ..5 - سامانه تسویه ناخالص آنی- ساتنا
گزارشی از ..4 - مدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
گزارشی از ...3 -مدیریت ریسک
گزارشی از ...2 - راهنمای استفاده از اینترنت بانک برای مشتری
گزارشی از نحوه عملکردسیستم بانکــی ومدیریت وبرنامه ریزی استراتژی
پول شویی 2 /
پول شویی1 /محقق مجتبی ثمر بخش طهرانی
مدیریت دانش 2
مدیریت دانش 1
مراحل گشایش اعتبار اسنادی 2
مراحل گشایش اعتبارات اسنادی /محقق فهیمه پور مهربان
صندوق بین المللی پول3
صندوق بین المللی پول2
صندوق بین المللی پول1
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت2
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولت1
تورم 5 /احسان شمس
تورم 4 /احسان شمس
تورم 3 /محقق احسان شمس
تورم 2 /احسان شمس
تورم1/محقق :احسان شمس
باتکداری الکترونیکی2 /محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
باتکداری الکترونیکی1/محققین :محمد حسین آقازاده و پیام رضازاده
تورم/محقق امید رمضانپور
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 3 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 2 /محقق مریم مجدی
بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران 1/محقق مریم مجدی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق9/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق8/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق7/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق6/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق5/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق4/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق3/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق2/عطااله فدایی
شیوه‌های اعتبارسنجی مشتریان ـ مطالبات معوق1 /عطااله فدایی
پول شویی/محقق محمد انصاری جاوید
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم2/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل دوم/محقق مهدیه اشکوری
سیر تحول بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان-فصل اول/محقق مهدیه اشکوری
نقشه راه بانکداری نوین ایران :نظام پرداخت نوین بانکداری الکترونیک (3 )
نقشه راه بانکداری نوین ایران :بانکداری یکپارچه (2)
تعریف بانکداری(1)
تاریخچه بانکداری الکترونیک در جهان
لیست موضوعات پژوهشی در حوزه بانکداری الکترونیک و مجازی
بانک ملت از آغاز تا امروز
آمار و امكانات
آخرین بروزرسانی :
تعداد كل مطالب :
تعداد کل نویسندگان :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازید از وبلاگ :
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
بانکداری مجازی
Create your flash banner free online
گردن‌كشی 100 بدهكار كلان بانكی در برابر اراده عدالت‌خواهی دولت

خبرگزاری فارس: عضو هیأت علمی پژوهشكده امور اقتصادی با تأكید بر اینكه دولت نقشی در افزایش رقم مطالبات معوق ندارد، گفت: 70 درصد مطالبات معوق در اختیار 100 نفر است كه این افراد با نفوذی كه در شبكه بانكی دارند، در برابر اراده عدالت خواهی دولت قد علم كرده‌اند.

محمد جواد محقق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص اقدامات شبكه بانكی برای وصول مطالبات معوق در سال‌های گذشته در راستای حركت در مسیر اصلاح نظام اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: طبق آمارهای به دست آمده تقریبا بیش از 70 درصد معوقات بانكی مربوط به 100 نفر است.

* بانك‌ها عزم جدی در برخورد با دانه‌درشت‌ها ندارند

وی با تاكید بر اینكه با مشخص بودن بدهكاران كلان بانكی راهكار وصول مطالبات معوق كاملا روشن است، افزود: می‌توان گفت با وجود مشخص بودن بدهكاران كلان شاید عزم ‌جدی برای وصول مطالبات معوق و برخورد با افراد مذكور وجود ندارد.
این كارشناس بانكی ادامه داد: البته شاید این 100 نفر بدهكار كلان نظام بانكی، افرادی خاص و با نفوذ هستند كه به هر دلیل در برابر سیستم بانكی و دولت و تمام مردم قد علم كرده‌اند.
به گفته عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی، 100 نفری كه بیشترین و عمده‌ترین معوقات مربوط به آنها می‌شود خطری جدی برای دولت و اقتصاد به حساب می‌‌آیند.

* حذف دانه‌درشت‌ها پیش‌شرط اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

این كارشناس بانكی تصریح كرد: در صورتی كه دولت بخواهد قانون هدفمند كردن یارانه‌ها را با موفقیت اجرا كند باید بتواند مشكل مربوط به معوقات را برطرف نماید و پرونده آنها را ببندد.
وی ادامه داد: معوقات حجم انبوهی از منابع است كه در اختیار افراد معدودی نگه‌داری می‌شود كه این دلیل برابر با افزایش قیمت كاذب در بخش‌های مختلف اقتصاد خواهد شد.
محقق ضمن اشاره به اینكه افراد مذكور با در اختیار داشتن منابع مجانی می‌توانند هر نوع افزایش قیمتی را در اقتصاد به وجود آورند، گفت: یكی از پیش‌شرط‌های موفقیت دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بستن پرونده مطالبات معوق بانك‌ها است و باید این مشكل قبل از اجرا برطرف شود.
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی با تاكید بر اینكه عدم وصول مطالبات معوق، دلایل مختلفی دارد، اضافه كرد: شاید یكی از دلایل این امر عدم اراده قوی در وصول مطالبات و نفوذ‌های قوی 100 بدهكار كلان موجود در شبكه بانكی باشد.

* افزایش مطالبات معوق ارتباطی با سیاست‌های دولت ندارد

این كارشناس بانكی در خصوص برخی اظهار‌نظر‌ها مبنی بر اینكه دلیل افزایش معوقات بانك‌ها دخالت دولت در این شبكه است، افزود: این امر خیلی به دولتی بودن بانك‌ها ارتباطی ندارد البته معوقات در بانك‌های خصوصی كمتر است اما افزایش معوقات بانك‌های دولتی تنها به دلیل مذكور نیست.
به گفته وی، دولت وقتی به بانك‌ها سفارش می‌كند در واقع به هیچ وجه سفارش بزرگان را نمی‌كند بلكه آنچه را در ائین‌نامه‌ها، مصوبات و سفرهای استانی دولت آورده می‌شود جدای از افرادی است كه تسهیلات میلیاردی گرفته‌اند.
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی تصریح كرد: به عنوان مثال دولت مصوب می‌كند به بخش مسكن روستایی 7 میلیون تومان وام بدهند و اتفاقا كسانی كه اینگونه وام‌ها را دریافت می‌كنند هرگز جزء معوقات تلقی نمی‌شوند.
محقق افزود: كسانی كه دولت را مقصر افزایش معوقات بانكی می‌دانند سعی در گمراه كردن مردم از واقعیت‌های موجود دارند.
وی با اشاره به اینكه افراد مذكور از دولتی بودن تصویر اشتباهی در ذهن دارند و در تمام موارد مشكلات را مربوط به دولتی بودن می‌دانند، تصریح كرد: مصوبات دولت در پرداخت تسهیلات آئین‌نامه‌ای و یا دستوری معمولا به اشخاص ضعیف پرداخت می‌شود و به كسانی كه در سیستم بانكی نفوذ دارند تعلق نمی‌گیرد.
این كارشناس بانكی، تسهیلات مورد حمایت دولت را معمولا در بخش‌های مسكن روستایی و افزایش اشتغال عنوان كرد و ادامه داد: ارقام مربوط به تسهیلات در بخش‌های مذكور چندان سنگین نیست چرا كه دولت مدعی عدالت است.
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی گفت: اگر دولت آئین‌نامه‌ها و مصوبات مذكور را نداشت، تسهیلاتی كه هم‌اكنون بخشی از آنها به مردم رسیده است نیز در دست بدهكاران كلان (100 نفر) بود.
به گفته محقق، برخی معتقدند دولت اعتبارات استان‌ها را به استانداری‌ها واگذار كرده در حالی كه سیستم بانكی از استانداری‌ها مستقل است ولی باید تاكید كرد كه این مراكز تسهیلات را به افراد خاص و كلان نمی‌دهند و اقشار ضعیف را مورد حمایت قرار می‌دهند.

* گردن‌كشی مافیای اقتصادی در شبكه بانكی برای دولت

وی تاكید كرد: 100 دانه‌درشت كه هم‌اكنون در شبكه بانكی به عنوان بدهكاران كلان معرفی و شناخته شده‌اند در واقع به خاطر مافیای نفوذ كرده در شبكه بانكی است و ربطی به دولت ندارد.
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی با بیان اینكه دولت توان مقابله با مافیای موجود در شبكه بانكی را ندارد، گفت: منتقدان باید ثابت كنند كه از بین 100 نفر بدهكار كلان شبكه بانكی كدامیك با معرفی دولت تسهیلات دریافت كرده‌اند.
محقق ادامه داد: دولت قصد دارد از تخلفات موجود جلوگیری و منابع را به صورت عادلانه بین مردم تقسیم نماید و بدهكاران فعلی ریشه در مافیای نفوذی در سیستم بانكی دارند.
این كارشناس بانكی تاكید كرد: 100 بدهكار كلان شبكه بانكی با كمال جسارت و قدرت در مقابل دولت ایستاده‌اند و شاید به لایه‌هایی از قدرت وصل هستند.

* برخی قصد تخریب دولت را دارند

وی دلایل معوق شده تسهیلات كلان را خارج از دولت دانست و تصریح كرد: مشكلاتی كه برخی از نظر فكری با دولت دارند در این مورد تسویه می‌كنند و قصد آنها تخریب مسئولان است.
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی با تاكید بر اینكه بر اساس قانون دولت بخشی از منابع حساب ذخیره ارزی را باید به بخش خصوصی پرداخت كند، اضافه كرد: تا الان دولت منابع مذكور را از طریق بانك‌های عامل به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌كرده است و در این بین بانك‌ها به خاطر اینكه منابع مذكور از محل ذخیره ارزی بوده دقت چندانی در دریافت وثایق و ضامن نداشته‌اند.
محقق ضمن اشاره به اینكه شاید كم‌كاری طرفین (دولت و بانك‌ها) باعث مشكل مذكور شده است، گفت: برای برطرف كردن مشكل ذكر شده در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده اگر دولت خواست از طریق صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی وام بدهد در بانك‌ها سپرده‌گذاری نماید و هر وقت اراده كرد سپرده‌ها را خارج نماید.
این كارشناس بانكی دلیل حالت فوق را در این دانست كه بانك‌ها با شرایط مذكور، سپرده‌ها را جزء منابع خود می‌دانند و در قبال آنها مسئولیت خواهند كرد.
وی گفت: به دلیل اینكه بانك‌ها منابع حساب ذخیره ارزی را منابع خود نمی‌دانستند و فقط در جهت دریافت كار فرد احساس مسئولیت داشتند در برخی موارد اهمال كرده‌اند.
به گفته محقق، بخشی از معوقات فعلی ناشی از منابع تسهیلات است كه از محل حساب ذخیره ارزی پرداخت شده است.

* دلیل بالابودن معوقات بانك‌های اصل چهل و چهاری

وی در مورد دلایل پرداخت تسهیلات میلیاردی به 100 نفر بدهكار كلان، گفت: شاید افراد مذكور با پرداخت‌های نامشروع باعث به وجود آمدن حالت مذكور شده‌اند و به دلیل ضعف در اراده شبكه بانكی این مشكل پررنگ‌تر شده است.
این كارشناس بانكی تصریح كرد: به دولت اجازه داده نمی‌شود كه در این زمینه دخالت نماید و بانك‌ها ادعا می‌كنند خصوصی هستند و خودشان از عمده برطرف كردن مشكلات بر می‌‌آیند.
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی با اشاره به جلسه‌ای كه در آن رئیس جمهور و مدیر عامل یكی از بانك‌های اصل چهل و چهاری حضور داشت،‌ گفت: در این جلسه زمانی كه رئیس جمهور به مدیر عامل این بانك كه تازه وارد بخش خصوصی شده در رابطه با تسهیلات تكلیفی صحبت می‌كرد،‌ وی خطاب به رئیس جمهور گفت: " ما بانك خصوصی هستیم و سیاست‌های خود را دنبال می‌كنیم ".
این كارشناس بانكی تصریح كرد: بنابراین مدیر عامل این بانك باید با توجه به آمار بالای معوقات خود در مورد دلایل این مساله و كسانی كه بیشترین معوقات را دارند، پاسخگو باشند.

* بانك‌ها نمی‌خواهند اسامی دانه‌درشت‌ها را اعلام كنند

محقق ضمن اشاره به اینكه دولت در عمل هیچ كاری را از پیش نبرده است، اظهار داشت: دولت حاضر نیست هزینه‌های این اقدام را بپردازد چرا كه یكی از هزینه‌ها مخالفت‌های نمایندگان مجلس است و شاید دولت صلاح نمی‌داند كشور را وارد این قضیه كند.
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی افزود: نفوذ‌های موجود در شبكه بانكی اجازه نمی‌دهد تا بانك‌ها در وصول مطالبات معوق وظیفه خود را به درستی انجام دهند.
به گفته این كارشناس بانكی، بانك‌ها نمی‌خوهند اسامی بدهكاران دانه‌درشت خود را معرفی نمایند و باید اراده‌ای از خود نشان دهند تا در این زمینه گامی مثبت بردارند.
محقق تصریح كرد: اولین كار بانك شكایت رسمی از بدهكاران كلان بانكی است اما هیچ كدام اراده‌ای ندارند كه این كار را انجام دهند.

* بانك‌ها تا چه میزان در راستای تحقق فرمان هشت ماده‌ای حركت كردند؟

وی در مورد اجرای فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: قطعا این 100 نفر به دولت وابستگی ندارند بلكه عواملی در داخل شبكه بانكی دارند كه اجازه نمی‌دهند برخوردی با ایشان صورت بگیرد.
به گزارش فارس، در ماده 7 فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری تصریح شده، در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضی دیده شود. هیچكس و هیچ نهاد و دستگاهی نباید استثنا شود. هیچ شخص یا نهادی نمی تواند با عذر انتساب به اینجانب یا دیگر مسئولان كشور، خود را از حساب كشی معاف بشمارد. با فساد در هر جا و هر مسند باید برخورد یكسان صورت گیرد.

* بانك‌ها موانع موجود برای اعلام اسامی بدهكاران كلان را اعلام كنند

محقق افزود: ریشه مشكل مطالبات معوق در داخل نظام بانكی است و باید بانك‌ها از بدهكاران خود شكایت نمایند و هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد.
این كارشناس بانكی ضمن تاكید بر اینكه بانك‌ها باید در صورت وجود مانع برای برخورد با دانه‌درشت‌ها، موانع را اعلام نمایند، تصریح كرد: بانك‌ها باید به قوه قضائیه موانع را اعلام كنند و موضع خود را در مورد نحوه برخورد با مطالبات معوق و بدهكاران دانه‌درشت خود مشخص نمایند.
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی ادامه داد: شاید برخی از مدیران عامل بانك‌ها كه در این زمینه سكوت كرده‌اند از بركنار شدن خود بیم دارند كه حاضر نیستند هیچ اقدامی در این رابطه انجام دهند.

* توپ در زمین بانك‌هاست

محقق تصریح كرد: یكی از روش‌هایی كه هم‌اكنون موجب كاهش حجم مطالبات معوق شده است دریافت تسهیلات مجدد كلان دیگر از شبكه بانكی بابت بازپرداخت بدهی قبلی است و این امر كاملا خلاف قوانین بانكداری اسلامی بدون ربا تلقی می‌شود.
این كارشناس بانكی اضافه كرد: هیچ توجیه شرعی نمی‌توان برای وضعیت مذكور بیان كرد و حالتی برتر از ربا در این رابطه وجود خواهد داشت.
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی ادامه داد: بانك‌ها باید با قاطعیت نشان دهند كه قصد برخورد با دانه‌درشت‌ها را دارند چرا كه هم‌اكنون «توپ در زمین بانك‌هاست.»
ارسال شده توسط Mehrdad M.tabrizi در ساعت 05:14 ب.ظ | نظرت شما ()
عناوین آخرین مطالب ارسالی
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 2
An Evaluation of Internet Banking in Turkey 1
Challenges Faced by Sudanese Banks in Implementing Online Banking
مراودات مالی 45 میلیارد دلاری ایران با 39 بانك بزرگ دنیا
جهش خدمات بانکداری الکترونیک در بانک ملی
رفع محدودیتهای تاسیس 6 بانک خارجی در ایران
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری2
تشریح علل و عواقب افزایش مطالبات معوق در گفت‌وگوی دو ساعته با خاوری1
تازه‌های وب و اینترنت؛
بررسی تاثیر قوانین بانكداری بر عملكرد اقتصادی یا سیاسی نظام بانكی كشور
بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/2
/بازخوانی یك تجربه جهانی برای یافتن الگویی برای ایران/1
عضو هیات علمی پژوهشكده امور اقتصادی در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد:
تاسیس بانک اصناف،رویایی که محقق نمی شود
بررسی فن آوری های اولویت دار كشور
صندوق بین‌المللی پول:
دکتر بهمنی:'
از ابتدای سال 2010 میلادی
تدابیر بانك مركزی در سال 89 برای نظارت بر سیستم بانكی
گزارش تحلیلی مقایسه ای فارس از
تحلیل عوامل اقتصادی اثرگذار بر پدیده فسادمالی
بانک رفاه و بانکداری الکترونیکی2 مهدی خواجوی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی
سوئیفت چیست؟2
تحقیق دانشجویی
اعتبار اسنادی 2
تحقیق دانشجویی
تحقیق دانشجویی